Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda Civic (2000-2005) – Navzdory tradicím

Aleš Dragoun
Honda vždy vyráběla sportovně laděná a spolehlivá auta. Civic z počátku tohoto století byl ovšem obzvláště v pětidveřovém provedení zaměřen spíše na praktičnost.

Sedmá generace japonského bestselleru se stylizovaným H ve znaku se vyráběla coby třídveřový a pětidveřový hatchback, sedan a kupé. Čekala ji pětiletá kariéra a Evropané se mohli těšit i na ostré provedení Type-R, které bylo v šesté generaci k mání pouze v Japonsku.

Trocha historie

Sedmá řada Civicu byla představena na podzim roku 2000 v Paříži coby pětidveřový hatchback, sedan a kupé. První varianta svými rozměry připomínala spíše malé MPV, měla také prodloužený rozvor na 2680 mm a řadicí páku umístěnou v přístrojové desce. Čtyřdveřová klasika, ve své domovině prodávaná jako Civic Ferio, zaujala na tuto kategorii sportovnějším vzhledem. Nejzajímavější na něm byla bezesporu zadní světla, která tvořila část hrany víka zavazadlového prostoru (podobné řešení použil již Mercedes-Benz u třídy C W202 v roce 1993). Rozvor náprav u všech ostatních karosářských variant byl shodný s předchozí šestou generací – 2620 mm. Třídveřová verze se pak objevila na jaře 2001 v Ženevě, kdy byl odstartován evropský prodej celé řady. Její rozvor byl oproti pětidveřové zkrácen o 105 mm a zachovala si poněkud nesportovní, ale praktické umístění řadicí páky v lepším dosahu řidičovy ruky.

honda honda
 

Nabídka motorů pro zákazníky na starém kontinentě začínala zážehovým agregátem o objemu 1,4 litru s výkonem 66 kW, dále byla k mání šestnáctistovka s 81 kW – obě pohonné jednotky dostaly vylepšené variabilní časování ventilů VTEC-II. Dva motory 1,7 litru, jeden s výkonem 88 kW, druhý šestnáctiventilový s 92 kW, byly v nabídce pouze pro kupé, které se vyrábělo ve Spojených státech. Sedany pocházely z Japonska a Turecka, hatchbacky z Velké Británie.

Zvláštní kapitolou byl Civic Type-R. První fotografie se objevily již zkraje roku 2001, Honda nejvýkonnějšího zástupce této modelové řady postupně odhalovala a oznámila, že se tentokrát dočká i Evropa. Premiéru měl tento model s ostatními třídveřovými hatchbacky v Ženevě 2001, prodej začal až v lednu následujícího roku. Hot hatch byl poháněn dvoulitrem s výkonem 147 kW, pod kapotou tedy klusalo stádo rovných dvou set koní. Pochopitelně nedopovaných, jak je u Hondy zvykem. Automobil také postrádal všemožné elektronické systémy, stačil mu pouze protiblokovací systém ABS a distribuce brzdné síly EBD. Sezona 2002 přinesla ještě krotší třídveřovou verzi Sport se stodesetikoňovou šestnáctistovkou, do Civicu se ovšem konečně nastěhoval i přeplňovaný vznětový agregát – turbodiesel 1,7 CTDi se 74 kilowatty.

V září 2003 následovala decentní vzhledová modernizace – nové nárazníky, maska chladiče, grafika zadních světel. V motorové paletě přibyl zážehový dvoulitr s výkonem 110 kW. V tomto provedení se Civic udržel ve výrobě bez dalších změn dva roky, na podzim 2005 byl nahrazen současnou futuristickou osmou generací, kterou předznamenal už koncept pětidveřového hatchbacku z jarního ženevského autosalonu.

honda honda
 

Bezpečnost a spolehlivost

Crashtest nezávislého sdružení Euro NCAP absolvoval pětidveřový hatchback sedmé generace v roce 2001. Za ochranu posádky při čelním a bočním nárazu si odnesl tehdy velmi dobré čtyři hvězdičky a 27 bodů. Při čelním střetu s překážkou hrozí řidiči i spolujezdci maximálně středně těžká zranění hrudníku a stehen, zástupce Hondy v nižší střední třídě za něj získal 11 bodů. Zbylých 16 mu patří za test bočního nárazu, při kterém nehrozí řidiči žádná, byť jen lehká újma. Velmi dobře dopadl vůz i při zkoušce srážky s chodcem, kde získal 26 bodů a čtyři hvězdičky. Nutno však dodat, že od té doby se změnila metodika hodnocení.

honda honda
 

V žebříčcích TÜV 2008 v kategorii 2-3letých ojetin patří Civicu 45. místo s průměrem 4,2 % vážných závad. Ve statistice 4-5letých vozů pak obsadil lichotivou 22. příčku s průměrem 6,3 %. Mezi staršími vozy sedmá generace nefiguruje.

Technici TÜV upozorňují na problémy s nastavením tlumených světel a na slabší účinnost brzd. Naopak velmi dobře je na tom podvozek, který nevykazuje u tří a pětiletých vozů žádné větší opotřebení a z něj vzešlé závady. Celkově je Civic hodnocen jako spolehlivý a robustní vůz.

Potřebujete se na něco zeptat majitelů tohoto vozu? Zkuste diskuzi na moje.auto.cz
HONDA CIVIC na MOJE.AUTO.cz

Klady a zápory

Pětidveřová varianta má na danou třídu poměrně velký zavazadelník, 370 l, hlavní předností je pochopitelně jeho variabilita. Stěžovat si nebudete ani na vnitřní prostor, podlaha je rovná a středový tunel zcela chybí. Řadicí páka je při ruce, změny převodových stupňů pak probíhají velmi svižně, dráhy jsou krátké. Sedan a kupé velikostí zavazadlového prostoru tuto karosářskou verzi pochopitelně předčily (čtyřdveřový sedan měl 450 l, kupé o 9 l méně), ale u nich je praktická stránka poněkud potlačena. Třídveřový hatchback s 315 l značně zaostával, oproti předchozí generaci si však polepšil. Klady všech variant jsou velmi dobrá spolehlivost a výborné jízdní vlastnosti, mj. díky víceprvková zadní nápravě. Zážehové motory jsou velmi živé a výkonné, obzvláště šestnáctistovka. Zejména verze Sport se opravdu povedla, to platí samozřejmě i o dvoulitrové Type-R. Interiér obyčejných verzí je pak velmi dobře odhlučněn, zájemci o tu nejvýkonnější mají pochopitelně jiné preference...

HONDA CIVIC na AUTO.cz
TEST Honda Civic 1,6 sedan (05/2001)
TEST Honda Civic 5D 1,6i LS - Velikost XXL (10/2001)
TEST Honda Civic Coupe 1,7 VTEC - dobře zabalený motor (01/2002)
TEST Honda Civic 1,6 3D - Odlišnější, než se zdá (04/2002)
TEST Honda Civic 5D 1,6i LS - velikost XXL s automatem (12/2002)
TEST Honda Civic 1,7 CTDi - návrat nafty (01/2003)
TEST Honda Civic 5D 1,6i LS (03/2004)
TEST Honda Civic Type-R - Predator 3 (07/2004)

Záporů mnoho nenajdeme. Snad jen design pětidveřové varianty je na Hondu poněkud usedlý, zejména v porovnání se současnou generací, ale i šestka, která se vyráběla v Anglii, vypadala mnohem sportovněji. Podvozek je trochu hlučnější, to samé se dá říci i o turbodieselu. V interiéru mohou vadit tvrdší plasty, funkčnost ale samozřejmě nijak neomezují. Ceny náhradních dílů jsou, jak bývá u japonských vozů zvykem, poněkud vyšší. Schránka před spolujezdcem má poněkud menší objem, na což upozorňují i čtenáři moje.auto.cz. Těm dále vadí absence kotoučových brzd vzadu a omezené funkce palubního počítače, který poskytuje pouze údaje o počtu ujetých kilometrů, průměrné spotřebě a teplotě venkovního vzduchu.

honda honda
 

Závady

Civic trápí zvlněné brzdové kotouče, účinnost brzd při jejich opakovaném používání slábne. Od přední nápravy se často ozývá klepání, příliš dlouho nevydrží čepy. Přední světlomety se mlží, tuto závadu způsobuje pronikající vlhkost. U přeplňovaného vznětového agregátu, který původně pochází od Isuzu, ale u Hondy prošel úpravou, odchází turbodmychadlo a časté jsou problémy s jeho lopatkami.

TÜV AUTO REPORT 2008 na AUTO.cz
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 2-3 roky)
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 4-5 let)
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 6-7 let)
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 8-9 let)
Auto Bild TÜV Report 2008 (vozy stáří 10-11 let)

Ceny

Ceny Civicu sedmé generace začínají na hranici 110.000 Kč, za které je možno koupit pětidveřový model s motorem 1,4 či 1,6 l zpočátku výroby. Tento vůz bude mít najeto s největší pravděpodobností přes 150.000 km, jen výjimečně méně. Běžné ceny se ovšem pohybují zhruba o 20.000 výše, automobil pak může být vybaven i klimatizací nebo samočinnou převodovkou. Kolem 150.000 korun se dá pořídit pět nebo šest let starý vůz s najetými sty tisíci, který může mít pod kapotou i turbodiesel. Ceny kupé se pohybují většinou od stejné částky výše. Rozhodnete-li se obětovat 200 tisíc, můžete za ně koupit pětiletý třídveřový Sport se 70.000 kilometry.

Máte-li zájem o automobil z konce výroby s malým počtem najetých kilometrů (50-60 tisíc), připravte si kolem čtvrt milionu. Pokud toužíte po nejvýkonnější Type-R, ceny šest let starých vozů se pohybují v rozmezí 275-300 tisíc, samozřejmě s větším počtem najetých kilometrů (přes 100 tisíc), na automobil s menším proběhem se dá narazit jen výjimečně. V bazarech se nejčastěji objevují pětidveřové vozy, nabídka ostatních karosářských variant je velmi omezená.

honda honda
 

Přednosti

  • variabilita a prostornost pětidveřového hatchbacku
  • spolehlivost
  • jízdní vlastnosti
  • živé zážehové motory
  • přesné řazení
  • odhlučnění interiéru

Nedostatky

  • design pětidveřové verze
  • hluk od podvozku
  • hlučnější vznětový agregát
  • méně honosné plasty v interiéru

Nejčastější závady

  • zvlněné brzdové kotouče
  • mlžení předních světlometů
  • problémy s lopatkami turbodmychadla u 1,7 CTDi
Máte jinou zkušenost? Vložte vaši recenzi Hondy Civic na moje.auto.cz
HONDA CIVIC na MOJE.AUTO.cz
Aleš Dragoun