Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Mustang, na němž se podílel McLaren, je jedním z nejvzácnějších mustangů

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 18. 11. 2019 • 23:51
57
1
Zobrazit náhledy (57)
Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang Ford Mustang

Ford McLaren Mustang M-81 z roku 1980 měl být výjimečnou limitovanou sérií na základech třetí generace modelu Mustang, ale díky nepřízni osudu je ještě vzácnější, než bylo plánováno.

Ford Mustang k sobě přitahuje největší pozornost v drtivé většině především prostřednictvím svých nejvýkonnějších osmiválcových verzí, která zdobí označení Shelby GT350 či 500, Boss 302 nebo 429 a Mach 1. Tato slavná jména jsou spojena především s první generací ze šedesátých let a pak samozřejmě i s posledními generacemi z jedenadvacátého století.  

Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let ovšem u právě nastupující třetí generace modelu Mustang takto výjimečná a výkonná verze chyběla, ale přitom stačilo málo a mohla se zrodit podobná legenda. Místo ní vznikl model, který dnes v historii modelu Mustang působí jako bájný jednorožec, o němž leckdo slyšel, ale jen málokdo jej viděl.

Ford McLaren Mustang M-81 z roku 1980 právě tímto jednorožcem je, i když na rozdíl od bájného zvířete skutečně existuje a to dokonce v deseti zdokumentovaných exemplářích. Původně byla ovšem plánována výroba série 250 vozů na základech standardního modelu Mustang s atmosférickým čtyřválcem o objemu 2,3 litru.

Motor s pouhými čtyřmi válci a nijak zvlášť oslňujícím výkonem 66 kW (90 k) sice nevzbuzuje ve spojení se jménem Mustang takové emoce jako vidlicový osmiválec, ale po plánovaných úpravách mohl být i díky své nižší hmotnosti mnohem vhodnější pohonnou jednotkou pro model, který se mohl stát základem závodního vozu.

Po zákroku ladičů ze společnosti McLaren Engines a nasazení turbodmychadla Garrett T-3 se totiž mohl pochlubit nejvyšším výkonem okolo 130 kW (177 k) a točivým momentem 196 N.m při 3000 otáčkách za minutu. Přitom se stále jednalo o pohonnou jednotku schválenou pro běžný silniční provoz, splňující tehdejší již poměrně přísné severoamerické emisní normy pro nové vozy.

Společnost McLaren Engines, stojící za laděním motoru a figurující i v názvu vozu, založil Bruce McLaren v Michiganu, aby zajišťovala dodávky, opravy a ladění motorů pro jeho závodní speciály a pro Can Am. Na počátku osmdesátých let se ovšem již jednalo o samostatnou firmu, která nebyla závislá na mateřské společnosti z Velké Británie.

Ford McLaren Mustang M-81 se čtyřstupňovou manuální převodovkou, jejímž prostřednictvím byla roztáčena kola zadní nápravy, zvládl nejen díky svému motoru akceleraci z 0 na 96,6 s za 9,76 s, což z dnešního pohledu nijak úžasný výkon, ale v době svého vzniku patřil k tomu nejlepšímu, co tehdejší severoamerická produkce nabízela.

Na výkon přeplňovaného čtyřválce přímo navazovaly i změny provedené na podvozku ve stylu tehdejších závodních automobilů. Standardem byly sportovní tlumiče Koni spolu s výkonnější brzdovou soustavou a 15palcovými koly BBS obutými do pneumatik o rozměrech 255/55.

Karoserie se pyšnila zcela novým designem předních partií a především extrémně rozšířenými blatníky ve stylu tehdejších závodů série IMSA. Interiér pak oslnil anatomickými sedadly Recaro, 14palcovým tříramenným volantem Racemark a záplavou přístrojů Stewart-Warner na palubní desce. Na přání byl k dispozici i ochranný rám, který byl ukotven v oblasti B sloupků a v zavazadlovém prostoru.

Dramatický exteriér spolu se sportovním podvozkem a motorem mohl zajistit tomuto modelu úspěch u zákazníku. Vše nakonec pokazila jeho cenovka, která se díky vysokému podílu manuální práce na výrobě dostala 25.000 amerických dolarů, což bylo přeci jen příliš mnoho. Standardní Ford Mustang tehdy stál okolo 5500 amerických dolarů a podobně výkonné Porsche 924 Turbo bylo o více než 5000 amerických dolarů levnější a přitom mělo pro severoamerické zákazníky mnohem exkluzivnější jméno i původ.  

Ford McLaren Mustang M-81 tedy nakonec vznikl v počtu pouhých deseti vozů, z nichž sedm mělo oranžový lak karoserie a v případě zbývajících byl podle dostupných informací použit bílý nebo modrý. Některý z těchto vzácných vozů je čas od času na prodej a naposledy se tak stalo v roce 2017, kdy byl společnost Classic Cars West prostřednictvím Bring a Trailer nabízela oranžový vůz ve vynikajícím stavu za 24.250 amerických dolarů (zhruba 565.000 Kč) jako velmi dobrou investici pro budoucnost.

Foto: Ford Motor Company, Classic Cars West, Bring a Trailer

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Ford Novinky
| 19. 11. 2019
Ford Novinky na jednom miste: http://www.fordauto.sk/

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku