Global NCAP: Indická auta jsou nebezpečná
Indický trh s automobily se rychle rozvíjí, zdejší automobily jsou ale velice zastaralé. Vyplývá to z nárazových zkoušek provedených firmou Global NCAP. Ta tvrdí, že vozy určené pro zdejší trh jsou svojí bezpečností o 20 let pozadu za vozy pro Evropu nebo USA.
Nárazovou zkouškou prošlo pět v Indii oblíbených minivozů a malých vozů – Suzuki Maruti Alto 800, Tata Nano, Ford Figo (alias vylepšená verze minulé generace Fiesty), Hyundai i10 (minulá generace) a Volkswagen Polo, které dohromady tvoří asi pětinu indického trhu s auty. K testu byly vybrány základní verze těchto aut, které nejsou vybaveny airbagy. Polo prošlo testem dvakrát – jednou bez airbagů, podruhé s nimi.
Výsledky nárazových zkoušek ukázaly, jak jsou airbagy pro bezpečnost posádky důležité. Všechny testované vozy bez nafukovacích vaků testem neprošly a v čelním nárazu při rychlosti 64 % nedostaly za ochranu dospělých ani jednu hvězdu. Pouze VW Polo vybavené předními airbagy dostalo čtyři z pěti hvězd. Volkswagen na výsledky reagoval tím, že z indického trhu stáhnul Polo bez airbagů.
Během nárazů se ukázalo, že testované Suzuki Maruti Alto 800, Tata Nano a minulá generace Hyundai i10 mají nevhodnou konstrukci karoserie, která se nárazem výrazně zničí. Podle Global NCAP by ani airbagy v těchto autech nevedly k účinné ochraně posádky.
Automobily se zúčastnily také tzv. základního nárazového testu OSN, při kterém automobil narazí 40 procenty své přídě do bariéry při rychlosti 56 km/h. OSN doporučuje členským státům, aby tento základní test zavedly, v Indii však zatím zaveden není. V této zkoušce bezpečnosti obstály pouze dva vozy – Volkswagen Polo vybavený čelními airbagy a Ford Figo, které prošlo i bez nafukovacích vaků.
V ochraně dětí na tom testovaná auta byla lépe, rozhodně ale nezářila. Nejlepší Polo obdrželo tři hvězdy, Alto a Figo dvě hvězdy a i10 jednu hvězdu. Nano propadlo i v této zkoušce a nedostalo ani jednu hvězdu.
Global NCAP je nezávislá společnost sídlící ve Velké Británii, která slouží jako nezávislé zastřešení jednotlivých společností NCAP provádějící nárazové zkoušky v různých koutech světa. V současnosti podporuje zavádění crash testů v rozvojových zemích Asie a Jižní Ameriky.