Ford plánuje přesun výroby z Belgie do Španělska
Uzavření jednoho z největších a nejslavnějších evropských výrobních podniků v Genku je nepříjemnou skutečností především pro zaměstnance. O práci má přijít 4.300 lidí pracujících přímo pro Ford. Zhruba 5.000 dalších potenciálních nezaměstnaných představují lidé pracující pro subdodavatele automobilky v Genku.
V letošním roce se podle odborů pracuje ve výrobním podniku v Genku je čtyři dny v týdnu a v prosinci se má výroba dočasně. Podle Fordu je výrobní kapacita tohoto podniku letos využita pouze na 68 %, ale zisková je přitom od 80 % směrem vzhůru.
Podle plánů vedení Fordu se má produkce modelů sjíždějících z výrobní linky v Genku přesunout do španělské Valencie. Tyto změny mají být součástí restrukturalizace evropských výrobních operací Fordu, jejichž cílem je návrat k ziskovému růstu, alespoň toto ve svém prohlášení uvádí Stephen Odell, předseda představenstva a generální ředitel Ford of Europe.
Kapacitu pro výrobu modelových řad Mondeo, S-Max a Galaxy hodlá Ford ve Valencii uvolnit prostřednictvím přesunu produkce modelů C-Max a Grand C-Max do německého Saarlouis.
Důvodem pro uzavření továrny v Genku má být stále se snižující poptávka po nových osobních vozech na evropském trhu a s tím související klesající prodeje značky Ford. Jen za prvních devět měsíců letošního roku klesly prodeje Fordu v Evropě o 12,6 % a automobilka očekává, že tržby za rok 2012 budou o 20 % nižší než v roce 2011.
Výrobní závod automobilky Ford byl v Genku otevřen v roce 1964 a patřil k nejmodernějším v Evropě. Z jeho bran vyjížděly modely Taunus, Escort, Sierra a Transit. Největší rozkvět zažil podnik po roce 1993, kdy zde byla spuštěna výroba modelové řady Mondeo. Právě díky ní se počet zaměstnanců zvýšil na zhruba 14.000 lidí.
Kolem přelomu století se ale počty zaměstnanců začaly snižovat. V roce 2000 pracovalo v Genku ještě 11.461 zaměstnanců, ale v roce 2003 jich bylo jen okolo 6.000. V roce 2010 se počet zaměstnanců snížil na 5.000 a v současné době zde pracuje okolo 4.300 lidí.