Ford zaplatí zaměstnancům továrny v Genku odstupné ve výši 15 miliard korun
Letos americký koncern podle serveru Automotive News Europe očekává evropské ztráty ve výši zhruba 2 miliard dolarů (39,7 miliardy korun). Loni to bylo 1,8 miliardy. Pokles ekonomik ve státech EU zapříčinil malou poptávku po nových autech, v únoru se propadla na nejhorší čísla za 23 let. Po americkém zemětřesení z let 2008-2009, které Ford přežil bez bankrotu jako jediný člen tzv. Velké trojky (obětí se stala nakonec jen značka Mercury), tak přišla na řadu Evropa.
Ford zavře kromě Belgie na starém kontinentu ještě další dva závody v Británii a jeho výrobní kapacita poklesne o 18 %. Nejen Alan Mulally, ale ani další velcí muži automobilky však nevyloučili další škrty nákladů. Současná situace je neudržitelná, a to i přes ostré protesty zaměstnanců, které se neobejdou dokonce bez ohně. V německé centrále v Kolíně nad Rýnem vyvrcholily loni v prosinci, kdy asi 170 z nich použilo pyrotechniku a pálilo pneumatiky. Přijít o práci v dnešní době není jednoduché a demonstranti se uchylují k drsným praktikám, aby vyjádřili svou nespokojenost...
Z bran závodu v Genku momentálně vyjíždí třetí generace Mondea a kvůli jejímu konci se zpozdila ta čtvrtá, která má být převedena do španělské Valencie. Za mořem už se mimochodem prodává jako Fusion. Kromě ní zde vznikají i dvojčata S-Max a Galaxy. Modrý ovál bude stát uzavření belgické továrny na odstupném nemalých 750 milionů dolarů, tedy 14,9 miliard korun.
Vzhledem k tomu, že zde pracuje na 4 tisícovky stálých zaměstnanců za hodinovou mzdu, znamená to 187.500 dolarů (přes 3,7 milionu) na každého. Jedná se však o celkové náklady, které si Ford zaúčtuje jako zvláštní položku. I tak je to méně, než platil před třemi lety úhlavní konkurent General Motors kvůli svému závodu v Antverpách. K dohodě došlo minulý týden. Zbývají ještě tři stovky pracovníků, kteří pobírají pevný plat, rozhovory s nimi probíhají od úterý 19. března.