Ford představuje systém semi-autonomního řízení BlueCruise, do aut se bude stahovat
Sofistikovaný asistenční systém zvládne samostatně řídit bez zásahů řidiče na téměř 161.000 kilometrech amerických dálnic.
Automobilka Ford konečně oficiálně představila svůj sofistikovaný systém semi-autonomního řízení BlueCruise, na kterém v poslední době aktivně pracovala. Nová funkce by měla být dostupná zhruba od třetího čtvrtletí tohoto roku, ovšem zatím pouze pro modely Mustang Mach-e 2021 a F-150 2021. Do obou vozů se přitom bude bezdrátově stahovat, tedy po zaplacení poplatku.
Základem pro získání této funkce je paket Ford Co-Pilot 360 Active 2.0, který obsahuje veškerý nezbytný hardware. Tento paket přitom standardně dostával praktický každý Mustang Mach-e, tedy s výjimkou základní verze (kde byl za příplatek), zatímco majitelé Fordu F-150 ho standardně dostali pouze u vrcholné výbavy Limited. Pro některé nižší výbavy byl ale rovněž dostupný za příplatek.

Majitelé vozu s paketem Ford Co-Pilot 360 Active 2.0 pak budou muset zaplatit 600 dolarů (asi 13.000 Kč), za což jim bude systém BlueCruise zpřístupněn na tři roky. Automobilka ovšem prozatím nezmínila, jaký bude poplatek za další prodlužování přístupu k této funkci.
Systém přitom funguje na principu autonomní vozidlo na druhé úrovni a Ford ho dokonce srovnává s dobře známým systémem Tesla Autopilot. Proti Autopilotu by však funkce Blue Cruise měla podle Fordu v režimu „Hands Free“ nabídnout možnost opravdového cestování bez rukou na volantu.
Základem systému je přitom funkce adaptivního tempomatu, který však pracuje s informacemi získanými z radarů a kamer kolem vozu. Jedna kamera je však i v kabině a sleduje pohyb očí řidiče, které by měl stále kontrolovat dění na silnici.
V čem ovšem funkce Blue Cruise poněkud zaostává za svými konkurenty, jmenovitě systémy Tesla Autopilot a SuperCruise od General Motors, je funkce autonomní změny jízdního pruhu, kterou GM přidalo v tomto roce. Automobilka Ford má v plánu tuto funkci také přidat, ještě předtím se však musí poprat s výzvou, kterou bude Ford F-150 s připojeným vlekem (se kterým bude muset systém počítat před změnou pruhu).
Až na tento drobný nedostatek by však systém BlueCruise měl nabídnout výrazně pohodlnější cestování na dlouhých trasách, zejména pak v tzv. Blue Zones. V těchto místech, kde automobilka Ford provedla vlastní GPS mapování, by totiž mělo být možné aktivovat již zmiňovaný Hands-Free mode a užívat si cestu bez rukou na volantu.
Podle dostupných informací jsou Hands-Free BlueZones na zhruba 100.000 mil (asi 161.000 km) dálnic na území Severní Ameriky – tedy USA i Kanady. Při vjezdu do této zóny pak vůz upozorní řidiče na možnost aktivovat Hands-Free mode světelným znamením a textem na displeji, což má být další rozdíl proti konkurenci ve prospěch Fordu.
Jak automobilka dodává, oficiálnímu představení nové funkce předcházelo důkladné testování. Závěrečný test pak proběhl v listopadu 2020, kdy flotila pěti Fordů F-150 a pěti Fordů Mustang Mach-e absolvovala 177.000 kilometrů napříč 37 státy USA a 5 provinciemi Kanady, což dokonale prověřilo funkčnost systému na dlouhých trasách i za různých povětrnostních podmínek. A evidentně obstál.