TEST Ford Mondeo Vignale 2.0 EcoBoost – Krok víc než odvážný
Kdo chce ford, ale současně by se rád odlišil od davu fiest, focusů a mondeí, pro toho je tu nová prémiová odnož Vignale. Pod značkou slavné italské karosárny bude velkokapacitní automobilka nabízet to nejlepší ze svého výrobního programu, navíc patřičně dokořeněné.
První vlaštovkou z dílny Vignale je mondeo, a sice jako sedan nebo kombi. Pětidveřové variantě se splývavou zádí je luxus zapovězen. Vrcholem Fordovy střední třídy byla dosud verze Titanium. Proti ní je vignale o 136.000 Kč dražší a my hoříme nedočkavostí, co za ně dostaneme.
Příběh Vignale začíná už na výrobní lince ve španělské Valencii. Speciální tým dohlíží na kvalitu obzvlášť přísným okem a podrobuje vůz více kontrolám, než je běžné u ostatních fordů. Hnědý sedan se na silnici blýská tak nějak víc než jiná, „obyčejná“ mondea. Vícevrstvá hnědá metalíza Nocciola se snoubí s řadou chromovaných doplňků, příplatková devatenáctipalcová kola jsou lakována efektním odstínem třpytivého niklu (27.700 Kč) a odlišné provedení masky dává autu noblesní jiskru. Při hledání odlišností pokračujeme v prostorném interiéru. Standardně je čalouněný kůží, které je u vignale použito o 110 % víc, než když si ji přiobjednáte do běžného mondea. Kromě sedadel s výraznými šestiúhelníkovými motivy najdeme kvalitní kůži na dveřích a celé palubní desce, což výrazně pozvedá celkový dojem. Bohužel tím ještě více vynikne laciné plastové provedení středového panelu s ovladači klimatizace a audiosystému. Ten by mohl vzhledem k ceně přes milion hrát klidně ještě o něco lépe.
Kde se vzalo Vignale |
V roce 1948 založil Ital Alfredo Vignale poblíž Turína soukromou karosárnu. Pracoval na malosériových projektech pro Alfu Romeo, Fiat, Ferrari, Maserati a v jeho studiu vznikla celá řada zakázkových automobilů. Vignale významně promluvil i do československé motoristické historie, je totiž autorem karoserie Tatry 613. V roce 1969 koupila Vignale automobilka De Tomaso, již vlastnící konkurenční Ghiu. Oba designérské pojmy pak v roce 1973 odkoupil Ford. Ten kdysi označoval nejvyšší výbavy svých modelů Ghia, dnes udělal z Vignale luxusní divizi. |
Rozpačití jsme ze skladby standardní výbavy. Čekali jsme, že do Vignale Ford nacpe, co se do něj vejde. Ale není tomu tak. Ve srovnání s Titaniem sice září světlomety LED, ale za navigaci, která je jinak v ceně už od druhé výbavy, si musíte připlatit 29.900 Kč! Tomu říkáme výhoda – připlať si, aby sis mohl připlatit. Adaptivní tempomat? 30.100 Kč. Adaptivní tlumiče? V balíčku s asistenčními systémy za 51.900 Kč. Elektrické ovládání víka kufru? 10.800 Kč, navíc jen pro kombi. Ehm, asi jsme od pompézně prezentovaného konceptu čekali víc.
Příplatek 136.000 Kč proti specifikaci Titanium tak vlastně pokrývá jen kůži, diodové světlomety (mimochodem dost nevalné), estetické identifikátory a speciální zákaznický servis. Za nás nezbývá než popřát sebevědomému projektu hodně štěstí.
Jak jede
Pro Vignale jsou vyhrazeny jen nejsilnější motory z nabídky mondea. Benzinovou volbou je výhradně přeplňovaný dvoulitr s klasickým automatem s hydrodynamickým měničem – s výkonem 176 kW jde o top specifikaci.
Kombinace je to rychlá, kultivovaná a hladová. Motoru trochu chybí „šťáva“, adekvátně jede až nad čtyřmi tisíci otáček, kde je čtyřválec navzdory preciznějšímu odhlučnění verze Vignale neprémiově hlasitý. Reakce na plyn jsou dost ostré, což obtěžuje při parkování a vyžaduje řidičovo soustředění při snaze o hladkou, noblesní jízdu. Vyloženě relaxačním tempem jsme dokázali jet za sedm litrů, ale jakmile jsme se přestali na spotřebu ohlížet, ukázala se na palubním počítači hned desítka a po městě běžně dvanáctka. A to je na dnešní poměry příliš.
Testovaný vůz nedostal příplatkové adaptivní tlumiče (pro mondeo nově v nabídce), zato obouval velká devatenáctipalcová kola. Výsledkem sice není úplná plavnost, ale čekali jsme to mnohem horší. Podvozek je sám o sobě příjemně pohodlný a i s velkým obutím umí nabídnout vysokou kulturu jízdy.
Ceny Mondea Vignale | Sedan | Kombi |
2.0 TDCi/132 kW | 937 990 Kč | 967 990 Kč |
2.0 TDCi/132 kW aut. | 987 990 Kč | 1 017 990 Kč |
2.0 TDCi/132 kW aut. 4x4 | 1 037 990 Kč | 1 067 990 Kč |
2.0 TDCi Bi-Turbo/154 kW aut. | 1 029 990 Kč | 1 059 990 Kč |
2.0 EcoBoost/176 kW aut. | 1 017 990 Kč | 1 047 990 kč |
Služby zákazníkům: Autem to nekončí
Značka Vignale není jen o samotném produktu. Ford pro ni připravil samostatný koncept prodeje, servisu a péče o zákazníka. Při převzetí testovacího
mondea jsme jej okusili na vlastní kůži. V obrovské prodejně v Praze–Ořechu má Vignale vyčleněný samostatný koutek, kde se nás okamžitě ujímá
manažer Vignale Jakub Zálešák. Obchod budeme uzavírat u speciálního stolu, který funguje jako obří tablet, na němž si můžeme prohlížet ceník, katalog a sestavit vůz v on-line konfigurátoru. Když si prodejce se zákazníkem plácne, získává klient speciálně vyškoleného technika a bonusové služby související se servisem – vyzvednutí vozu přímo u zákazníka, bezplatné zapůjčení náhradního vozu a prémiové čistění včetně péče o kožený interiér zdarma. V případě jakýchkoli trablů na cestách je 24 hodin denně k dispozici infolinka Vignale. Jde sice o klasické asistenční služby, ovšem majitel vozu Vignale má při řešení vyšší prioritu. Protože ale v dnešním světě není nic úplně zadarmo, účtuje Ford u modelů Vignale o něco vyšší hodinovou sazbu servisu (1050 vs. 825 Kč bez DPH).
Víte, že…
… aktuálně jsou v Česku pro Vignale vyhrazeni dva prodejci, a to v Praze-Ořechu a Pardubicích? Do konce roku by se měl počet takzvaných Ford Store zvýšit na šest.
… ještě letos se s logem Vignale představí S-Max a nové SUV Edge, výhledově pak také model Galaxy?
… pro Mondeo Vignale jsou určeny jen čtyři laky karoserie: černá, šedá, hnědá (9750 Kč) a bílá (17.000 Kč)?
Plusy
- I na velkých kolech dobrý komfort
- Jemně řadící automat
- Dobré odhlučnění
Minusy
- Za hodně peněz málo muziky
- Vysoká spotřeba
- Slabý výkon dálkových světlometů
Technické údaje | |
Motor a převodové ústrojí | Přeplňovaný zážehový čtyřválec uložený vpředu napříč. |
Zdvihový objem | 1999 cm3 |
Rozvod | DOHC |
Válce/ventily | 4/4 |
Výkon | 176 kW při 5400 ot./min |
Točivý moment | 345 N.m při 2700-3500 ot./min. |
Pohon | Předních kol |
Převodovka | Automatická šestistupňová |
Nejvyšší rychlost | 240 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,9 s |
Emise CO2 | 169 g/km |
Spotřeba město/mimo město | 10,2/5,6 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 7,3 l/100 km |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Rozvor náprav | 2850mm |
Délka x šířka x výška | 4871 x 1852 x 1482 mm |
Rozchod vpředu/vzadu | 1457/1494 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 1564/741 kg |
Objem palivové nádrže | 62 l |
Pneu | 235/40 R19. |
Objem kufru | 516 l |
ZÁRUKY A CENY | Celková záruka 2 roky, 2 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie |
Cena testovaného vozu | 1.162.740 Kč (adaptivní tempomat 30.100 Kč, sada Business včetně navigace a audiosystém Sony 29.900 Kč, sada jízdních asistentů 21.000 Kč, vyhřívaný volant a zadní sedadla 8900 Kč, elektricky nastavitelný volant 6400 Kč, zatmavená zadní okna 5900 Kč, speciální metalický lak 9750 Kč…). |
Základní cena | 1.017.990 Kč |