Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mondeo 2.0 TDCi AWD ST-Line – Prostě dobré auto

Stanislav Švarc Stanislav Švarc 8. 3. 2019
44
103
Zobrazit náhledy (44)
Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo Ford Mondeo
Čeští zájemci o Ford Mondeo mají aktuálně dvě volby. Mohou si pořídit dvě varianty téhle stálice střední třídy, na trh totiž míří modernizovaná verze, kterou už si můžete i objednat. Ale k dispozici je stále také předfacelift....


Design, interiér


Pro některé zájemce by mohlo být testované Mondeo zajímavé, už při pohledu do standardního ceníku totiž zjistíme, a není to asi překvapení, že vychází levněji – i když ne o moc. Jenže jsou tu také samozřejmě různé skladovky nebo předváděčky, kterých se prodejci Fordu budou chtít zbavit.

I po letech vypadá dobře

Pozoruhodný příběh čtvrté generace Mondea je dostatečně známý, určitě ho sami dobře znáte. Do Evropy se tohle auto dostalo v roce 2015, ale přitom o nějakou překvapivou novinku nešlo. V Severní Americe se pod jménem Fusion auto prodávalo už od roku 2012.

Současné Mondeo totiž vzniklo jako globální model v rámci strategie One-Ford, jejímž cílem bylo nabízet stejné vozy po celém světě. I když je fér poznamenat, že evropské provedení přece jen doznalo několika změn. Přesto čtvrtá generace přijela s odlišným charakterem, než nabídli předchůdci. Ale k tomu se ještě dostaneme.

„Globální“ Mondeo si každopádně od roku 2015 v Evropě připsalo 250 tisíc prodaných kusů. Schválně jsem se podíval do statistik na prodeje Mondea v předchozích letech. Výsledek? Třetí generace se v prvních letech produkce prodávala lépe. Jenže současně hůře než generace druhá.

I Mondeo je totiž obětí klesajícího zájmu o tradiční vozy střední třídy. Pro srovnání, v roce 1997 Ford v Evropě udal více než 320 tisíc exemplářů Mondea, v roce 2002 250 tisíc, o dalších pět let později jen necelých 150 tisíc a loni už to bylo pouze 50 tisíc vozů. Jsem zvědav, co s prodeji provede nedávno představený a už zmíněný facelift.

My tu však máme ještě auto před modernizací, konkrétně kombík ve verzi ST-Line. A i díky tomu byste možná neřekli, že současný design Mondea je s námi už víc než šest let. Alespoň mně se tohle auto pořád moc líbí a zmíněné provedení ST-Line mu jen pomáhá.

ST-Line totiž přináší sportovnější vzhled, který podtrhují prvky jako černá maska chladiče, výrazné prahy, agresivnější nárazníky, decentní spoiler či červeně lakované brzdové třmeny za 19palcovými koly (příplatkovými, standardně k ST-Line patří osmnáctky). Překvapivě líbivá je také šedá metalíza, Ford jí říká Moondust.

Jedinou vadou na kráse je podle mě podivný výřez v prostředku zadního nárazníku, který tam musí být kvůli elektricky výsuvnému tažnému zařízení.

Vnitřek s výhradami

Zatímco exteriér vypadá stále poměrně mladě, interiér už věk tak úplně neutají. Tedy ne celý, na mysli teď mám hlavně lacině a zastarale vypadající středový panel masivní palubní desky, což je zjednodušeně řečeno plochý kus tvrdého a „syrového“ plastu okolo obrazovky infotainmentu.

Ani samotný informačně-zábavní systém nepůsobí vyloženě moderně, i když jde o nejnovější generaci Sync 3 – v případě testovaného vozu ve spojení s 10,1palcovým dotykovým displejem. Grafika působí trochu zastarale, prostředí není z nejrychlejších a reakce na dotyky prstů také nejsou stoprocentní. Aspoň je systém pohledně přehledný. Příjemné rozhodně je, že standardní součástí systému Sync 3 už je navigace.

ford mondeo testy strednitrida ford mondeo testy strednitrida
 

Až na zpracování části palubní desky se mi ale interiér docela líbí. A opět je to také díky výbavě ST-Line, která zahrnuje sportovnější sedadla, čalounění v kombinaci kůže/látka a nápadné červené prošívání.

Mondeo jsem už delší dobu neřídil, ale rychle jsem si na něj zvykl. Ovládání na první pohled vypadá trochu chaoticky, hlavně umístění tlačítek na volantu může mást, ale brzy si zvyknete. Stejně jako snadno pochopíte, jak se mění informace zobrazované na částečně digitálním přístrojovém štítu. I ten zpočátku působí „přeplácaně“, ale je to fakt jen první dojem. Způsob práce s ním je logický. A když budete chtít, můžete všechny informace schovat a mít před sebou v podstatě jen dva „budíky“.

V souvislosti s ovládáním mě mírně štvala jen jedna věc - i když klimatizace dostala vlastní tlačítka pod displejem, kvůli některým funkcím se musíte ponořit do útrob infotainmentu. Třeba vyhřívaní volantu tlačítkem nezapnete, to samé platí o vypnutí duální klimatizace.

A prostor? Tak nějak akorát, nic, z čeho byste se posadili na zadek. Vpředu v pohodě, vzadu pro dva pasažéry s výškou okolo 180 centimetrů také v pohodě. Ale třeba takový Passat je na tom lépe, o Superbu nemluvě.

Kufr nabízí základní objem 488 litrů, což také ve srovnání s konkurencí není moc. Částečně za to může poměrně vysoká podlaha, pod níž se ukrývá plnohodnotná rezerva. Uvedené číslo se ale vztahuje k prostoru pod roletkou, pokud bychom počítali objem od podlahy ke stropu, dostaneme se na více než 700 litrů.

Po sklopení opěradel zadních sedaček, které bohužel nejde provést přímo ze zavazadelníku, kapacita naroste na 1585 litrů. Kufr je jinak sympaticky široký, ale vadil mi výrazný převis navazující na nárazník – je hodně velký a věřím, že se velice snadno při nakládání poškrábe.

Motor, jízdní vlastnosti


Rozloučení s klasikou

V souvislosti s příjezdem modernizovaného provedení dochází k významné změně v nabídce vznětových motorizací. Mondeo totiž dává sbohem dvoulitrovému turbodieselu TDCi (Duratorq), pocházejícímu původně od francouzského PSA (poprvé byl použit v roce 1999). Ford si ho však výrazně upravil a dlouhá léta sám vyvíjel.

Místo něj bude k dispozici nový dvoulitr s označením 2.0 EcoBlue. Ten splňuje emisní normu Euro 6d Temp, k čemuž mu pomáhá integrované sání s leštěnými povrchy kanálů, turbodmychadlo s nízkou setrvačností a vysokotlaké přímé vstřikování. Redukci emisí NOx zajišťuje sériově montovaný systém selektivní katalytické redukce. Další novinkou je možnost spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou.

Našeho vozu se však zmíněné novinky ještě netýkaly, pod kapotou testovaného auta se ukrýval starší nafťák a šestistupňová dvouspojková převodovka PowerShift. A také pohon všech kol. Tato kombinace naznačuje přítomnost nejvýkonnější verze dvoulitrového turbodieselu – slabší provedení totiž se čtyřkolkou mít nemůžete.

Konkrétně se bavíme o maximálním výkonu 132 kW (180 koní) v 3500 ot/min a nejvyšším točivém momentu 400 Nm dostupném mezi 2000 až 2500 ot/min. To jsou na dvoulitrový turbodiesel standardní parametry.

ford mondeo testy strednitrida ford mondeo testy strednitrida
 

A podobně standardně se motor také chová. Je docela pružný, hezky se sbírá z nízkých otáček a nejlépe pracuje v těch středních. Mondeo s ním jede slušně a adekvátně – nic víc, nic míň. V běžných rychlostech nemá ani naložené auto problém s předjížděním, až po překročení 160 km/h mu dochází dech.

Turbodiesel dobře doplňuje automatická převodovka, která řadí rychle i hladce, a především motor drží v nejvhodnějších otáčkách. Při klidné jízdě prosazuje nízké otáčky, pokud ale šlápnete na plyn, okamžitě podřadí a neváhá ručičku poslat do druhé poloviny otáčkoměru.

Trochu zklamáním pro mě byla spotřeba, po týdenním testu, který zahrnoval přesuny ve městě, ale i pohyb na okreskách a dálnicích, palubní počítač ukazoval 8,7 l/100 km. Je ale pravda, že jsem podstatnou část z testovacích kilometrů jezdil docela naložený – konkrétně ve složení tři dospělí lidé plus tři hokejové výstroje. To máte dohromady tak 300 kilogramů. Jinak věřím, že dostat se dlouhodobě pod 8 na sto nebude těžké. Ukazují to ostatně i starší testy mých kolegů.

Jak jezdí?

Když čtvrtá generace Mondea dorazila na evropský trh, schytávala z různých stran kritiku za jízdní projev, který se lišil od toho, na co jsme byli dosud zvyklí. Mondeo totiž vždy patřilo jízdními vlastnostmi ke špičce, bylo agilní, obratné, skoro až sportovní a zábavné – tedy aspoň tak, jak jen může „běžný“ vůz střední třídy být.

Aktuální generace je kvůli strategii One-Ford jiná, automobilka musela přijít s kompromisem, který by zaujal zákazníky v Severní Americe i v Evropě. A tak se zaměřila hlavně na komfort, hbitost šla stranou (tedy ne že by se se tyhle vlastnosti musely nutně vylučovat, jak dokazují třeba Jaguary XE a XF).

Nové Mondeo je každopádně řidičsky méně zajímavé, takové odtažité, až sterilní. A nemá cenu si nalhávat, že je tomu jinak.

U testovaného kombíku se ale Ford snaží ke „sportovnímu“ charakteru alespoň trochu vrátit, k výbavě ST-Line totiž patří o 10 milimetrů snížený a také tužší podvozek. Standardem jsou 18palcová kola, naše auto mělo dokonce devatenáctky.

Bohužel nemůžu posloužit srovnáním s běžným provedením, to už jsem opravdu neřídil hodně dlouho, ale výsledek každopádně není špatný. Mondeo ST-Line je pořád pohodlné a uvnitř díky skvělému odhlučnění kabiny také velmi tiché. A i onen tvrdší podvozek pořád slušně pohltí většinu nerovností.

ford mondeo testy strednitrida ford mondeo testy strednitrida
 

Jenže i když se s autem dá jet i na zakroucené silnici rychle, jistá těžkopádnost z projevu nezmizela. Není divu, kombík s pohonem všech kol (jde o běžný systém, který zapojí do hry zadní kola při prokluzu předních) váží 1,7 tuny. A za volantem je to cítit.

Tím nechci říct, že se tenhle Ford řídí špatně, to ne. Samotné řízení je přesné, stabilita výborná a schopnost držet stopu v zatáčkách víc než dobrá. Jen jeho charakter, i přes úpravy spojené s verzí ST-Line, zůstává poněkud vlažný a nevýrazný. Na nějaké hrátky ho prostě neužije.

Je jen na vás, jestli vám tahle vlastnost u kombíku střední třídy vadí.

Závěr


Závěr

Já osobně se nemůžu zbavit dojmu, že čtvrtá generace Mondeo posunula do průměru třídy a autu teď chybí nějaký výrazný důvod, proč by zákazník měl dát přednost právě Fordu.

Zatímco předchůdci vyčnívali jízdními vlastnostmi, u aktuálního provedení nevidím v oblasti jízdních vlastností nic, čím by se zásadně odlišovalo od svých rivalů. Je to zkrátka „jen“ dobré auto.

A cena? Testované provedení s nejvýkonnějším dieselem, automatem a čtyřkolkou ve výbavě ST-Line podle aktuálního ceníku vyjde na 1.082.900 korun. Zajímavé je, že jeho modernizovaný ekvivalent s novým motorem o výkonu 190 koní a osmistupňovou samočinnou převodovkou startuje na 1.097.900 Kč, což není zas tak velký rozdíl.

ford mondeo testy strednitrida ford mondeo testy strednitrida
 

Nejlevnější verze modelu762.900 Kč (Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi (110 kW) Trend)
Základ s testovaným motorem946.900 Kč (Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi (132 kW) Titanium)
Testovaný vůz bez příplatků1.082.900 Kč (Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi AWD (132 kW) ST-Line)
Testovaný vůz s výbavou1.279.600 Kč (Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi AWD (132 kW) ST-Line)

Plusy

  • Atraktivní vzhled verze ST-Line
  • Komfortní jízdní projev
  • Sladění motoru s automatickou převodovkou

Minusy

  • Prostornost interiéru
  • Vzhled palubní desky
  • Výřez v zadním nárazníku

Foto: Ondřej Kroutil

Zobrazit celý článek
Témata
Ford Mondeo 2.0 TDCi AWD ST-Line
Cena základní sestavy 1 082 900 Kč
Cena testované sestavy 1 279 600 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Emise CO2: 165
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 488 / 1585
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1703 / 0
Rozměr pneu: 235/40 R19
Ford Mondeo 2.0 TDCi AWD ST-Line
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4867
b) šířka (mm): 1852
c) výška (mm): 1501
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 980 / 1220
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1525
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 495
délka sedáku vzadu (mm): 495
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Ozzman
3,5 hviezdy?
Ozzman
| 12. 3. 2019
Ahoj, odkud jsi? Já bych se docela rád s tím FWD svezl, jezdil jsem s ním jen krátce, když bylo MK5 novinka. Mám právě stejnou kombinaci, jako v testu, na porovnání.
3,5 hviezdy?
Jezkovivoci
| 12. 3. 2019
Na svým FWD mondeu mám najeto 120kkm+. Měl jsem na pár dní půjčený úplně stejný auto (motorizace, kombi, automat...) v AWD a věř mi, že je to poznat hodně - auto tě netahá, ale tlačí. :yes: V FWD je v zatáčkách pod plynem na hraně nedotáčivé, ty stejný úseky jsem se s AWD na hranu nedostal - jelo to jako po kružnici.
3,5 hviezdy?
kesumb
| 10. 3. 2019
To bohužel nemám tušení
3,5 hviezdy?
kuny
| 10. 3. 2019
... a jinak, kazdy dnesni system 4x4, pokud neni uplne debilni, tak se samozrejme zapojuje do jizdy a na zadni kola stale nejaky vykon posila, protoze uplne nejhorsi vec, kterou muzes udelat, je zadek jako celek odpojit a zadni kola brzdena staticky i dynamicky pres poloosy s diferencialem nahanet pasivne pomoci odvalovani kol. to by vedlo k principialnimu zhorsovani jizdnich vlastnosti a take mimo jine k vetsimu opotrebeni pneu. nemluve o spotrebe.
3,5 hviezdy?
kuny
| 9. 3. 2019
jo takhle... no to vis, tahle novinarska esa je potreba brat s rezervou :-).