Fuso Canter: Pracant pro každého
Japonská značka Fuso spadá řadu let do portfolia firmy Daimler, přičemž model Canter existuje na trhu již od šedesátých let minulého století. Co je tedy na tomto voze vlastně nového?
Šest rozvorů náprav
Nový Canter se nabízí s rozvorem náprav 2500 až 4750 mm. Zvolit můžete buď jednoduchou kabinu pro tři osoby včetně řidiče, nebo dvojkabinu pro šest pasažérů. Dále je vůz k dispozici v několika hmotnostních třídách od 3,5 do 8,55 tuny.
Canter disponuje klasickou rámovou koncepcí- rám z tuhých válcovaných profilů je umístěn pouhých 735 mm nad zemí. Díky tomu je automobil oblíbený také u výrobců všemožných nástaveb. Druhou výhodou je nízké těžiště, což má vliv i na jízdní vlastnosti.
Ty dále vylepšuje pokrokové zavěšení předních a zadních kol. Přední náprava je lichoběžníkového typu, kola jsou tedy zavěšena zcela nezávisle. Díky tomu vůz dobře drží jízdní stopu, je stabilní a nabízí rovněž přesné řízení. Vzadu se používá tuhá náprava odpružená podélným listovým pérem. Jde o to nejrobustnější možné řešení.
Fuso Canter - přehled verzí | |||||||
Model podle hmotnosti [t] | Přípustná celková hmotnost [kg] | Celková hmotnost jízdní soupravy [kg] | Maximální výkon motoru [kW] | Verze kabiny | Jednoduchá kabina/počet míst | Dvojkabina/počet míst | Rozvor náprav [mm] |
3.5t segment | |||||||
3S13 | 3500 | 7000 | 96 | Standardní | S/3 | - | 2.500 / 2.800 / 3.400 |
3S15 | 3500 | 7000 | 110 | Standardní | S/3 | - | 2.500 / 2.800 / 3.400 |
3C13 (D) | 3500 | 7000 | 96 | Komfort | S/3 | D/6 | 2.500 / 2.800 / 3.400 / 3.850 |
3C15 (D) | 3500 | 7000 | 110 | Komfort | S/3 | D/6 | 2.500 / 2.800 / 3.400 / 3.850 |
3C18 | 3500 | 7000 | 129 | Komfort | S/3 | - | 2.500 / 2.800 / 3.400 / 3.850 |
6.0t segment | |||||||
6S15 | 6000 | 9000 | 110 | Standardní | S/3 | - | 2.500 / 2.800 / 3.400 |
7.5t segment | |||||||
7C15 (D) | 7500 | 11000 | 110 | Komfort | S/3 | D/7 | 2.800/3.400/3.850/4.300/4.750 |
7C18 (D) | 7500 | 11000 | 129 | Komfort | S/3 | D/7 | 3.400 / 3.850 / 4.300 / 4.750 |
8.55t segment | |||||||
9C15 | 8550 | 12050 | 110 | Komfort | S/3 | - | 3.400 / 3.850 / 4.300 |
9C18 | 8550 | 12050 | 129 | Komfort | S/3 | - | 3.400 / 3.850 / 4.300 / 4.750 |
6C18 (D) | 6500 | 10000 | 129 | Komfort | S/3 | D/7 | 3.415 / 3.865 |
Canter Eco Hybrid | |||||||
7C15 Eco hybrid | 7500 | 11000 | 110 | Komfort | S/3 | - | 3.400 / 3.850 |
Písmeno D značí automatizovanou převodovku Duonic. |
Standardem jsou čtyři kotoučové brzdy, jako volitelné vybavení dokonce systém ABS či ESP. Druhý jmenovaný prvek je dostupný pro vozy ve třídě 6,0 a 7,5 tuny.
Převodovka podle přání
Zájemce o nový model Fuso Canter může vybírat ze dvou odlišných převodovek. Kromě klasické pětistupňové manuální skříně je to šestistupňová převodovka pojmenovaná Duonic. V principu jde o automatizovanou manuální převodovku, přičemž spojení mezi ní a motorem je zajištěno spojkou se dvěma třecími kotouči (lamelami). To snižuje jejich opotřebení a zvyšuje využitelnost vozu.
Převodovka nabízí i některé z pohledu uživatele přínosné funkce. Vedle možnosti řadit manuálně je to parkovací funkce, díky níž lze vozidlo bezpečně odstavit. Dále režim Eco, kdy převodovka řadí tak, aby motor udržovala co možná nejdéle v pásmu otáček přinášejících maximálně hospodárný provoz.
Poslední je funkce plazivé rychlosti (creep). Díky ní lze dosáhnout extrémně nízké rychlosti, potřebné třeba při manévrování v omezeném prostoru. Uplatní se rovněž v dopravní zácpě. Vůz díky ní jede, aniž musí řidič přidávat plyn.
Pokrokové motory
Zdrojem pohybu u modelu Canter je třílitrový přeplňovaný vznětový čtyřválec, který se dodává ve třech výkonových stupních: od 96 přes 110 až po 129 kW.
Některé verze splňují emisní normu Euro 5, jiné dokonce aktuální přísnou Euro 6. Pro dosažení úspory je motor vybaven systémem Start/stop. Aktivuje se až po zahřátí motoru a je nabízen jak v kombinaci s převodovkou Duonic, tak i ve spojení s pětistupňovým manuálem. Aby se co nejméně zatěžoval akumulátor, jsou při každém vypnutí motoru a současně rozsvíceném osvětlení světla přepnuta na obrysová. Tím se rovněž šetří žárovky hlavních světlometů, které jinak trpí při vzniklém podpětí v palubní síti z důvodu značného proudového odběru startéru.
Fuso Canter - Technické charakteristiky motorů | |||
Motor | 4P10-T2 | 4P10-T4 | 4P10-T6 |
Zdvihový objem [cm3] | 2998 | 2998 | 2998 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 96/3500 | 110/3500 | 129/3500 |
Točivý moment [N.m/min] | 300/1300 | 370/1320 | 430/1600 |
Vrtání x zdvih [mm] | 95,8 x 104 | 95,8 x 104 | 95,8 x 104 |
Start/stop | Ano | Ano | Ano |
Recirkulace výfukových plynů EGR | Ano (s chladičem) | Ano (s chladičem) | Ano (s chladičem) |
Turbodmychadlo | Variabilní geometrie | Variabilní geometrie | Variabilní geometrie |
Filtr pevných částic | Ano | Ano | Ano |
Bluetec 5 (technologie SCR) | Ne | Ne | Ano* |
Emisní norma | Euro 5b+ | Euro 5b+ | Euro 5b+ (verze od 7,5 t včetně Euro 6) |
*Verze od 7,5 t včetně |
Pro co nejpříznivější rozložení točivého momentu je použito turbodmychadlo s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek VGT. Standardem je taktéž motorová (výfuková) brzda. Všechny verze motoru používají sériově systém recirkulace výfukových plynů EGR, navíc vybavený chladičem. Dále je standardem bezúdržbový filtr pevných částic a samozřejmě oxidačně-redukční katalyzátor.
Chytrá elektronika navíc ukazuje řidiči na displeji míru zanesení filtru pevných částic, a to ve srozumitelné grafické formě. Jeho regenerace probíhá zcela samočinně, nicméně v případě potřeby ji lze vyvolat také ručně.
Verze o výkonu 129 kW, ale pouze pro třídu 7,5 tuny, dostala navíc ještě systém Bluetec 5. Jde o technologii SCR pracující se vstřikováním močoviny AdBlue do výfuku. Takto vybavené vozy splňují emisní normu Euro 6.
Na cestách komfortně
V rámci novinek dostal model Canter také moderně navržený interiér. Příjemné prostředí navozuje samočinná klimatizace, snadnou obsluhu vozidla zase řadicí páka umístěná na palubní desce hned vedle volantu. Toto řešení uvítá také váš spolujezdec, který tak bude mít více prostoru na nohy. Za zmínku stojí rovněž ergonomická sedadla Isringhausen či možnost objednat dva čelní airbagy v kombinaci s napínači bezpečnostních pásů.
Canter Eco Hybrid a 4x4
Samostatnou kapitolou je hybridní verze modelu Canter. Pohání ji prostřední provedení motoru, tedy o výkonu 110 kW v kombinaci s elektromotorem poskytujícím 40 kW. Zdrojem proudu je akumulátor typu Li-Ion s kapacitou 2 kWh a napětím 270 voltů.
Fuso Canter Eco Hybrid - Technické charakteristiky motorů | |
Motor | 4P10-AAt4 |
Zdvihový objem [cm3] | 2998 |
Válce/ventily | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 96/3500 |
Točivý moment [N.m/min] | 300/1300 |
Vrtání x zdvih [mm] | 95,8 x 104 |
Start/Stop | Ano |
Recirkulace výfukových plynů EGR | Ano (s chladičem) |
Turbodmychadlo | Variabilní geometrie |
Filtr pevných částic | Ano |
Bluetec 5 (technologie SCR) | Ano |
Emisní norma | Euro 6 |
Elektromotor | Synchronní s permanentním buzením |
Největší výkon [kW] | 40 |
Točivý moment [N.m] | 200 |
Akumulátor | Li-Ion |
Napětí [V] | 270 |
Kapacita [kWh] | 2 |
Vůz se rozjíždí vždy na elektriku, samozřejmě pokud jsou splněny podmínky ohledně stavu nabití baterie. Od rychlosti 10 km/h se k elektromotoru přidává také spalovací motor.
Druhou méně obvyklou verzí je Canter s pohonem všech kol. Plní emisní normu Euro 6, přičemž jej pohání motor o výkonu 129 kW. Pohon přední nápravy je tady připojitelný, takže po aktivaci se točivý moment rozděluje v poměru 50:50. Navíc je tady ještě 60% redukce pro zvýšení tahu v obtížných jízdních podmínkách.