Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prohlédněte si současnou nabídku nákladních vozidel značky Tatra pro armádní nasazení

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 27. 1. 2020 • 21:02
78
1
Zobrazit náhledy (78)
Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Tactic Tatra Phoenix Tatra Phoenix Tatra Phoenix Tatra Phoenix Tatra Phoenix Tatra Phoenix Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Tatra Force Podvozky Tatra Podvozky Tatra Podvozky Tatra Podvozky Tatra Podvozky Tatra Tatra FAST-II Tatra FAST-II Tatra FAST-II Tatra FAST-II

Společnost Tatra Trucks má ve své nabídce širokou paletu modelů nákladních vozidel, splňujících bez kompromisů veškeré vojenské standardy a pokrývajících širokou škálu vojenských aplikací.

Kopřivnická značka Tatra má na svém kontě stovky tisíc nákladních vozidel, sloužících v armádách po celém světě. První z nich byly dodávány již za dob rakousko-uherské monarchie. V roce 1916 právě do služeb její armády zamířily nákladní automobily NW TL4 s vpředu uloženým kapalinou chlazeným řadovým čtyřválcem o objemu 3,56 litru a výkonu 25,7 kW.

Ve dvacátých a třicátých letech dvacátého století pak Tatra dodávala nejen československé armádě celou řadu užitkových vozidel. Mezi nejslavnější zástupce kopřivnické značky nejen ve službách armády samozřejmě patří modelové řady 111, 138 a 148 či 813 a 815. Poslední jmenovaná pak figuruje v nabídce své značky dodnes prostřednictvím řady Force, doplňující vozidla řad Phoenix a Tactic.  

Tatra Tactic v současnosti představuje jedinou modelovou řadu kopřivnické automobilky, jejíž podvozek nevyužívá její tradiční koncepci s centrální páteřovou rourou. Tato modelová řada, která nesla v minulosti typové označení 810, má své kořeny v devadesátých letech dvacátého století. Tehdy její vývoj zahájila společnost ROSS v Roudnici nad Labem, ale do podoby pro sériovou výrobu ji dovedla právě automobilka v Kopřivnici.

Společnost Tatra Trucks tuto modelovou řadu původně nabízela pod číselným označením 810, ale v roce 2016 ji přejmenovala na Tactic. V současnosti ji nabízí primárně v provedení pro armádní nasazení v několika provedeních s konfiguracemi náprav 4x4 a 6x6. Pro dvounápravová vozidla je standardem rozvor náprav 3900 mm a pro třínápravová pak 3150+100 mm.

K pohonu těchto nákladních automobilů, jejichž podvozky využívají portálové nápravy Tatra, slouží kapalinou chlazené přeplňované vznětové šestiválce Renault Trucks DXi7 o objemu 7,1 litru a výkonu 177 kW. Standardem pro vozidla modelové řady Tactic jsou dvou a čtyřdveřové kabiny z produkce společnosti Renault Trucks, které doplňuje pancéřované provedení s interiérem v provedení 2+1, splňující požadavky normy STANAG 4569 na ochrany posádky proti balistickým i výbušným hrozbám.

Tatra Tactic se představila v roce 2019 v důkladně přepracované podobě se zcela novou kabinou, vyvinutou přímo ve společnosti Tatra Trucks. Ta svým vzhledem i provedením připomíná kabinu řady Force. Přísně účelné rovné geometrické tvary kabiny zvyšují její odolnost, umožňují vybavit vůz přídavnou balistickou ochranou a v neposlední řadě usnadní údržbu kabiny i opravy případných poškození.

Společnost Tatra Trucks uvedla modernizovanou řadu Tactic nejprve v podobě nákladního vozidla s valníkovou nástavbou pro armádní službu a konfigurací podvozku 4x4, na něž má navazovat i verze 6x6. Pohon má na starosti kapalinou chlazený šestiválcový vznětový motor Cummins ISB 6.7 s přeplňováním o maximálním výkonu 210 kW.

Tatra Phoenix měla premiéru v roce 2011 pod interním označením 158. Zcela nový nákladní automobil vznikl ve spolupráci s výrobcem nákladních vozidel DAF a skupinou PACCAR.

Tato modelová řada sice primárně cílí na civilní trh, ale v nabídce svého výrobce figuruje i v provedeních, která mají být vhodná pro armádní nasazení.

K pohonu pak podobně jako u civilních vozidel mohou sloužit kapalinou chlazené řadové vznětové šestiválce Paccar MX-11 a MX-13 s přeplňováním. Tyto motory se zdvihovým objemem 11 a 12,9 l a výkony od 265 do 375 kW jsou dodávány v provedeních Euro 3, Euro 5 a Euro 6.

Tatra Phoenix je v armádním provedení prezentována nejčastěji s konfigurací náprav 4x4, 6x6 a 8x8 jako podvozek pro montáž nástaveb nebo klasický valník. Společnost Tatra Trucks v případě třínápravového valníku uvádí, že je osazen ocelovou plošinou se sklápěcími lavicemi pro 28 vojáků, umožňující přepravu osmi až deseti palet STANAG 2828 bez stohování, kontejneru ISO 1C nebo dvou kontejnerů ISO 1D.

Tatra Force představuje vlajkovou loď v armádním programu kopřivnické automobilky. Tato modelová řada zahájila svou kariéru pod označením 815-7 a její první prototyp byl představen v roce 2004, který se o tři roky později dočkal přepracovaného nástupce. V roce 2008 pak kopřivnická automobilka zařadila tuto modelovou řadu do své nabídky.

Primárně byla modelová řada Force vyvinuta pro armádní využití a při její vývoji byly proto brány ohledy na požadavky, kladené speciálními složkami, jako jsou přeprava standardním letounem NATO C-130 Herkules, možnost dodatečného pancéřování dle norem STANAG, použití přetlakové filtroventilační jednotky, možnost lafetace palných zbraní atd.

Tatra Force zahrnuje standardně konfigurace podvozků 4x4, 6x6, 8x8 až 10x10 s řízením čtyř náprav, ale pro kopřivnickou automobilku není problém vyvinout, vyrobit a dodat vozidlo například s konfigurací 16x8 nebo dokonce i 16x16. Pohon mohou zajišťovat kapalinou chlazené vznětové motory Cummins nebo vzduchem chlazené vznětové motory Tatra s výkony od 230 do 325 kW, které splňují emisní normy Euro 2 až Euro 5.

V roce 2016 dostala vozidla obchodní řady Force modernizovanou kabinu v tzv. měkkém provedení, na níž navázalo uvedení nových pancéřovaných kabin. Další modernizace tzv. měkkých kabin se odehrála v roce 2018, kdy byl upraven jejich exteriér a především interiér, který nabízí více prostoru pro posádku.

Pancéřované kabiny pro modelovou řadu Force jsou vojenským výzkumným ústavem v Brně plně certifikovány dle standardů NATO na úroveň balistické a protiminové ochrany LEVEL 2a/b s možností nastavení ochrany až na stupeň LEVEL 3a/b.

Podvozky Tatra s centrální páteřovou rouro a výkyvnými polonápravami jsou právě díky své koncepci, schopnostem v terénu a odolnosti žádané pro celou řadu jiných aplikací, než jakými jsou nákladní automobily.

Podvozky značky Tatra jsou podle materiálů samotné automobilky využívány zejména pro vojenská vozidla a jsou základem pro obrněné transportéry, vozidla MRAP, velitelská vozidla a řadu dalších.

Kopřivnická automobilka dodává své podvozky zákazníkům podle jejich vlastních specifikací s potřebným počtem náprav, motory a převodovkami dle výběru z vlastní produkce nebo od externích dodavatelů a přípravou pro kabinu.

Struktura podvozku chrání kompletní nástavbu před kroucením a ohybem a prodlužuje tak celkovou životnost vozidla na maximální možnou míru. Podvozky Tatra jsou mimo jiné základem vozidla Titus a české houfnice DANA-M1CZ, kterou vyrábí společnost ExcaliburArmy.

Tatra FAST-II je obchodní označení pro přívěsy, které využívají tradiční kopřivnickou koncepci s centrální páteřovou rouro a výkyvnými polonápravami. Podle materiálů společnosti Tatra Trucks tyto přívěsy díky své konstrukci neomezují přepravní výkony tahače a poskytují vysokou mobilitu a užitečné zatížení v těžkém terénu. Ve standardním dvounápravovém provedení má tento přívěs vlastní hmotnost 5000 kg a užitečné zatížení 13.000 kg.

Základní provedení přívěsu je navrženo s horním pomocným rámem pro upevnění standardních kontejnerů ISO 1C a přepravních plošin (Flat Rack) s rohovými prvky s roztečí ISO 1C a celkem čtyřmi opěrnými, mechanicky ovládanými, nohami, vzadu ve sklopném provedení. Přívěs je vpředu vybaven stavitelným závěsem pro připojení za tažné vozidlo.

Přívěs lze uzpůsobit pro případnou montáž pevných skříňových nástaveb, sklopných nástaveb, či dovybavit rohovými upínacími prvky pro kontejnery ISO 1D, či jiné netypické rozteče dle požadavku zákazníka.

Zdroj a foto: Tatra Trucks a.s.

Související články

Témata
Avatar - Barrichello
27. 1. 2020 13:04
Tatra speciály umí
pro armády celého světa má dobrou nabídku. Chtělo by to jen víc zakázek

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku