Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mezi sedanem kompaktní a střední třídy zeje délkový rozdíl téměř 20 cm, na společném snímku však vypadají jako stejně dlouhé
Široké zadní lampy s pevným zadním čelem ustoupily pro další dekádu rozměrnému výklopnému víku a skladnějšímu rozměru svítilen
Prohnutý plastový štít orionu zakrývá čtyři základní ukazatele, kontrolky se rozsvěcují na spodní liště
Palubní deska orionu působí dodnes nadčasově, přesto ji už po pěti letech produkce automobilka nahradila zcela novou architekturou
65
Fotogalerie

Fordy Orion, Sierra a Scorpio vznikly v dobách hojnosti. Podobnost je ale čistě náhodná

Fordy kompaktní a střední třídy vždy patřily k masovým modelům, jenže sedany se mezi nimi řadily k vzácnostem. Před třemi desetiletími sierra ukončila kariéru a čtyřdveřový sedan opustil jméno Orion sjednocením s řadou Escort. Rodinné limuzíny obou velikostí si nyní vyzkoušíme.

Před třiceti lety patřilo u všech slušných automobilek k dobrému vychování nabízet v kompaktní třídě ucelenou nabídku karoserií. Běžně tak bylo možné objednávat jeden model minimálně ve čtyřech variantách, z nichž vrchol patřil rodinně-reprezentačnímu sedanu. V případě Fordu se zlatý hřeb nabídky escortu dlouhá léta dokonce prodával pod samostatným jménem Orion.

Limuzíně nové kompaktní generace však tehdy v autosalonech nebezpečně lezl do zelí klasický sedan střední třídy Sierra – konstrukčně sice téměř o celé desetiletí starší, zato vyzrálý a s klasickým pohonem zadních kol. Zákazník tak řešil dilema – které z podobně velkých aut za téměř stejné peníze vybrat? Vžijme se tedy na chvilku nostalgicky do role někdejšího potencionálního restituenta přemýšlejícího, do kterého západního fára přesednout z letitého žigulíku.

Klasika se vším všudy

Navenek design obou sedanů vypadá čistě a uhlazeně. Skoro se nechce věřit, že se čtyřdveřovou sierrou se od počátku vůbec nepočítalo a do nabídky se dostala až pět let po premiéře liftbacku, spolu s modernizací všech zbývajících verzí. Vůbec první, pětidveřová sierra přitom sjela z pásu v belgickém Genku už počátkem července 1982 a oficiální premiéra se uskutečnila pouhé dva měsíce poté v Paříži.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!