Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test unikátně zachovalé sanitky Škoda 1203: Auto, které Martin Vaculík nikdy neřídil

Martin Vaculík Martin Vaculík 2. 1. 2021 • 00:36
33
58
Zobrazit náhledy (33)
Minimálně dvě věci uvnitř by dnešní řidič už neuměl použít: ruční brzdu ve formě táhla a roletu před chladičem, jíž se v zimě zabránilo podchlazení motoru Nechápu, proč jsme v dětství s tátou v autě mrzli. Vždyť topení je dole a má dva výdechy přímo na nohy. Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Nejzkušenější řidiči otvírali motor za jízdy, ladili předstih či chladili přehřáté palivové čerpadlo vodou. Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Od majitele a sběratele Ladislava Hrubého dostávám rady před jízdou. Nemám se prý ničeho bát, s patnáctistovkou a pětikvaltem to už bylo docela dobré auto. Škoda 1203 sanitka Škoda 1203 sanitka Nasedání do trambusového vozu vyžaduje grif a pružnost. Nemám ani jedno. Škoda 1203 sanitka

Jaké to je, když testovací jezdec Světa motorů navyklý na současné stroje skočí do TAZ Š-1203 z roku 1988? Překvapivě ne tak hrozné, jak tvrdí mnozí pamětníci.

Škodu 1203 jsem nikdy neřídil, ale v dětství mě s ní párkrát vzal tatínek na služební cestu. Dobře si pamatuji, jak při rozjezdu skákala. Jak zadní kola lehkého vozu vyvrácená do nesmyslných odklonů neměla trakci ani na mokré dlažbě, a když na staveništích bylo bláto, muselo nás pět chlapů tlačit. Jak jsme stavěli v hospodách na čaj, abychom aspoň na chvilku rozmrzli. Na nohy tátovi někudy foukal mrazivý vzduch tak, že už je ke konci jízdy vůbec necítil. Diferenciál skučel jak v tanku a proti větru jela maximálně šedesát.

Dnes díky Láďovi Hrubému ze sdružení Retro Auta vím, že to byl hlavně příšerný šlendrián údržby, kde si chlapi dělali své šolichy a vždy měli po ruce výmluvu, že nejsou díly.

Nechal mě totiž důkladně vyzkoušet sanitku, která prostála většinou svých let jako rezervní pro případ, že by se nám v Čechách rozšířila nějaká obzvláště nakažlivá infekce. Najeto má pouhých 23.395 km a zřejmě si ji taky kdysi někdo chystal na odkup domů, protože ještě na účet státního podniku dostala nový motor (původně měla dvanáctistovku), přístrojovku s otáčkoměrem z posledních škodovek s motorem vzadu a nové brzdy s pumpou už uvnitř vozu. Naprostý šok mi přichystalo řazení – superpřesné se snad centimetrovým chodem mezi jednotlivými převody. Příběh pětistupňové převodovky je taky na román – výrobce pozvolna vyvinul její tři zásadně odlišné modifikace. Řazení u prvních dvou z nich se mu podařilo zkonstruovat jen tak, že kulisa byla opačně, tedy jednička tam, kde má běžné auto pětku. Modifikace k jejímu otočení přišla až v roce 1995 a přinesla řazení tak přesné, že tomu řidiči nevěřili a omylem lámali šaltpáky. V testovaném voze byla dodatečně dodělána i tato, tedy jedna z posledních modifikací. Starou přídí se nenechte zmást, tu předělal Láďa, aby pro seriály Vyprávěj a Zdivočelá země vůz „postaršil“.

Svět motorů 52+53/2020 Svět motorů 52+53/2020

Dojmy z pečlivě doladěného vozu jsou tedy zcela opačné než v dětství. Motor vyrazí tak, až se celé auto zakloní dozadu. Nesmíte se nechat unést a pustit do nějakého předjíždění – nad 4000 otáčkami jeho elán prudce vadne, 42 kW je přece jen strašně málo. Ale s kopci se pere asi dvacetkrát lépe než ta chudinka z Obnovy památek. Topí tak, až mi hoří nohy. Zejména poté, co jsem si vzpomněl na veterány a řetízkem zatáhl roletu před chladičem.

Čtyřpístkové brzdy z Tatry 613 a posilovačem z favoritu ji zvládnou postavit na přední kola. Proti prvním kusům s bubny bez posilovače úplně jiná liga. Jízda po Jizerských horách je jak na obláčku – ani Volkswagen Multivan T4 nepéruje tak dobře. Sanitky totiž měly zadní torzní tyče měkčí, takže i kola u nich dosedají na silnici celou šířkou. Zcela v šoku jsem při otáčení. Rozvor náprav jen 2320 mm a rejd přední nápravy bez poloos znamená, že se sanitka otočí na deseti metrech. To dnes umějí nanejvýš fabie, ducata a mastery jsou o pět metrů jinde. Vadilo mi něco? Pocit akutního nebezpečí, kdybych do něčeho narazil. Tenký plech před nohama si lze klidně odmyslet – 30 km/h stačí, abyste strávili zbytek života na vozíku. Večer mě docela bolely ruce, protože byť v devadesátých letech nabraly inovace veteránu překvapivé tempo, na posilovač řízení nikdy nedošlo.

Plusy

  • Měkké pérování Velmi malý poloměr otáčení
  • Účinné kotoučové brzdy (standardně od roku 1989)
  • Pocit z jízdy jako v žádném jiném autě (při otáčení máte nohy nad příkopem)
  • Krátká jednička, snadné rozjezdy
  • Nečekaně přesné řazení (z výroby od 1995)
  • V nízkých rychlostech překvapivě tichý motor

Minusy

  • Žádná pasivní bezpečnost
  • Omezená stabilita
  • Nesnadné nastupování Od 70 km/h výše značný hluk
  • Špatná protikorozní odolnost
Škoda 1203
Motor zážehový čtyřválec, 8V, OHV
Zdvihový objem 1433 cm3
Největší výkon 42 kW při 4500 min-1
Největší točivý moment 105 Nm při 2500 min-1
Převodovka pětistupňová manuální
Zavazadlový prostor 1150 l*
Rozvor náprav 2320 mm
Vnější rozměry 4570 x 1800 x 1910 mm
Maximální rychlost 105 km/h
Zrychlení z 0 na 80 km/h 20,5 s
Kombinovaná spotřeba paliva 11,5 l/100 km
* Údaj pro osmimístný mikrobus

Související články

Témata
3. 1. 2021 22:04
Re: Nemohu se zbavit dojmu...
Nie som mimo, kamoš. Keby si čítal, vedel by si, či mám s Š1203 niečo najazdené alebo nie. ;-)
Avatar - BruceWayne
3. 1. 2021 17:39
Re: Co bylo tragické
Tragická byla, řídil jsem ji asi půl roku a řazení bylo skoro nefunkční, ale odvezla co měla. Problém byl s vodní pumpou a něco s benzínovou baňkou. Ovšem pamatuji si, když mě po operaci páteře převáželi na rehabilitace v roce 2003 většinou kostitřasem od VW Transportérem, což bylo peklo přes různý retardery a najednou se zjevila před domem 1203. Čuměl jsem co se děje. Lezlo se dozadu blbě, ale na lehátku jsem nepoznal přejezdy retardérů a netrpěl jsem jako v Transportéru. To i Tranzit byl pohodlnější než Transportér. Ovšem houpavou a plavnou jízdu zažiješ jen ve 1203.
3. 1. 2021 13:54
Re: Nemohu se zbavit dojmu...
Jseš bohužel úplně mimo. :-) :no:
3. 1. 2021 12:11
Re: Nemohu se zbavit dojmu...
:-[] :-[] :-[] Vidno, že sa vyžívaš len vo svojich slaboduchých príspevkoch a diskusie nečítaš.
Avatar - KubikCv
3. 1. 2021 09:36
Re: Takže co tu máme...
První co mě napadlo když jsem viděl nadpis a úvodní foto,že to je auto zbastlený hlavně pro filmování, což se mi potvrdilo v článku. Potom zmínka o dalších úpravách....je to strašnej bastl,ale podle mě byly ty úpravy hlavně kvůli filmu. Aby herec nebo komparz s tím autem mohli bez problémů jezdit, proto se nedivím hodnocení páně Vaculíka.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud