TEST Ford Tourneo Connect - spojenec
Zatímco dříve se užitkové modely odvozovaly od osobních, nyní trh přeje móda pravému opaku - odvozování osobních modelů od užitkových. Tourneo Connect je jedním z nich.
Osobní dodávka
Recept, který použil Ford při navrhování „malého Transitu“ nebyl nový. Přísně účelová řešení vyústila v pravidelné tvary dvouprostorové karoserie s technicky nepřekonatelným využitím obestavěného prostoru. Nic lepšího než krychle v této disciplíně zkrátka nikdo nevymyslel. Možná, že to není etalon soudobé krásy, ale v praxi to funguje dobře. Náš Ford Tourneo Connect vznikl z Transitu Connect stejně jako větší minibus Tourneo z Transitu. Karoserie je prosklená, nárazníky lakované v barvě karoserie a naše provedení GLX se pyšní i luxusně vyhlížející chromovanou maskou a zatmavením skel od B-sloupku dozadu. Ford sice posunul design exteriéru směrem k osobním automobilům, ale záměr zůstat všemi čtyřmi koly na zemi zůstal. Tourneo Connect chce být praktickým autem podnikatelů do města, ale i variabilním společníkem rodin na cesty. Praktičnost se projevuje i na vnějším designu, kde exponovaná místa na náraznících, bocích a blatnících kryjí plastové díly. Výhodná z hlediska nastupování je posuvná konstrukce druhého páru dveří, a tak ani příliš nevadí, že nástupní profil měří na délku jen 60 cm.
Překvapivý interiér
ford testy mpv Velkým překvapením i pro zkušeného motoristu je provedení interiéru nejdražšího Tournea Connect. Dodávkovitá karoserie ukrývá světle béžovou dvoubarevnou přístrojovou desku, žluto-šedá sedadla a romanticky světlý volant, za který by se nemusel stydět kdejaký luxusní kabriolet. Exteriér a interiér je výjimečně vkusně barevně sladěn díky příplatkové bronzové barvě. Ta je jedním z pěti pro tento typ vozu netradičních odstínů, zavedených při nedávném faceliftu modelové řady.
Uvnitř je zřejmá snaha o účelné využití všech volných míst. Odkládací schránky, přihrádky a kapsy obklopují řidiče i všechny jeho spolujezdce. K těm méně obvyklým patří místa na drobnosti nad hlavami pasažérů v první řadě a síťovky nad bočními posuvnými dveřmi.
ford testy mpv Designérsky se interiér úspěšně oprostil od image užitkového auta, ale poloha cestujících na sedadlech zůstala z pochopitelných důvodů nezměněna. Řidič i jeho navigátor sedí dost vysoko a vzpřímeně, ale přitom mají oba nad hlavou mnoho místa. Vyšší řidiči, kteří vyzkoušeli automobil v rámci testu, si stěžovali právě na tento paradox. Ačkoli je nad hlavou volno, nelze standardní sedačku vysunout ještě o několik centimetrů výše tak jak by jim vyhovovalo. Vzadu se pohodlně vejdou tři dospělí cestující, kterým je k dispozici vnitřní šířka ve výši loktů 1540 mm. Optimální je také vzdálenost mezi podlahou a úrovní hrany sedáku, která bývá problematická u většiny minivanů. V Tourneo Connectu mají průměrně vzrostlí cestující stehna efektivně podpírána sedáky a tak ani delší jízda v pěti není únavná. Nastupování na přední sedadla je bezproblémové, dozadu se nastupuje o něco hůře, ale výhodou ve městě jsou posuvné dveře.
Zavazadlový nebo nákladový prostor?
Po odklopení přísně obdélníkového víka v zádi se vám nabízí prostor, který je rozměry i provedením blíže původnímu užitkovému určení než běžným zavazadelníkům určeným pro osobní zavazadla. Nákladní hrana je příjemně nízko (600 mm nad zemí u nezatíženého vozu), dovnitř se v pětimístné konfiguraci pohodlně vejde krabice o rozměrech 900 x 1180 x 600 mm. Využitelnou výšku stejně jako délku můžete snadno přizpůsobit aktuální potřebě. Sklopením dělených sedadel a opěradel získáte ložnou délku 1700 mm. Zatmavení skel účinně ukrývá to co je uvnitř zavazadlového prostoru. Pokud naopak jedete prázdní, budou se hodit sítě, do nichž lze umístit řadu drobností, aniž by poletovaly v rozměrném nákladovém prostoru. Tourneo Connect po Transitu Connect podědil pouze plastové obložení prostoru pro zavazadla, i když vpředu na dveřích alespoň nějaké látky jsou.
Jízda jako s Fordem
ford testy mpv Jízdní vlastnosti osobních Fordů patří právem k základním prodejním argumentům obchodníků s vozy této značky. Od užitkového auta, které je stavěno na velké změny hmotnosti mezi prázdným a naloženým stavem, člověk obvykle očekává mnohem méně. Tourneo Connect však pověst Fordu šíří úspěšně dále i na pomezí kategorií M1 a N1. Velmi přímé řízení, přesné řazení a ostré brzdy dodávají řidiči sebevědomí. Téměř sportovní chování prázdného vozu trochu kontrastuje s polohou řidiče za volantem, která naopak ke sportovní jízdě ani trochu nevybízí. I když se tuhá zadní náprava musí spokojit s listovými pružinami, zvládá svou úlohu překvapivě dobře i v případě prázdného vozu.
Nejsilnější vznětový motor z nabídky Transitu Connect poskytuje osobní verzi slušnou dynamiku jízdy. Standard přímého vstřikování common-rail je dnes již vysoký a tak je spíše samozřejmostí, že motor posádku neobtěžuje hlukem ani vibracemi a řidiči nabízí dostatek síly pro akceleraci nebo trvalou jízdu vyššími rychlostmi. Naše kombinovaná spotřeba se pohybovala kolem 7 l/100 km, ale většinu z pěti set kilometrů absolvoval v ulicích hlavního města. Tam jsme ocenili rozměrná vnější zpětná zrcátka, která mají vždy dvě zrcadla. Odstraňující mrtvé úhly výhledu. Parkování s hranatým autem je snadné, protože konec auta stále vidíte.
ford testy mpv Ford Tourneo Connect je univerzálním vozem. V testované verzi GLX je nejblíže osobním vozům mini MPV a tomu odpovídá také vyšší cena. Jednodušší a levnější provedení neztrácí nic z praktičnosti, ale absence některých designových prvků shazuje jinak povedené auto do třídy osobních dodávek. Variabilitou, prostorem, kvalitami motoru a konec konců i jízdními vlastnostmi patří tento Ford k nejlepším ve třídě.Unikátní nabídkou je verze s prodlouženým rozvorem a zvýšenou střechou, za kterou se připlácí jen 28 tisíc korun.
První cena vozu | 467.860,-Kč (1,8 TDCi (66 kW), Base) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 506.830,-Kč (1,8 TDCi (81 kW), Base) |
Základní cena testovaného vozu | 566.330,-Kč (1,8 TDCi (81 kW), GLX) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 610.530,-Kč (1,8 TDCi (81 kW), Comfort) |
Plusy
- prostorný a variabilní interiér
- velký zavazadelník
- jízdní vlastnosti srovnatelné s osobními vozy
- přesné řízení, řazení, snadná ovladatelnost
- zdvihový objem optimální z hlediska povinného ručení
Minusy
- nedostupnost bočních airbagů, nedostupnost ESP
- vyšší cena