Ford Focus ST: na český trh ještě letos
Gardemeister a Kresta již nový Focus ST testovali. Nás to teprve čeká.
Nový Focus ST je poháněn pětiválcovým přeplňovaným motorem Duratec ST o objemu 2,5 l (původem z Volva), který generuje nejvyšší výkon 165 kW při 6100 ot./min a nejvyšší točivý moment 320 Nm v extrémně širokém pásmu otáček od 1600 do 4100 ot./min. Ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou dokáže motor rozjet Focus ST na rychlost přes 240 km/h a ke zrychlení z 0 na 100 km/h potřebuje dravý model jen 6,8 sekundy. Tyto výkony řadí nový Focus ST mezi špičku podobně koncipovaných vysoce výkonných sportovních vozů. Přidáme několik dalších parametrů: pružné zrychlení z 50 na 100 km/h na 4. r.s. trvá 6,1 s, pohotovostní hmotnost činí 1317 kg, kombinovaná spotřeba 9,3 l/100 km.
Sériová výroba nového modelu Focus ST se již rozběhla v německém závodě automobilky Ford v Saarlouis a už příští týden budou z továrny expedovány první nové modely, které zamíří za nedočkavými zákazníky. Na českém trhu se Ford Focus ST objeví ještě před koncem tohoto roku!
Ceny na českém trhu zatím nejsou známy, v sousedním Německu příjde Focus ST na 24200 Euro, což odpovídá částce mírně přes 700 set tisíc Kč. Na německém trhu je v nabídc tří a pětidveřová karosérie.
Kresta o novém Focusu ST
Focus ST si již také odbyl náročný křest: Do parády si jej vzali Roman Kresta a Toni Gardemeister, zkušení tovární piloti soutěžního týmu Ford, kteří v MS v rallye hájí barvy značky se speciály Focus RS WRC. Třetím testerem nováčka z rodiny modrobílého oválu se stal Malcolm Wilson, bývalý britský šampion v rallye, jehož stáj M-Sport zastupuje značku Ford ve světovém soutěžním šampionátu.
Svoji maturitu Focus ST skládal mimo jiné těsně před Rallye Deutschland na členitých tratích s nejrůznějším povrchem a za neustálého deště.
„Podle mne je to jeden z nejlepších sériových modelů Ford, jaký byl kdy vyráběn,“ říká Malcolm Wilson. „Je to automobil, který rychle padne do ruky řidičům všech věkových kategorií, který ale zároveň vyniká špičkovou dynamikou a jízdními vlastnostmi.“
Malcolm Wilson byl nadšen zejména pohonnou jednotkou: „Motor má naprosto úžasný zátah – to je myslím jedna z jeho největších předností. Vysoký výkon a mohutný točivý moment se ale skvěle doplňují s kvalitním podvozkem – jízda je vždy naprosto stabilní, zavěšení kol zvládá s nadhledem i ty nejdivočejší manévry.“
„Vše na tomto voze je perfektní, dotažené ke hranici absolutní dokonalosti. Je vidět, že Ford udělal při vývoji nového Focusu zase obrovský krok kupředu,“ doplňuje Roman Kresta. „Řízení s příjemně strmým převodem je naprosto přesné a bezpečné, řidič si může s volantem doslova pohrávat. Absolutorium si zaslouží i brzdy, velmi na mě zapůsobily také trakční schopnosti hnacích kol na mokrém povrchu. Ani ve vysokých rychlostech na rozbitých silnicích Focus ST neznervózněl, což v této kategorii není vždy pravidlem. Zavěšení není ani příliš tuhé ani moc měkké – je prostě naladěno přesně tak, abyste z něj měli ten nejlepší pocit. Podle mne je to výborný vůz, který řidiči dokáže zprostředkovat skvělé zážitky. Focus ST je skvělé auto, které řidiči nabídne obrovskou porci radosti z jízdy.“
Nadšený byl i Toni Gardemeister: „Mám z tohoto vozu ten nejlepší pocit. Řízení je velmi přesné, což je ale typické pro všechny verze řady Focus. Nemůžu si stěžovat ani na převodovku, brzdy jsou opravdu perfektní - nevadly ani při opakovaném tvrdém dobržďování z maximální rychlosti. Potěšila mě stabilita vozu v nejvyšších rychlostech, a to i na mokrém povrchu.“