Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford příští rok na startu rallye Dakar!

Tomáš Kovařík
Diskuze (4)
Tým Ford Racing potvrdil záměr zúčastnit se legendární soutěže Dakar 2014, která se bude konat v Jižní Americe od 5. do 18. ledna. Ford nasadí dva speciály Ranger.

Technickou přípravu vozů zajistí Neil Woolridge Motorsport z jihoafrického Pietermaritzburgu, zatímco o logistiku se postará německá společnost South Racing. Podobně mezinárodní bude rovněž jezdecká sestava - utvoří ji rodilý Jihoameričan Lucio Alvarez a Chris Visser z JAR.

Letošní ročník rallye Dakar sledovala na televizních obrazovkách přibližně miliarda lidí. Celkem 4,6 milionu diváků zamířilo přímo do Jižní Ameriky, aby viděli soutěž na vlastní oči. „Dakar je skutečnou mezinárodní výkladní skříní terénních automobilů,“ řekl Dave Schoch, viceprezident skupiny Ford a prezident organizační složky Asia Pacific. „Jsme rádi, že se nám podařilo sestavit globální tým s vynikající znalostí soutěže.“

Posádku prvního Rangeru utvoří Lucio Alvarez a Ronnie Graue. Oba patří k mladší generaci soutěžních jezdců, nicméně s Dakarem již mají bohaté zkušenosti. Při prvním startu v roce 2011 dojeli celkově sedmnáctí, loni se probojovali na páté místo a v letošním ročníku jeli třetí, dokud je technická závada neodsunula na 27. pozici. Důkazem jejich nasazení a jezdeckých schopností bylo to, že se z této pozice dokázali vyšplhat na desátou příčku konečného pořadí v cíli.

Do druhého vozu Ford Ranger usednou Chris Visser a navigátor Japie Badenhorst, kteří jezdí jihoafrické soutěže cross country. Aktuálně vedou průběžné pořadí seriálu 2013 Donaldson South Africa National Cross Country Championship, na Dakaru však budou startovat poprvé.

Rallye Dakar 2014 bude již pětatřicátá v pořadí a po šesté za sebou se pojede v Jižní Americe. Trať bude jako obvykle velmi náročná. Soutěž začne 5. ledna v argentinském Rosariu a skončí 18. ledna v chilském Valparaisu. Mezitím čeká na posádky třináct soutěžních etap o celkové délce 8500 kilometrů.

Soutěžní Ford Ranger využívá budku Double Cab, přičemž je upraven podle regulí FIA kategorie ASO T1. Disponuje pohonem všech kol a celohliníkovým vidlicovým osmiválcem 5,0 l/260 kW a 560 N.m pracujícím s nezávislým proměnným časováním sacích i výfukových ventilů. Maximální otáčky motoru dosahují 5500 ot./min. a spotřeba v běžném provozu kolem 28 litrů se při závodění v písku vyšplhá na 90 litrů. Do nádrží se vejde celkem 500 litrů.

O zastavení se starají brzdy Brembo, které vpředu chladí vzduch a vzadu voda. O přenos točivého momentu se stará šestistupňová sekvenční převodovka Sadev, nechybějí samosvorné diferenciály vpředu i vzadu. Hmotnost speciálu dosahuje 1975 kilogramů a největší rychlost 170 km/h.

Tomáš Kovařík
Diskuze (4)
3. 8. 2013 21:12
5.0i
Preco tam nedavju turbodecht?
Avatar - flyboyeda
2. 8. 2013 21:53
A kolik součástek na tom speciálu bude z Fordu ?
Vím o jednom a to je nálepka Ford, no a tím to asi končí
2. 8. 2013 20:13
Hallelujah !
Ford konecne ide na americky "Dakar" !!!
2. 8. 2013 18:10
Nádhera...
Teda tyhle krasavce vidět závodit v Dakaru? na to čekám celej život. To snad začnu i pořádně sledovat jestli bude kde ...