Ford Transit Custom: Nové informace a velká fotogalerie
Ford Transit Custom se jako nástupce současného Transitu představil koncem dubna na veletrhu užitkových vozidel v Birminghamu a navazuje na osobní Tourneo Custom, které se ještě jako koncept představilo na letošním autosalonu v Ženevě.
Automobilka uvádí, že Transit Custom přínáší do třídy vozů s nosností do jedné tuny novou úroveň stylu, jízdních vlastností a funkčnosti. V rámci nabídky své značky představuje Transit Custom novou generaci užitkových vozů své kategorie a je významným krokem na cestě k úplné generační obměně užitkových modelů značky Ford do konce roku 2013.
„Transit Custom je zcela nový druh užitkového Fordu,“ řekl Stephen Odell, předseda představenstva a generální ředitel Ford of Europe. „Jedná se o stylovou a moderní dodávku, na kterou budou majitelé hrdí, ale která neztratila nic z pracovitosti, jaká se od Transitu očekává.“
Nový vzhled
Výrazný design, interiér připomínající osobní vůz a vynikající jízdní vlastnosti mají za cíl podstatně zvýšit tržní podíl Transitu a oslovit mnohem širší skupinu živnostníků, řemeslníků i drobných podnikatelů.
„Zákazníci chtějí, aby jim jejich automobil propůjčoval moderní a profesionální image, a nový Transit je rozhodně nezklame,“ vysvětlil Paul Campbell, šéfdesignér Ford of Europe. „Dali jsme mu stylový, moderní vzhled, který uvítají firmy všech velikostí.“
„Pořád je to Transit, takže má úžasně praktický prostor pro náklad, ale sportovnější postoj a stoupající linie pontonu mu dodají výrazný vzhled.“
Vizuální charakter Transitu Custom pomáhají utvářet typické znaky kinetického designu, jako jsou lichoběžníková maska chladiče, svalnatá linie pontonu a zvýrazněné lemy blatníků.
V případě interiéru je situace podobná a i zde je použit design, který Transit Custom přiblížuje současným osobním modelům značky Ford. U novinky automobilka odstranila jeden z nejčastěji kritizovaných prvků současného Transitu a již ve standardní výbavě bude volant stavitelný výškově i podélně. Vyšším řidičům přijde jistě vhod prodloužení dráhy posunu sedadla o 30 mm směrem dozadu.
Od svého uvedení na trh bude Transit Custom nabízen ve dvou délkách. Kratší provedení SWB má celkovou délku 4,97 metru a provedení s delším rozvorem LWB nabídne karoserii dlouhou 5,34 m.
Ložná plocha a nosnost
Pod zcela novým designem karoserie se má i nadále ukrývat praktický užitkový automobil, který i ve své kratší verzi poskytne ložnou plochu pro tři europalety, naložené do výšky nejméně jednoho metru. Délka nákladového prostoru Transitu Custom může být i díky průvlaku v přepážce od 3,0 do 3,3 m a objem má být 6,0 m3.
Ford vyzdvihuje velmi dobrý přístup do nákladového prostoru zadními křídlovými dveřmi o bočními posuvnými dveřmi. Podle automobilky nabídne Transit Custom největší šířku mezi podběhy ve třídě, což umožní přepravu širokých předmětů, jako jsou například standardní stavební desky 2440 mm x 1220 mm.
Vázací oka pro zajištění nákladu jsou umístěna na bočních stěnách, takže podlaha je zcela plochá a je na ní zátěžová krytina, která usnadňuje údržbu ložné plochy. Zákazníkům má Transit Custom nabídnout i širokou škálu užitečného zatížení od 600 do 1400 kg.
Ke zvýšení užitné hodnoty Transitu Custom přispěje integrovaný střešní nosič zabudovaný přímo do střechy. V případě, že nebude využíván, lze jeho příčníky rychle sklopit, aby nezvyšovaly spotřebu paliva a průjezdní výšku (pod dva metry u všech verzí s výjimkou řady 330).
Nová platforma a jeden motor ve třech verzích
Transit Custom je založen na nové globální platformě Ford, která byla zkonstruována s cílem dosáhnout jízdních vlastností na úrovni osobního vozu – jmenovitě agilní ovladatelnosti, dokonalejšího jízdního komfortu a snížené úrovně vnitřního hluku.
Tužší konstrukce spolu s cíleným potlačením nežádoucích zvuků a vibrací znamená pro řidiče citelně tišší pracovní prostředí – srozumitelnost řeči v kabině se například zlepšila o devět procent.
Automobilka uvádí, že nová platforma má o 37 % vyšší torzní tuhost než u dosavadního Transitu. V zájmu co nejlepší ochrany cestujících má Transit Custom optimalizovanou konstrukci, v níž byla poprvé v historii tohoto modelu použita ocel s příměsí bóru. Karoserie je z více než 40 % tvořená různými druhy vysokopevnostní oceli.
K pohonu Fordu Transit Custom poslouží turbodiesel 2,2 Duratorq TDCi, který bude nabízen ve třech výkonových verzích se 74, 92 a 114 kW. Jednotka bude kombinována se šestistupňovou manuální převodovkou, standardem je systém start-stop. Fordem udávaná kombinovaná spotřeba paliva činí u tohoto užitkového modelu 6,6 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 na úrovni 174 g/km. Oproti současnému Transitu s ekvivalentní motorizací to znamená pokles až o osm procent.
Komfort a bezpečnost
Stejně jako Tourneo Custom bude i Transit Custom možné pořídit s mnohými prvky, které jsou známé z ostatních modelů značky. Jmenujme hlasově ovládaný komunikační systém Sync, jehož součástí je automatické tísňové volání na celoevropskou linku 112, zadní parkovací kameru s displejem integrovaným do vnitřního zpětného zrcátka, Driver Alert vyhodnocující v chování řidiče příznaky únavy nebo pomocník s jízdou v pruzích Lane Keeping Alert, který udržuje auto v jízdním pruhu pomocí aktivních zásahů do řízení.
Podobně jako nový Ford Focus dostal i Transit Custom nejmodernější elektronický stabilizační program (ESP) se systémem stranového přesměrovávání točivého momentu (TVC) pro lepší trakci a stabilitu v zatáčkách. Pasivní bezpečnost řidiče a jeho předního spolujezdce zajišťují čelní airbagy, které mohou doplňovat i boční a hlavové airbagy. Zatížení hrudníku řidiče při nehodě zmenšuje horizontálně deformovatelný sloupek řízení.
Výroba a uvedení na trh
Sériová výroba Transitu Custom byla zahájena v turecké továrně Kocaeli v polovině roku, na trh má novinka dorazit před koncem letošního roku. Ford uvádí, že pro Transit Custom bude platit záruka proti korozi na 12 let a servisní intervaly mají být jednou za 2 roky nebo po 50.000 ujetých kilometrů.
Během letošního roku se mají představit i větší verze nového Transitu s vyšším užitečným zatížením. Tyto modely mají nabídnout i pohon zadních kol. Jak Ford uvedl již dříve zamíří větší Transit s motorem 3,5 EcoBoost V6 i do Severní Ameriky a stane se z něj další globální model této značky, zatímco menší Transit Custom by měl být pouze pro Evropu.
Nový Transit se začne ještě v roce 2012 prodávat v Evropě i na dalších světových trzích jako Van, Kombi i Kombi Van.