Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Henrik Fisker se elektrických sporťáků nevzdá, připravuje návrat

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 5. 10. 2016
Henrik Fisker už si jeden elektrický sen splnil. Respektive hybridní. Teď chystá další, opět pod svým vlastním jménem.

Dánský designér Henrik Fisker je nezmar. Nezastaví ho ani krachy, ani dluhy, ani soudní spory. Elektromobilům věří, vždyť když opustil v v březnu 2013 první firmu se svým jménem, zajel hned k prvnímu dealerovi a koupil si vlastní Karmu. Pravda, futuristický sedan byl vlastně hybridní, ale dvoulitrový přeplňovaný zážehový čtyřválec Ecotec sloužil dvojici elektromotorů jako „range extender“. Navíc akumulátory bylo možné dobít z běžné elektrické zásuvky. Dnes už se jeho bývalý podnik jmenuje Karma Automotive a vlastní jej čínský producent dílů Wanxiang. Upravenému plug-in hybridu říká Revero, původních vozů se stihlo hlavně u finského Valmetu vyrobit asi dva tisíce kusů.

Z pera slavného návrháře vzešly dále takové skvosty, jakým byl třeba retro roadster BMW Z8. Pardon, ale nic hezčího od té doby v Mnichově nevzniklo. Známé jsou také jeho práce pro Aston Martin. Naposledy se spojil s Bobem Lutzem, VLF Destino nebyl ničím jiným než Karmou s osmiválcem GM. Henrik však udělal tlustou čáru za minulostí a připravuje comeback.

Bude elektrický a se sportovním vzhledem, možná i lehčí, při vší úctě, Karma s hmotností přes 2,4 tuny pravým sporťákem nebyla. Nová firma se jmenuje Fisker Inc. a sídlí, no kde jinde než v Kalifornii? To zároveň znamená, že Dán opět vlastní práva na použití svého příjmení. A stále sní o autě, které na jedno nabití ujede 640 km, čímž už se konečně přiblíží normálním vozům s konvenčními agregáty. O patřičně vysoké ceně nemá cenu dlouze spekulovat, ta je jasná. Každopádně Tesle Model S vyroste jistě zdatná konkurence, pokud se tedy vše podaří.

A nejen to, Fisker už také zvažuje soupeře pro menší Model 3. Uvidíme, co z toho všeho vznikne, plány jsou velkolepé, ale datum spuštění produkce zatím ve hvězdách. Baterie si hodlá nová firma vyrábět sama v odnoži Fisker Nanotech, alespoň to tvrdí zpráva agentury Reuters. Články by měly využívat grafen, který prodlouží jak akční rádius, tak i jejich samotnou životnost a ještě ke všemu zkrátí dobu nabíjení. Jak bude nový fisker vypadat? Cosi naznačuje první kresba... a vlastně není ani příliš překvapivá, proslulý designér se stále drží svého stylu.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor