Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, že Ford GT40 vznikl také jako roadster? Nyní je tento unikát na prodej

David Bureš
Diskuze (0)
Nabízený exemplář je jeden z šesti postavených prototypů otevřené GT40. Na rozdíl od zbývajících však zůstal dochován v originálním stavu.

Ford GT40 patří mezi nejslavnější automobily historie, příběh o tom, jak si americký průmyslník usmyslel v Le Mans porazit úspěšné Ferrari a nakonec se mu to po trablech skutečně povedlo, je dobře známý. Historie slavného amerického supersportu ale má své méně známé kapitoly. Víte, že vedle kupé existoval také roadster? Jeden z nich je nyní na prodej...

Americká automobilka postavila celkem šest prototypů otevřené GT40, když zjišťovala, zda má takový automobil prodejní potenciál. Nyní prodávaný kousek s číslem šasi GT/108 je unikátní nejen v tom, že je vůbec první postavený z této šestice, ale také v tom, že jako jediný zůstal v původním originálním stavu. Zbývající prototypy se třeba později dočkaly střešních panelů, které tento unikát postrádá.

Bíle zbarvený automobil byl poháněn podélně uprostřed umístěným, litinovým vidlicovým osmiválcem o objemu 4,73 litru a výkonu 291 kW, kterému nechyběly karburátory Weber. O přenos síly na zadní kola se pak starala čtyřstupňová, ručně řazená převodovka Colotti. Oproti předcházejícím prototypům se tento vůz lišil odlišnou přídí navrženou Lenem Baileyem a vyššími chladicími otvory u zadních sloupků. Kola Borrani byla obuta do pneumatik Goodyear.

Příběh tohoto konkrétního auta začíná v říjnu 1964, kdy bylo jeho ocelové šasi odvozeno do britského Slough, k Ford Advanced Vehicles (FAV), kde se na něm začalo 2. listopadu pracovat. Hotov byl v březnu následujícího roku, přičemž už měsíc před tím byl ve Slough vyfocen během svého kompletování. Po dokončení a otestování na okruhu Silverstone závodníky Johnem Whitmorem a Richardem ‘Dickiem’ Attwoodem (pozdějším vítězem čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans) zamířil do Ameriky, podle počátečních plánů jen dočasně, kvůli dalšímu testování, nakonec tam ale zůstal natrvalo. Do svých rukou ho dostal tým slavného Carrolla Shelbyho, který ho testoval a prezentoval v různých koutech USA.

Za volant během těchto zkoušek usedal hlavně závodník Ken Miles, když ale chtěl autem svézt šéf automobilky Henry Ford II, jeho řidičem byl sám Carroll Shelby. Jízda na testovací dráze v Los Angeles byla přitom údajně jediná příležitost, kdy Ford usedl do GT40. Během demonstračních jízd na okruhu Watkins Glen si pak vůz vyzkoušel rovněž slavný Jim Clark, dvojnásobný šampion Formule 1, který tehdy jel s GT40 jedinkrát ve svém životě. Zajímavou epizodkou byla také účast GT40 Roadster na závodě v Candlestick Parku ve formě pace caru, kde otevřený Ford jel při zaváděcím kole tak rychle, že mu závodní auta nestačila.

To už se pomalu blížil konec „PR“ služby prototypu pro Ford, v roce 1969 jej kupuje jistý George Sawyer, který jej upravil pro možnost jízdy na silnicích, konkrétně převodovku a motor. V osmdesátých letech několikrát změnil majitele, účastnil se historických rallye a prošel renovací.

Nyní je na prodej znovu, stávající majitel zveřejnil inzerát na vůz na inzertním serveru ClassicDriver.com. Vůz se nachází v Británii, bude však k vidění i na letošním Automobilovém týdnu v Monterey, který se koná už tento týden. Prodejní částku vlastník nezveřejnil, Ford GT40 nicméně patří mezi ta auta, u kterých když se ptáte na cenu, znamená to, že na ně nemáte. Pokud Roadster změní majitele, počítejte s tím, že za něj kupec určitě zaplatí přes sto milionů korun. Když se dražil v roce 2014 v Monterey, vydražil se za 6,93 milionů dolarů (cca 144 milionů Kč). A jako unikátní kousek může jistě jeho cena dále růst. Vždyť třeba v roce 2012 se jeden exemplář GT40, používaný při natáčení filmu Le Mans, prodal za 11 milionů dolarů, což při tehdejším kurzu odpovídalo 223 milionům korun.

David Bureš
Diskuze (0)