Historie Porsche ve fotografii: Netypická Porsche

Porsche
Porsche
Porsche
Porsche
69 Fotogalerie
Diskuze (51)
Devětsetjedenáctka je tak výrazný symbol automobilové značky Porsche, že si mnoho lidí ani nepřipouští, že by existovaly i jiné modely. Existují.

Zatímco dnešní produkce automobilky Porsche se všemi modely alespoň trochu přibližují modelu 911, období v nichž se další modely radikálně lišily nejsou příliš vzdálená. Pro dnešní fotogalerii jsme vybrali několik netypických Porsche z nedávné historie automobilky.

Úzký vztah Porsche a Volkswagenu se prolíná celou historií automobilky. Do dnešních dnů plní obě jména články v médiích o vzájemné spolupráci a podnikatelském provázání obou skupin.

V roce 1967 podepsaly obě automobilky smlouvu, ze které vzniklo lidové Porsche 914, představený o dva roky později. Čtyřválcové motory Volkswagen 1,7 l (59 kW) byly dodávány do základní verze, šestiválec 2,0 l (81 kW) sdílela devětsetčtrnáctka se základním Porsche 911. Do roku 1976 vzniklo asi 119 tisíc vozů Porsche 914.

Sedmdesátá léta nepřála sportovním vozům a modelům s vysokou spotřebou, takže i Porsche muselo hledat odpověď na otázku jak přežít ropnou krizi. Východiskem měl být další čtyřválcový sportovní vůz - Porsche 924. Jeho uspořádání s motorem vpředu a převodovkou u zadní hnací nápravy mu zajistilo vyvážené rozložení hmot (48:52) a sportovní chování na silnici. Dvoulitrový čtyřválec se vstřikováním paliva a 92 kW se brzy rozšířil i do Audi 100 a Volkswagenu LT. Takové sdílení komponent by asi dnešní zákazníci Porsche nezkousli, i když Cayenne... Vozů Porsche 924 se do roku 1988 vyrobilo přes 152 tisíc kusů.

Novinkou frankfurtského autosalonu v roce 1981 se stal Porsche 944 s novým čtyřválcem konstrukce Porsche. Šlo o agregát o objemu 2,5 l (120 kW) vycházející ze základu vidlicového osmiválce z Porsche 928. Americkému trhu měl vyhovět komfortnějším průběhem točivého momentu, v Evropě zase umožnil další ladění pro sportovní aplikace. Karoserie byla vyrobena z pozinkovaných plechů. Objevily se také verze targa a cabrio. Do roku 1991 vzniklo téměř 162 tisíc vozů tohoto jména.

Labutí písní řady 924/944 byl model 968 představený v roce 1991. Toto levné Porsche však bylo asi už příliš drahé (jako nové stálo 90-100 tisíc marek), a tak prodejní počty nedosahovaly ani poloviny odbytu řady 911. Do roku 1994 vzniklo jen 14 tisíc kusů.

Zcela mimořádným vozem byl osmiválcový model 928, představený poprvé na autosalonu v Ženevě v roce 1977. Pro pokrokovost konstrukce (motor V8, zadní náprava, šestiletá záruka na neprorezavění karoserie, atd.) byl tomuto vozu udělen titul evropské auto roku 1977/78. Ve výrobě vydržel až do roku 1995, celkem vzniklo 61 tisíc kusů.

V roce 1985 se na autosalonu v Ženevě představilo superporsche - model 959. Prakticky vše co na autě bylo patřilo do říše automobilových nebo technických snů. Cena 370 tisíc marek, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 s, nejvyšší rychlost 315 km/h. Plochý šestiválec 2,8 l byl přeplňován dvěma turbodmychadly, přičemž nejprve pracovalo pouze jediné a od 4300 ot./min se připojovalo i druhé. Nejvyšší výkon motoru byl 330 kW při 6500 ot./min, točivý moment vrcholil hodnotou 500 Nm při 5000 ot./min.

Automobily Porsche na Auto.cz
Pohledy do historie: Porsche 956 (1948-1965)
Pohledy do historie: Porsche 917 - Bestie z Le Mans
Pohledy do historie: Porsche 928 - osmiválec proti boxeru
Pohledy do historie: Porsche 959 – lepší už to nebude
TEST Porsche Cayman S – Pryč ze stínu velkého bratra
TEST Porsche Cayenne Turbo LPG - plynová zbraň

Vstoupit do diskuze (51)