Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Francie hrotí protikorejskou rétoriku: ministr obvinil Hyundai a Kiu z dumpingu

Francie hrotí protikorejskou rétoriku: ministr obvinil Hyundai a Kiu z dumpingu

Francie hrotí protikorejskou rétoriku: ministr obvinil Hyundai a Kiu z dumpingu Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (117)
Pomyslná válka mezi francouzskými a jihokorejskými automobilkami pokračuje ostrými výroky na vládní úrovni.

Francouzský ministr průmyslu Arnaud Montebourg přilil olej do ohně a nařkl koncern Hyundai-Kia z dumpingových praktik. „Hyundai a Kia nespravedlivě konkurují francouzským automobilkám a zapojují se do dumpingu, což je nepřijatelné. Tato taktika poškozuje Renault a PSA, oba výrobci ztrácejí prodeje i své podíly na domácím trhu,“ řekl už v pátek 20. srpna na zasedání francouzských socialistů. Jihokorejského Samsungu, který sdílí alianci s Renaultem a Nissanem, se to pochopitelně netýká.

Montebourg požádal Evropskou komisi, aby prošetřila zákonnost strategie celé skupiny Hyundai ve Francii i Evropě. Existuje totiž závazná dohoda o volném obchodu mezi Evropskou unií a Jižní Koreou. Země galského kohouta je tak prvním státem EU, která se na praktiky tamních výrobců podívá zblízka, zda podmínky této smlouvy splňují. „Ceny automobilů Hyundai a Kia jsou nižší než jejich tržní hodnota, skupina tedy získala podíl na trhu u nás i jinde na starém kontinentu nespravedlivě,“ dodal Montebourg.

Jak vypadá domácí odbyt Renaultu a PSA? Jejich podíl klesl, zatímco asijský soupeř zaznamenal dvouciferný nárůst. Celá skupina ve Francii získala dle automobilové asociace CCFA za leden až červenec 2012 plných 30 %, prodala 36.328 vozů. Značky Peugeot a Citroën si pohoršily o 20 % na 367.542 jednotek, Renault pak spadl o 18 % na 272.722 aut. Byť výsledky znamenají pro Hyundai a Kiu jen desetinu čísel PSA a 13 % prodejů Renaultu, jak je vidět, představují velkou hrozbu.

Mluvčí společnosti Hyundai Motor Europe tvrzení ministra rezolutně odmítl. V rozhovoru pro Automotive News Europe prozradil, že průměrná poskytovaná sleva na nová auta v EU byla v první polovině letošního roku 2.137 eur (přes 53 tisíc korun), kdežto u Hyundaie jen 1.870 eur (46,4 tisíce Kč), tedy 88 %. Pochopitelně, jedná se o statistický průměr, který nezohledňuje základní ceny, ale pouze slevy.

K problému se vyjádřil i provozní ředitel HME Allan Rushforth, který ve svém prohlášení uvedl: „Pro evropský trh vyrábíme hlavně mimo Jižní Koreu a společnost získala svůj podíl na trhu zejména díky příznivému poměru ceny a kvality. Náš úspěch je založen na tom, že naše produkty byly navrženy a postaveny v Evropě. Nejpopulárnější úsporné modely vznikají v závodech v České republice a v Turecku. Téměř 90 procent vozů Hyundai zaregistrovaných na tomto kontinentě v první polovině roku 2012 bylo vyrobeno mimo Koreu.“ Trable by tedy nevyřešilo ani možné zavedení dovozních cel, na které má právo Brusel.

Francouzská vláda se ovšem nepustila jen do asijské konkurence, nýbrž i do samotného PSA. Kritizovala koncern kvůli plánovanému propouštění dělníků, týkalo se samozřejmě již ohlášeného uzavření továrny v Aulnay. O práci zde přijde až 8 tisíc lidí. Montebourg již v červenci novinářům řekl, že francouzský automobilový průmysl musí přijmout opatření na ochranu zaměstnanců a zachování jejich pracovních míst, bohužel bez konkrétnějších návrhů či kroků.

Vláda ovšem nedávno jmenovala zvláštního poradce pro restrukturalizaci PSA. Výsledky studie budou zveřejněny 11. září. Určí, zda jsou drastické plány Peugeotu a Citroënu nezbytně nutné. Je tedy možné, že tolik lidí v ekonomicky důležitém průmyslovém odvětví o práci nepřijde.

Vstoupit do diskuze (117)