Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
General Motors vyvíjí magnetoreologické pružiny pro adaptivní podvozky
Cadillac CT4-V Blackwing
General Motors vyvíjí magnetoreologické pružiny pro adaptivní podvozky
Cadillac CT4-V Blackwing
26 Fotogalerie

General Motors vyvíjí magnetoreologické pružiny pro adaptivní podvozky

Lukáš Volšický

General Motors experimentuje s inovativními magnetoreologickými pružinami. Chce posunout technické možnosti adaptivních podvozků na novou úroveň.

Americký koncern General Motors se začátkem nového tisíciletí stal významným průkopníkem v technice moderních adaptivních podvozků. Ve spolupráci se společností Delphi vyvinul inovativní podvozek s magnetoreologickými tlumiči, které následně uvedl ve svých vozech značek Chevrolet a Cadillac. Automobilka i řidiči si díky němu mohou vybrat z více jízdních režimů pro komfortní nebo dynamickou jízdu.

Speciální technika magnetoreologických tlumičů zakládá na kapalině s miniaturními kovovými šupinami, která v nich nahrazuje standardní plynovou nebo olejovou náplň. Kovové šupiny jsou v tlumičích „ovládány“ elektrickým magnetickým polem a ve zlomku sekundy mohou upravit celkovou tuhost tlumiče v závislosti na své aktuální poloze vůči elektromagnetům.

Inženýři díky tomu pracují s různými jízdními módy, jejichž pomocí mění charakteristiky tlumičů podle požadavků vozu nebo řidiče. Jednoduše a rychle tak lze přepnout komfortní měkké nastavení podvozku do tužšího módu pro dynamickou jízdu.

Video placeholder
Chevrolet Corvette C8 ZR1 • Chevrolet

A v dnešních dnech se koncern General Motors snaží posunout magnetoreologickou technologii na novou úroveň, protože podle nejnovějších patentových tlumičů ji chce použít i na vinutých pružinách. Americký úřad pro patenty a ochranné známky zveřejnil nákresy magnetoreologických pružin, které koncern General Motors přihlásil k registraci už začátkem května loňského roku.

Nová technika zakládá na dvou jednotlivých pružinách s centrálním sedlem mezi nimiž, jež má nést magnetoreologickou kapalinu spolu s elektromagnety. Pokud budou magnety aktivní, kapalina zhoustne působením kovových šupin a celá sestava pružiny ztvrdne. Když naopak nebudou magnety aktivní, společný člen umožní podvozku delší dráhu pohybu a ve výsledku bude jízda pohodlnější.

Zatím je však otázkou, zda se magnetoreologické pružiny objeví v sériové výrobě, ale na první pohled se jedná o technicky docela jednoduché zařízení, jež by mohlo mít velký přínos v reálném provozu.