Ford se chce vyhnout státní pomoci a distancovat se tak od svých amerických konkurentů

Vrcholní manažeři Fordu včera pro agenturu AP uvedli, že by automobilka Ford mohla být schopna překonat aktuální hospodářskou recesi bez pomoci státu. Ford se chce vyhnout státní pomoci a distancovat se tím od svých konkurentů General Motors a Chrysler, kteří nutně potřebují finanční prostředky.
Šéf Fordu Alan Mullaly uvádí, že Ford již dokončil většinu restrukturalizačních kroků, které po GM a Chrysleru vyžaduje Kongres. Ford zeštíhlil své portfolio značek o Jaguar, Land Rover a Aston Martin a uvažuje o prodeji Volva. Ford zároveň snížil výrobní kapacitu továren podle poptávky a předpokládá, že pokud nedojde k dalšímu výraznému zhoršení situace na automobilovém trhu, další snižování nebude nutné. Automobilka od roku 2005 uzavřela 17 továren a propustila 50 000 pracovníků.
Ještě dnes by měl Kongres schválit půjčku automobilkám GM a Chrysler ve výši 15 miliard dolarů. Klíčovou součástí půjčky je jmenování „automobilového cara“, který bude dohlížet na to, zda automobilky plní požadavky stanovené v plánu pomoci. Měl by mít pravomoc odříznout automobilky od finančních prostředků v okamžiku, kdy by plán přestaly plnit.
Automobilkám GM a Chrysler pravděpodobně pomohou i odbory UAW, které ustoupí od některých svých požadavků. Šéf Fordu Mullaly očekává, že odbory učiní podobné ústupky i v případě Fordu.