Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Ranger míří do armády, zákazníky láká cenou i speciálními úpravami

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Zatímco v předních liniích se pohybují těžce obrněná monstra s ohromnou palebnou silou, pro pohyb v týlu stačí i lehce obrněné vozy s vysokou přepravní kapacitou. A tím by měl být i nově upravený Ford Ranger z dílny britské společnosti Ricardo.

Britská společnost Ricardo představila speciálně upravený pick-up Ford Ranger, který by měl představovat finančně dostupný víceúčelový přepravní prostředek s možným uplatněním v armádě i u dalších bezpečnostních sborů.

Společnost Ricardo ostatně není v bezpečnostním průmyslu žádný nováček. Na svém kontě už má produkci několika armádních vozidel, včetně lehkého útočného vozu WMIK (postavený na základě Land Roveru Defender) nebo těžšího obrněného vozu Foxhound, který aktivně využívá britská armáda. Na vývoji upraveného pick-upu Ford Ranger pak spojila síly se společností Polaris Government and Defense.

Úprava armádního Rangeru začíná od podvozku, který může dostat zesílené tlumiče a pružiny, výkonnější brzdy a masivní kola obutá do terénních pneumatik. Oproti civilní verzi Rangeru může být upravena i světlá výška, přesná data však společnost nezveřejnila.

Standardním prvkem každé úpravy je však výkonnější 24-voltový elektrický systém, schopný zajistit dostatek energie i pro napájení všech palubních systémů, který by měl odolat i elektromagnetickému pulsu. V oknech jsou instalována neprůstřelná skla a balistické ochrany se dočkala i podlaha.

Vpředu i vzadu jsou instalovány pevnostní nárazníky; palivovou nádrž, palivové vedení a chladič chrání speciální ochranné plechy, pod kabinou jsou instalovány ochranné nášlapy, nad korbou je instalován ochranný rám s přípravou pro lafetaci zbraně, pro posádku jsou připraveny čtyřbodové bezpečnostní pásy a celý vůz pokrývá matně zelená NATO IRR (Infra Red Reflective) barva.

Armádní Ford Ranger by měl být nabízen s bohatou paletou pohonných jednotek, včetně výkonného naftového dvoulitru EcoBlue Bi-turbo o výkonu 213 koní s maximálním točivým momentem 500 Nm, který je spojen s 10 stupňovým automatem. Právě tato motorizace by pak měla být ideální kombinací pro přepravu těžších nákladů i relativně ekonomický provoz.

Přizpůsobení stávajících a osvědčených automobilových platforem pro roli v obranném průmyslu přináší možnost dodání robustního, k účelům přizpůsobeného a ekonomicky vysoce efektivního balíčku, které lze díky zavedenému mezinárodnímu dodavatelskému řetězci dílů a servisů snadno udržovat,“ uvedl Paul Tarry, ředitel oddělení speciálních vozidel Ricardo.

U podobných úprav je však nesmírně důležité přijít s řešením, které splňuje náročné požadavky zamýšleného využití; ani nejrobustnější komerčně dostupná vozidly by pravděpodobně nebyla schopna dosáhnout takové úrovně bez pečlivých účelových uzpůsobení, které dokáže Ricardo nabídnout,“ dodal Tarry.

Ondřej Mára
Diskuze (1)

Doporučujeme