Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Honda 0 Saloon
Honda 0 Saloon
Honda 0 Saloon
Honda 0 Saloon
19 Fotogalerie

Honda brzdí investice do elektromobilů. Velké cíle však nezměnila

Marek Bednář

Honda snížila objem plánovaných investic do elektromobility o třetinu a pozastavila plány na stavbu nové fabriky v Kanadě. V nejbližších několika letech dá přednost hybridům.

Automobilka Honda před několika lety zaujala roztomilým elektromobilem, označeným jednoduše „e“. Pak bylo po stránce elektrických aut pár let ticho, až zkraje roku 2024 se na veletrhu CES objevilo pár konceptů řady Honda 0. Rok trvalo, než jsme viděli prototypy bližší sériové výrobě, a další rok bude trvat, než budou konečně na silnicích.

Příval dalších elektrických modelů, s nímž by Honda neměla dlouho otálet, chce-li v roce 2040 prodávat jen elektrická auta, však bude spíš mrholením, soudě dle čerstvého prohlášení automobilky. Chce totiž snížit objem investicí do nových elektromobilů a zaměřit se spíše na hybridy.

Snížení není stoprocentní, ale taky není zanedbatelné – místo 10 bilionů jenů (1,55 bilionu korun) budou investice do elektromobility a navazujícího softwaru do roku 2030 mít hodnotu „jen“ 7 bilionů jenů (1,09 bilionu korun). Důvodem je, jako všude jinde, zpomalení růstu podílu elektrických aut na prodejích všech nových aut.

„S ohledem na současné zpomalení trhu očekáváme, že podíl elektromobilů na prodejích v roce 2030 klesne pod 30 %, na které jsme původně cílili,“ cituje agentura Reuters Tošihira Mibeho, generálního ředitele automobilky. Pokles podle něj může být zhruba třetinový, tedy na 20% podíl všech nově prodaných hond.

Automobilka navíc nedávno oznámila pozastavení investice ve výši 15 miliard kanadských dolarů (237,8 miliardy korun) na vybudování základny pro výrobu elektromobilů v kanadském Ontariu. Důvod byl stejný – zpomalení růstu poptávky po bateriových elektromobilech.

Orientace na hybridy se má vyplatit i proto, že Honda chce do roku 2030 prodávat ročně 2,2–2,3 milionu hybridních aut; ještě před půl rokem stejný cíl zněl 1,3 milionu. Za fiskální rok 2024 prodala celkem 4,1 milionu aut všech pohonů. Méně než milion z toho tvořily hybridy.

V letech 2027–2031 plánuje světu představit celkem 13 hybridů nové generace. Ve zhruba stejné době chce představit hybridní pohon také pro svá největší auta. Neupřesnila, o která konkrétně jde, ale jelikož CR-V se už s hybridem prodává, můžeme se domnívat, že ta velká znamenají americký pick-up Ridgeline a MPV Odyssey.

I přes silnější zaměření na hybridy se Honda stále drží svého cíle prodávat v roce 2040 výhradně bateriové elektromobily či elektromobily s vodíkovými palivovými články. Je tedy možné, že o co méně peněz nalije do elektromobilů v tomto desetiletí, o to více jich bude v desetiletí následujícím – kdy už ale jiné značky budou mnoho let etablované jako výrobci elektrických aut.

Video placeholder
Prototypy Honda 0 Saloon a 0 SUV • Zdroj: Honda

zdroj: Reuters | zdroj foto, videa: Honda