Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Formule 1 má již 50 let safety car. Pozici teď drží Mercedes, za volantem je nestárnoucí stálice

Dominik Kovář
Diskuze (0)

První oficiální safety car se ve Formuli 1 objevil v roce 1973, bylo jím Porsche 914/6.

Když se ve formulové terminologii zmíní safety car, nejčastěji nás napadnou dvě myšlenky: šance na promíchání leckdy rozhodnutého závodu, a ti zkušenější si ještě vybaví jméno Bernd Mayländer, ke kterému se dostaneme později. 

Nejdůležitější rolí safety caru je ale samozřejmě zajištění bezpečnosti v případě odstavených vozidel, nehody nebo jiných událostí, které mohou během hlavního závodu ohrožovat zdraví jak samotných pilotů, tak traťových maršálů.

Video se připravuje ...

Prvním oficiálním safety carem bylo v roce 1973 Porsche 914/6. O tři roky později ho následovalo Porsche 911. Tím se německý výrobce coby dodavatel safety caru téměř na dvě dekády odmlčel. Během nich jsme mohli v roli bezpečnostního vozu sledovat Lamborghini Countach, Fiat Tempra, Ford Escort RS Cosworth, Opel Vectra, Lamborghini Diablo a dokonce i Tatru 623 GTH při Velké ceně Maďarska

V roce 1995 se Porsche krátkodobě vrátilo s modelem 911 GT2, přičemž v Argentině v roce 1996 dostal příležitost také Renault Clio. Formule 1 si přála mít oficiální partnerství, které nabídne ty nejlepší, nejrychlejší a nejbezpečnější modely pro safety car. Takto začala rokem 1996 dodnes trvající spolupráce s automobilkou Mercedes-Benz. 

Za 27 let spolupráce dodal Mercedes do role safety caru hned 12 modelů. V roce 1996 vše začalo sedanem C36 AMG. Od minulého roku je k dispozici červeně zbarvený Mercedes-AMG GT Black Series s čtyřlitrovým twin-turbo V8 motorem o výkonu 730 koní. 

Od roku 2021 díky úzké vazbě s Mercedesem doplňují portfolio bezpečnostních vozů dva modely Aston Martin - Vantage a SUV DBX. Oba modely disponují stejným motorem jako AMG GT Black Series. U Vantage je naladěn na 536 koní, zatímco u modelu DBX na 550 koní. 

Video se připravuje ...

Od roku 2000 je stálým jezdcem safety caru již zmíněný Bernd Mayländer. S trochou nadsázky lze říci, že je jediným mužem na světě, který za sebou dokázal udržet udržet mistry světa jako Michael Schumacher, Fernando Alonso, Kimi Räikkonen, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel nebo Max Verstappen v dobách jejich největší slávy.

Dvaapadesátiletý pilot bezpečnostního vozu byl v minulosti úspěšným závodním jezdcem - v roce 2000 se mu povedlo vyhrát vytrvalostní závod 24h of Nürburgring a také vyhrál jeden závod v šampionátu cestovních vozů DTM. I když kroutí Mayländer již svojí 24. sezónu, prožívá stejné napětí, jako u té první: “Vášeň jsem neztratil, protože mám svoji práci rád. I po 24 letech se těším na každý závod.” 

Dominik Kovář
Diskuze (0)

Doporučujeme