Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test unikátně zachovalé sanitky Škoda 1203: Auto, které Martin Vaculík nikdy neřídil

Jednou z kuriózních závad těchto vozů je sklo přístrojové desky zaprášené zevnitř. U hodně používaných stavebních kusů už nebylo na ručičky vidět.
Škoda 1203 sanitka
Škoda 1203 sanitka
Škoda 1203 sanitka
33 Fotogalerie
Martin Vaculík
Diskuze (58)

Jaké to je, když testovací jezdec Světa motorů navyklý na současné stroje skočí do TAZ Š-1203 z roku 1988? Překvapivě ne tak hrozné, jak tvrdí mnozí pamětníci.

Škodu 1203 jsem nikdy neřídil, ale v dětství mě s ní párkrát vzal tatínek na služební cestu. Dobře si pamatuji, jak při rozjezdu skákala. Jak zadní kola lehkého vozu vyvrácená do nesmyslných odklonů neměla trakci ani na mokré dlažbě, a když na staveništích bylo bláto, muselo nás pět chlapů tlačit. Jak jsme stavěli v hospodách na čaj, abychom aspoň na chvilku rozmrzli. Na nohy tátovi někudy foukal mrazivý vzduch tak, že už je ke konci jízdy vůbec necítil. Diferenciál skučel jak v tanku a proti větru jela maximálně šedesát.

Dnes díky Láďovi Hrubému ze sdružení Retro Auta vím, že to byl hlavně příšerný šlendrián údržby, kde si chlapi dělali své šolichy a vždy měli po ruce výmluvu, že nejsou díly.

Nechal mě totiž důkladně vyzkoušet sanitku, která prostála většinou svých let jako rezervní pro případ, že by se nám v Čechách rozšířila nějaká obzvláště nakažlivá infekce. Najeto má pouhých 23.395 km a zřejmě si ji taky kdysi někdo chystal na odkup domů, protože ještě na účet státního podniku dostala nový motor (původně měla dvanáctistovku), přístrojovku s otáčkoměrem z posledních škodovek s motorem vzadu a nové brzdy s pumpou už uvnitř vozu. Naprostý šok mi přichystalo řazení – superpřesné se snad centimetrovým chodem mezi jednotlivými převody. Příběh pětistupňové převodovky je taky na román – výrobce pozvolna vyvinul její tři zásadně odlišné modifikace. Řazení u prvních dvou z nich se mu podařilo zkonstruovat jen tak, že kulisa byla opačně, tedy jednička tam, kde má běžné auto pětku. Modifikace k jejímu otočení přišla až v roce 1995 a přinesla řazení tak přesné, že tomu řidiči nevěřili a omylem lámali šaltpáky. V testovaném voze byla dodatečně dodělána i tato, tedy jedna z posledních modifikací. Starou přídí se nenechte zmást, tu předělal Láďa, aby pro seriály Vyprávěj a Zdivočelá země vůz „postaršil“.

Svět motorů 52+53/2020Svět motorů 52+53/2020 | Zdroj: Svět motorů

Dojmy z pečlivě doladěného vozu jsou tedy zcela opačné než v dětství. Motor vyrazí tak, až se celé auto zakloní dozadu. Nesmíte se nechat unést a pustit do nějakého předjíždění – nad 4000 otáčkami jeho elán prudce vadne, 42 kW je přece jen strašně málo. Ale s kopci se pere asi dvacetkrát lépe než ta chudinka z Obnovy památek. Topí tak, až mi hoří nohy. Zejména poté, co jsem si vzpomněl na veterány a řetízkem zatáhl roletu před chladičem.

Čtyřpístkové brzdy z Tatry 613 a posilovačem z favoritu ji zvládnou postavit na přední kola. Proti prvním kusům s bubny bez posilovače úplně jiná liga. Jízda po Jizerských horách je jak na obláčku – ani Volkswagen Multivan T4 nepéruje tak dobře. Sanitky totiž měly zadní torzní tyče měkčí, takže i kola u nich dosedají na silnici celou šířkou. Zcela v šoku jsem při otáčení. Rozvor náprav jen 2320 mm a rejd přední nápravy bez poloos znamená, že se sanitka otočí na deseti metrech. To dnes umějí nanejvýš fabie, ducata a mastery jsou o pět metrů jinde. Vadilo mi něco? Pocit akutního nebezpečí, kdybych do něčeho narazil. Tenký plech před nohama si lze klidně odmyslet – 30 km/h stačí, abyste strávili zbytek života na vozíku. Večer mě docela bolely ruce, protože byť v devadesátých letech nabraly inovace veteránu překvapivé tempo, na posilovač řízení nikdy nedošlo.

Plusy

  • Měkké pérování Velmi malý poloměr otáčení
  • Účinné kotoučové brzdy (standardně od roku 1989)
  • Pocit z jízdy jako v žádném jiném autě (při otáčení máte nohy nad příkopem)
  • Krátká jednička, snadné rozjezdy
  • Nečekaně přesné řazení (z výroby od 1995)
  • V nízkých rychlostech překvapivě tichý motor

Minusy

  • Žádná pasivní bezpečnost
  • Omezená stabilita
  • Nesnadné nastupování Od 70 km/h výše značný hluk
  • Špatná protikorozní odolnost
Škoda 1203
Motorzážehový čtyřválec, 8V, OHV
Zdvihový objem1433 cm3
Největší výkon42 kW při 4500 min-1
Největší točivý moment105 Nm při 2500 min-1
Převodovkapětistupňová manuální
Zavazadlový prostor1150 l*
Rozvor náprav2320 mm
Vnější rozměry4570 x 1800 x 1910 mm
Maximální rychlost105 km/h
Zrychlení z 0 na 80 km/h20,5 s
Kombinovaná spotřeba paliva11,5 l/100 km
* Údaj pro osmimístný mikrobus

 

Vstoupit do diskuze (58)