Garáž snů Top Gearu: Legendární supersport, luxusní kupé i elektrické SUV
Dnešní hlavní tváře Top Gearu, Matt LeBlanc, Rory Reid a Chris Harris, možná nejsou tak oblíbené postavy jako jejich předchůdci, Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May, jejich názor ale stále mnoho automobilových fanoušků zajímá. I proto si nové topgearovské trio zahrálo oblíbenou hru všech petrolheadů – vyber si auta do své garáže snů.
Tato hra většinou nemá pravidla, moderátoři britské show ale přesto výběr zúžili. Do své garáže snů si měli vybrat pouze tři auta s tím, že jen jedno z nich nemělo omezenou cenovku. Druhé už mohlo stát maximálně 250.000 liber (v přepočtu osm milionů korun), zatímco třetí se svojí cenou muselo vejít do 50.000 liber (1,6 milionu). Svůj výběr si pak před zbývajícími dvěma museli obhájit.
Začněme petrolheadským guru Chrisem Harrisem, který do své garáže snů vybral hned dvě ferrari – historické 288 GTO a moderní F12berlinetta, které doplnilo vůbec první BMW M5 (E28) z osmdesátých let.
„Je to bezesporu nejkrásnější auto vyrobené v posledních 35 letech, přičemž v útrobách je to sedm osmin F40,“ vysvětluje svůj výběr Ferrari 288 GTO Harris s tím, že jakmile jedno řídil, hned se do něj zamiloval. Kritiku kolegů, že má ve svém výběru hned dvě auta z Maranella vysvětluje Harris následujícím způsobem: „288 GTO bych neřídil na dlouhé cesty, protože bych si nemohl dovolit ty náklady. To F12berlinneta bych používal jako auto pro každý den. Sice má dvouspojkovou převodovku a 700 koní, dá se ale s ním jezdit jako s BMW 3.“
O první em-pětce pak „Monkey“ tvrdí, že i dnes působí rychle. „Představte si, že někdy v roce 1986 měl v Evropě opravdu rychlý sedan 170 koní. A pak najednou přišlo BMW s 282 koňmi a pneumatikami Michelin TRX. Všichni, kdo ho testovali na mokru, s ním skončili v příkopě nebo na poli.“
To Matt LeBlanc se opět prokázal jako fanoušek Porsche, když do svého výběru zařadil 911 GT2 RS. Po jeho boku pak postavil aktuální Ford Focus RS a legendární supersport v podobě McLarenu F1.
„Jsem fanoušek 911 a tohle je ta definitivní 911. Je to závodní auto s poznávací značkou,“ říká americký herec známý ze seriálu Přátelé. K McLarenu F1 pak podle jeho slov není potřeba něco dodávat. „Prostě je to McLaren F1,“ prohlašuje.
Zatímco F1 jeho kolegové bez diskuze schválili, zařazení Fordu Focus RS do garáže snů vyvolalo bouřlivou debatu. Harris totiž o Focusu prohlásil, že je to nejvíce přeceňované auto posledního roku. „Má mít o 50 koní více než Golf R, přičemž když jsem jel vedle Golfu R, nezdál se, že by měl méně koní. Navíc si myslím, že pokročilá zadní náprava s driftovacím módem jej na okruhu mate, je to auto, u něhož se zdá, jakoby bojovalo s instinktivními reakcemi řidiče,“ vysvětluje svá slova zkušený automobilový novinář.
Sám LeBlanc tvrdí, že za danou cenu je Focus RS opravdu skvělé auto, navíc díky cenovce je možné si koupit další, kdyby se tomu prvnímu něco stalo. Navíc je podle něj opravdu fantastické na klikatých okresních silničkách. „A zbožňuji jeho barvu, viagrovou modrou,“ dodává.
To trojka vysněných aut Roryho Rieda jeho kolegy poněkud překvapila, vedle Ariela Atoma si vybral Teslu Model X a Rolls-Royce Wraith v edici Black Badge. „Vybíral jsem svá auta tak, aby pokryla jakýkoliv účel. Myslel jsem na luxus, praktičnost a naprostou šílenost,“ objasňuje vybrané trio Reid.
Rolls-Royce Wraith je podle Reida rychlým a stylovým automobilem pro ty příležitosti, při kterých je nutné zapůsobit na ostatní. „Je to prostě nový rolls cílený na mladé, husté lidi, jako jsem já,“ vysvětluje Reid, který dlouhodobě působí jako novinář zabývající se automobily a moderními technologiemi.
Na Tesle Reid vyzdvihuje její sedmimístnou kabinu, do níž se snadno uloží jeho děti. A přestože s ním jeho spolupracovníci nesouhlasí, považuje Model X za vůbec nejhezčí automobil z jejich výběru. „Když jsem s teslou jezdil po New Yorku a zastavil vedle lamborghini, aston martinu nebo ferrari, nejenže jsem je mohl porazit ve sprintu, ale zároveň jejich řidiči ještě neviděli něco takového. Bylo to jako jezdit po Manhattanu s raketoplánem,“ říká moderátor, který se Top Gearu dostal na základě výběrového řízení z řad fanoušků pořadu.
Bláznivost pak zastřešuje Ariel Atom. „Když řídíte auto, chcete se cítit živí, chcete vnímat zábavu, chcete být trochu mimo kontrolu a cítit růst adrenalinu ve vašem těle. A tento pocit vám žádné jiné auto z našeho výběru nedá, alespoň podle mě,“ říká na adresu „trubkového“ sporťáku Reid. LeBlanc i Harris s ním souhlasí, zároveň ale americký kolega tvrdí, že atom je dobrý leda tak jako patnácté auto do rodiny.
Tak co říkáte na automobily snů Harrise, LeBlanca a Reida? Dokážete se s jejich výběrem ztotožnit, nebo byste do garáže svých snů vybrali jiné modely? A které by to podle výše uvedeného omezení byly? Rozhodně nám svůj výběr sdělte v diskuzi. A aby to nebylo jen o vás, pochlubím se i vlastní vysněnou trojkou. Zařadil bych do ní Volkswagen Golf R Variant (jako univerzálního praktika), Mercedes-Benz S kupé (jako výtečné auto na dlouhé cesty) a Lamborghini Miura (pro nádherné křivky).