Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hasiči dostali armádní obrněnou Tatru, kde bude CZS 15 TRITON sloužit?

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Hasiči z hlučínského útvaru si nedávno přebrali dva výjimečné stroje. Prvním je největší cisternový hasičský vůz v Česku, druhým pak obrněnec určený původně pro službu v armádě či jiných ozbrojených složkách.

První novinkou ve výbavě hlučínských hasičů je velkoobjemová cisterna CV 40, postavená na podvozku modelové řady Tatra Force 10x10, která dostala speciální nástavbu a technologickou výbavu od společnosti THT Polička.

Kolos dlouhý 12.5 metru se může pochlubit čtveřicí řiditelných náprav (dvojice prvních a posledních), zajišťujících skvělou manévrovatelnost na silnicích i v terénu, a hlavně nádrží na 21.000 litrů hasebních látek, což staví CV 40 na post největšího cisternového hasičského vozu v Česku.

Druhu zajímavou novinkou je pak zodolněná cisternová stříkačka CZS 15 TRITON, pocházející z dílny šternberského podniku Excalibur Army, jejíž konstrukce vychází z vojenského speciálu Patriot II 4x4. Podvozek i motor přitom pochází od společnosti Tatra Trucks, zatímco speciální hasičskou nástavbu dodala společnost THT Polička.

Triton by měl plnit roli velitelsko-průzkumného vozidla pro nasazení ve složitých terénních podmínkách a v prostředí s vysokou mírou ohrožení, což ho předurčuje k nasazení především „při požárech s rizikem výbuchů v prostorách s nebezpečným nebo explozivním materiálem a municí, při haváriích v chemických provozech, v oblastech zamořených jedovatými látkami nebo například při přírodních katastrofách či lesních požárech nebo při odstraňování následků teroristických útoků,“ jak dodává Tatra.

Čtyřmístná kabina Tritonu nabídne vysokou míru balistické i protivýbuchové ochrany, kterou dále doplňuje účinná filtroventilace a klimatizace. Vůz je navíc osazen speciálním kamerovým systémem, který monitoruje celé okolí vozu. Standardní dvoučlenná posádka, která může nabídnout ještě dvě místa pro případnou evakuaci osob, by tak měla být neustále maximálně chráněna.

K boji s požáry slouží dálkově ovládaná proudnice (ovládání joystickem ze sedadla velitele), která je umístěna na pravé přední straně vozu. V zadní části pak Triton veze zásobu 2.000 litrů hasební látky. Pod kapotou je umístěn vzduchem přímo chlazený motor Tatra o výkonu 300 kW, díky kterému může Triton vyvinout maximální rychlost až 110 km/h.

Ondřej Mára
Diskuze (4)

Doporučujeme

23. 2. 2020 14:52
Re: Těší mě
Předpokládám, že ta cisterna použivá motor jiné značky, ikdyž o tom od Tatry převzatá tisková zpráva mlčí :-/
23. 2. 2020 11:01
Re: Těší mě
Na ten osvědčený motor hasiči celkem nadávají (spolehlivost, padání do nouzového režimu, proti konkurenci malý výkon....).
Avatar - Dzakobo
22. 2. 2020 22:51
Těší mě
Že mohl být použit osvědčený motor Tatra V8 :yes: