Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Chevrolet small-block V8
Chevrolet small-block V8
Chevrolet small-block V8
Chevrolet small-block V8
84 Fotogalerie

Nejslavnější V8 na světě slaví 70 let. Se značnou investicí se bude vyrábět dál

Lukáš Volšický

Legendární vidlicový osmiválec Chevrolet small-block se vyrábí už od roku 1954 a automobilka se jej nevzdává ani dnes. Investuje do něj až nepředstavitelnou částku.

Jeden z nejslavnějších motorů všech dob slaví sedmdesátiny. S rostoucí popularitou vidlicových osmiválců se americký koncern General Motors rozhodl odpovědět na vzkvétající poptávku, když v roce 1954 uvedl nový motor, který svět zná pod jednoduchým jménem Chevrolet small-block. Tenhle název dostal pro svou velikost ve srovnání s mnohem většími motory koncernu typu big-block a v následujících desetiletí se menší osmiválec objevoval ve všem od rodinných kombíků po sportovní vozy.

Menší osmiválec small-block začal svou dlouhou úspěšnou éru, když se se zdvihovým objemem 4,3 litru a nejvyšším výkonem 145 kW (198 koní) objevil pod kapotou modelů Corvette a Bel Air modelových roků 1955. Byl o téměř 25% silnější než 3,9litrový řadový šestiválec, jež nahrazoval. Netrvalo dlouho a kompaktnější jednotka si našla cestu i do závodních vozů a dostala přezdívku „Mighty Mouse“ podle tehdy populární kreslené postavičky.

Už od začátku mohl mít volitelné mechanické vstřikování paliva Rochester nebo vačkovou hřídel Duntov s vysokým zdvihem. Až nezničitelný vidlicový osmiválec Chevrolet small-block navrhl Američan Ed Cole a postupem následujících desetiletí začal vznikat v různých modifikacích. Vidlicový motor s úhlem rozevření válců 90° měl tovární zdvihové objemy od 4,3 do 6,6 litru a nezávislí úpravci jej dokázali zvětšit až na 7,1 litru. Základem konstrukce motoru byla masivní litina.

Video placeholder
Chevrolet Corvette C8 ZR1 • Chevrolet

Osmiválce small-block mají pořadí zapalování 1-8-4-3-6-5-7-2, vytvářející charakteristický bublající zvuk při volnoběhu, a zpočátku měly řetězový rozvod OHV se dvěma ventily na válec. Modernější rozvod DOHC se čtyřmi ventily na válec se v hlavách motoru objevil až s novějšími generacemi. Mají jej od chvíle, kdy General Motors spolupracoval s Lotusem na vývoji unikátní celohliníkové konstrukce pro jednotku LT5 pohánějící Chevrolet Corvette ZR-1 na základech generace C4. 

Vůbec nejslavnější evolucí je verze označovaná „350“ podle objemu v kubických palcích. Disponuje zdvihovým objemem 5,7 litru a je nejrozšířenějším small-blockem všech dob. Výrobci jej historicky používali ve všem od rodinných kombíků přes sportovní auta až po užitková vozidla, lodě, průmyslovou techniku nebo letadla.

Chevrolet přitom svůj small-block využívá až do dnešních dnů, avšak ve výrazně modernější evoluci. Nejnovější Chevrolet Corvette C8 se standardně vyrábí s atmosférickou 6,2litrovou jednotkou LT2, kterou může nahradit atmosférickou 5,5litrovou verzí LT6 pro Z06 nebo dvěma turbodmychadly přeplňovanou 5,5litrovou variantou LT7 pro ZR1. Sportovní sedan Cadillac CT5-V pak používá 6,2litrovou jednotku LT4 s mechanickým kompresorem.

Jaká je však budoucnost osmiválce od General Motors, zejména s nastávající elektrickou érou? Americký koncern se jej nevzdává a už oznámil plány na budoucí uvedení nové šesté generace motoru. Bude jej vyrábět v továrnách v Michiganu, Ohiu a New Yorku a investuje do něj až neuvěřitelných 854 milionů amerických dolarů, tedy téměř 13,4 miliard korun.