Test unikátně zachovalé sanitky Škoda 1203: Auto, které Martin Vaculík nikdy neřídil
Jaké to je, když testovací jezdec Světa motorů navyklý na současné stroje skočí do TAZ Š-1203 z roku 1988? Překvapivě ne tak hrozné, jak tvrdí mnozí pamětníci.
Škodu 1203 jsem nikdy neřídil, ale v dětství mě s ní párkrát vzal tatínek na služební cestu. Dobře si pamatuji, jak při rozjezdu skákala. Jak zadní kola lehkého vozu vyvrácená do nesmyslných odklonů neměla trakci ani na mokré dlažbě, a když na staveništích bylo bláto, muselo nás pět chlapů tlačit. Jak jsme stavěli v hospodách na čaj, abychom aspoň na chvilku rozmrzli. Na nohy tátovi někudy foukal mrazivý vzduch tak, že už je ke konci jízdy vůbec necítil. Diferenciál skučel jak v tanku a proti větru jela maximálně šedesát.
Dnes díky Láďovi Hrubému ze sdružení Retro Auta vím, že to byl hlavně příšerný šlendrián údržby, kde si chlapi dělali své šolichy a vždy měli po ruce výmluvu, že nejsou díly.
Nechal mě totiž důkladně vyzkoušet sanitku, která prostála většinou svých let jako rezervní pro případ, že by se nám v Čechách rozšířila nějaká obzvláště nakažlivá infekce. Najeto má pouhých 23.395 km a zřejmě si ji taky kdysi někdo chystal na odkup domů, protože ještě na účet státního podniku dostala nový motor (původně měla dvanáctistovku), přístrojovku s otáčkoměrem z posledních škodovek s motorem vzadu a nové brzdy s pumpou už uvnitř vozu. Naprostý šok mi přichystalo řazení – superpřesné se snad centimetrovým chodem mezi jednotlivými převody. Příběh pětistupňové převodovky je taky na román – výrobce pozvolna vyvinul její tři zásadně odlišné modifikace. Řazení u prvních dvou z nich se mu podařilo zkonstruovat jen tak, že kulisa byla opačně, tedy jednička tam, kde má běžné auto pětku. Modifikace k jejímu otočení přišla až v roce 1995 a přinesla řazení tak přesné, že tomu řidiči nevěřili a omylem lámali šaltpáky. V testovaném voze byla dodatečně dodělána i tato, tedy jedna z posledních modifikací. Starou přídí se nenechte zmást, tu předělal Láďa, aby pro seriály Vyprávěj a Zdivočelá země vůz „postaršil“.
Dojmy z pečlivě doladěného vozu jsou tedy zcela opačné než v dětství. Motor vyrazí tak, až se celé auto zakloní dozadu. Nesmíte se nechat unést a pustit do nějakého předjíždění – nad 4000 otáčkami jeho elán prudce vadne, 42 kW je přece jen strašně málo. Ale s kopci se pere asi dvacetkrát lépe než ta chudinka z Obnovy památek. Topí tak, až mi hoří nohy. Zejména poté, co jsem si vzpomněl na veterány a řetízkem zatáhl roletu před chladičem.
Čtyřpístkové brzdy z Tatry 613 a posilovačem z favoritu ji zvládnou postavit na přední kola. Proti prvním kusům s bubny bez posilovače úplně jiná liga. Jízda po Jizerských horách je jak na obláčku – ani Volkswagen Multivan T4 nepéruje tak dobře. Sanitky totiž měly zadní torzní tyče měkčí, takže i kola u nich dosedají na silnici celou šířkou. Zcela v šoku jsem při otáčení. Rozvor náprav jen 2320 mm a rejd přední nápravy bez poloos znamená, že se sanitka otočí na deseti metrech. To dnes umějí nanejvýš fabie, ducata a mastery jsou o pět metrů jinde. Vadilo mi něco? Pocit akutního nebezpečí, kdybych do něčeho narazil. Tenký plech před nohama si lze klidně odmyslet – 30 km/h stačí, abyste strávili zbytek života na vozíku. Večer mě docela bolely ruce, protože byť v devadesátých letech nabraly inovace veteránu překvapivé tempo, na posilovač řízení nikdy nedošlo.
Plusy
- Měkké pérování Velmi malý poloměr otáčení
- Účinné kotoučové brzdy (standardně od roku 1989)
- Pocit z jízdy jako v žádném jiném autě (při otáčení máte nohy nad příkopem)
- Krátká jednička, snadné rozjezdy
- Nečekaně přesné řazení (z výroby od 1995)
- V nízkých rychlostech překvapivě tichý motor
Minusy
- Žádná pasivní bezpečnost
- Omezená stabilita
- Nesnadné nastupování Od 70 km/h výše značný hluk
- Špatná protikorozní odolnost
Škoda 1203 | |
Motor | zážehový čtyřválec, 8V, OHV |
Zdvihový objem | 1433 cm3 |
Největší výkon | 42 kW při 4500 min-1 |
Největší točivý moment | 105 Nm při 2500 min-1 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Zavazadlový prostor | 1150 l* |
Rozvor náprav | 2320 mm |
Vnější rozměry | 4570 x 1800 x 1910 mm |
Maximální rychlost | 105 km/h |
Zrychlení z 0 na 80 km/h | 20,5 s |
Kombinovaná spotřeba paliva | 11,5 l/100 km |
* Údaj pro osmimístný mikrobus |