Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT – Tělo tygra, srdce koťátka

Stanislav Kolman
Diskuze (126)

Desátá generace Civicu se před časem dočkala modernizace. Mimozemský vzhled zůstal, v interiéru ale Honda trendům ustupuje. To všechno s litrovým tříválcem pod kapotou. Jak to celé funguje?

Design, interiér


Model Honda Civic je stálicí automobilového trhu od roku 1972. Pravda, jeho cesta nebyla úplně jednoduchá, vždyť se napříč generacemi měnil proporčně tak moc, že by si to skoro zasloužilo zcela nový název. V posledních letech se Honda ustálila a pro Civic razí cestu extravagantního designu, na který prostě nejde nemít názor. A zdaleka se to netýká jen sportovní varianty Type R.

Testovaný exemplář přijíždí ve výbavě Executive Sport Line, což je mezi “civilními” verzemi druhá nejvyšší. Normálně by to ani nestálo za zmínku, jenže… všechny výbavy až po tu naši se kombinují výhradně s přeplňovaným litrovým tříválcem VTEC. Ten se pojí se šestistupňovou manuální převodovkou, za příplatek pětatřicet tisíc dostanete místo opěvovaného přímého řazení Hondy ústrojí CVT. Silnější patnáctistovka je vyhrazena až nejvyšší verzi Sport Plus, což je vzhledem k naladění podvozku a samotnému řízení škoda. Ale k tomu se dostaneme.

Retuše, aby se neřeklo

Přístup designérské týmu Hondy je natolik specifický, že se jen těžko srovnává s čímkoliv ostatním. Takže zatímco u jiných modelů jsou přibývající roky znát a s každým dalším ročním obdobím volají po omlazovací proceduře víc a víc, pro Civic to neplatí. Ten si zkrátka jede svůj styl plný mimozemských tvarů, všemožných záhybů a kontur, takže vypadá svěže dnes, a jistě bude i za dalších pět let.

Když se na testované auto v galerii podíváte, tříválec pod kapotou je to poslední, co byste čekali. Ostrá sportovní vizáž, rozšířené nástavce prahů, zadní spoiler doplněný o nepřehlédnutelný difuzor. To rozhodně nejsou vzhledové prvky, na které jsme jinde zvyklí pro standardní provedení auta. Zvenčí se Civic v rámci faceliftu měnil jen nepatrně. Nové jsou hokejky v předním nárazníku lakované v barvě vozu, obdobnou inovaci najdeme i vzadu.

To je sice fajn, kdyby ale náš kousek nedostal kabátek v podobě modrého laku Obsidian Blue, ve kterém se všechny tyto kreace snadno ztratí. Introverti mohou mít radost, že jejich auto není tak výrazné, ti už ale nejspíš nad Civicem zlomili hůl a nakupují jinde. A ti odvážnější, kterým se odlišnost tohoto auta líbí, z toho naopak radost mít nebudou.

Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT

Za zmínku ještě stojí přepracovaný podpis LED světlometů, které modernizace přináší již ve standardu. Civic obouvá sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin, jejich černé provedení se ale v karoserii ztrácí a na první pohled vypadají nanejvýš jako šestnáctky. Všechno ostatní zůstalo při starém, včetně svažující se střechy ve stylu kupé, který rozbíjí ostré tvary na víku zavazadelníku. Tady se někdo pořádně vyřádil!

Malý návrat ke kořenům

Fenoménem moderních interiérů aut je bezesporu digitalizace. Dotykové obrazovky a digitální přístrojové štíty pronikají i do tříd, kde by něco takového bylo ještě před pár lety sci-fi. Automobilky nás přesvědčují, jak je ovládání všeho přes displej úžasné a praktické. A když náhodou ne, máme prý sáhnout po hlasovém asistentovi. My remcáme, zákazníci remcají, a zdá se, že je to houby platné… ale není.

Honda Civic v nové generaci dostala rovněž plně dotykový infotainment, který se zcela zbavil fyzických tlačítek po stranách. Pravda, ovládání topení naštěstí zůstalo odděleno, přesto se vybrané funkce za jízdy nenastavovaly zrovna snadno, což se majitelům nelíbilo. Honda si ale nešla tvrdohlavě za svým, vyslyšela nářků a po modernizaci navrátila multimediálnímu systému Honda Connect klasická tlačítka na straně. Tento přístup chválíme!

Pravdou ale je, že už jsme si v dnešní době zvykli na svižnější systémy. Infotainment se po nastartování dlouho probouzí k životu a přechody mezi jednotlivými menu jsou zdlouhavé. Grafické prostředí už také není z nejmodernějších, taková Honda e je v tomto o míle napřed. Nakonec tyto neduhy alespoň z části eliminujete využíváním služeb Apple CarPlay a Android Auto.

Zaměřeno na řidiče

Samotný interiér se ve srovnání s předchůdcem výrazně nezměnil. Zpracování je slušné, potěší měkčené materiály napříč kabinou, které doprovází červené prošívání jednotlivých detailů. Všímáme si také nespočtu odkládacích prostor. Vhod přijde hluboká středová konzola a dostatečně velké kapsy ve dveřích.

Největším plusem Civicu je bezesporu posez za volantem, který je jako dělaný pro motoristy, jež pořád ještě baví řídit. Sedí se tu opravdu nízko, skoro jako byste měli zadkem škrtat o zem. Naposledy to byl takový zážitek v “obyčejném” hatchbacku snad s obdobně smýšlející Mazdou 3. Sedačky jsou v obou řadách tužší a mají slušné boční vedení, vpředu nemáme výhrad. Ty se najdou až v každodenním životě. Široké C sloupky v kombinaci se svažující se střechou znamenají, že výhled šikmo, ale i zcela vzad není zrovna ideální.

Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT

S nízkým posezem souvisí i horší nastupování a vystupování. Zatímco řidič to nakonec promine, cestující vzadu už tak nadšeni nebudou. Pro ně nízko ukotvené sedáky jen těžko znamenají nějakou výhodu či potěšení, naopak. Když se sem posadí člověk s výškou téměř 190 centimetrů, má sice před koleny dostatek místa, musí je ale “držet” dost vysoko, což na dlouhých cestách nebude dvakrát pohodlné. A ani místa nad hlavou není kvůli svažující se střeše na rozdávání.

Výrazně se nezměnil ani zavazadelník. Základní konfigurace pojme 478 litrů, což je víc než dost. Sklopením zadní lavice se pak dostanete na 1267 litrů. Kufr má dvojitou podlahu a praktické věšáky. Zajímavostí je roletka, která se narozdíl nejen od evropských konkurentů roluje do strany. Za zadními opěradly je pak nepatrný schod, takže po sklopení zadních sedaček nevznikne úplně rovná ložná plocha. Je to ale jen detail.

Motor, jízdní vlastnosti


Jemné vyladění

Litrový tříválec je sice základem nabídky, coby jediná dostupná motorizace pro většinu výbav má však v Civicu veledůležitou roli. Maximální výkon má hodnotu 93 kW v 5500 otáčkách a točivý moment 180 newtonmetrů od 1700 do 4500 ot/min. To se bavíme o zkoušené převodovce CVT. Pokud byste raději sáhli po šestistupňovém manuálu, dostanete o dvacet newtonmetrů víc. Z klidu na stovku potřebuje Civic 10,3 sekundy a pokračovat může na maximální rychlost 200 km/h.

Litr s označením P10 je pro nás v zásadě novinkou, motorovou řadu P ale v Japonsku znají už od roku 2003, kde slouží coby základ pro malé atmosférické motůrky tamní třídy kei cars. Ve srovnání se silnější patnáctistovkou vyladěnou na 134 kW se tento agregát kromě chybějícího válce liší pohonem rozvodů. Zatímco větší motor používá řetěz, menší agregát ozubený řemen v olejové lázni. Výměna je stanovena po 120.000 km a vůle ventilů se vymezuje mechanicky. Druhou odlišností je řešení rozvodu. Čtyř- i tříválec používají proměnné časování sání i výfuku přesuvníkem. Litr má ale navíc ještě soustavu umožňující ve dvou stupních měnit zdvih sacích ventilů. Turbodmychadlo má regulaci otáček obtokem, jehož klapku přímo ovládá servomotor.

Už na první nastartování se zdá, že se Hondě podařilo zdárně eliminovat dřívější slabinu v podobě vibrací. Tříválcová charakteristika se zejména po sešlápnutí plynového pedálu až k podlaze nezapře, přesto motůrek nepůsobí jako rušivý element. A kdyby jo, stejně nebudete na podlaze stát neustále. Brzy totiž zjistíte, že těch 126 dostupných koníků má své limity a zejména v rychlostech nad 100 km/h už se litr k výraznému divočení nemá, i když se snažíte držet otáčky kolem pěti tisíc. Překvapivě čilý je naopak při zvedání se z nejnižších pater otáčkoměru. Coby městský a příměstský společník si vede na jedničku.

Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT

Že nepůjde o žádného trhače asfaltu, to bylo patrné už z technických dat. Na druhou stranu bych ale pocitově neřekl, že jemně vyladěný tříválec Hondy dnes výrazně zaostává za ostatní konkurencí. A překvapivě to platí i pro kombinaci s CVT. Honda se vyznačuje parádním manuálním řazením s krátkými a přesnými drahami. Pokud ale z nějakého důvodu sami řadit nechcete, nemusíte se cé-vé-téčku bránit jako čert kříži. Pověstná monotónní akustika je minulostí, tedy pokud nemáte v úmyslu stát permanentně na kick-downu. V každodenních jízdních situacích se chová jako klasický automat, který celkový jízdní komfort nikterak nesráží.

A spotřeba? Protože jezdím hlavně po dálnici, zakončoval jsme týdenní testování s průměrnou spotřebou 7,4 litru. Pokud se zpravidla pohybujete mimo ně, počítejte s apetitem kolem 6,5 litru. Snahou o úspornou jízdu není problém dostat se pod šest litrů, tabulkových 4,9 litru je opravdu hodně daleko od reality, a z hlavy už si dokážeme vybavit i pár úspornějších tříválců.

Snesl by dvojnásob

Až na prvních hezkých zakroucených okreskách vám dojde, že byť se litr podařilo naladit slušně, nakonec je největší slabinou japonského stroje. Podvozek s nápravou MacPherson vpředu a víceprvkem vzadu (jo, multilink je standardem pro všechny verze, žádné experimentování s výkonovými variantami) je více než přesvědčivý. Má tužší charakter a sympaticky kopíruje povrch vozovky, takže dobře víte, co se pod koly děje. Zároveň ale většinu nerovností překoná bez ran a kopanců od sedmnáctipalcových kol. Civic je pohodlný, přesto nabídne o kus více jízdního požitku než evropská konkurence. 

Výbava našeho exempláře čítá i nastavitelné tlumiče. Upřednostníte-li sportovní režim před komfortním, rozdíl bude patrný, ale celkový charakter vozu zásadně nezmění. O dírách na silnici sice víte o trochu víc, to je ale asi tak všechno. Náklony karoserie při rychlých změnách směru jsou decentní, potěší tužší řízení, ze kterého se vám daří ždímat i nějakou tu zpětnou vazbu. A díky lehké technice pod kapotou nemusíte mít obavy z projevů nedotáčivosti, v tomto ohledu Civic poslouchá na slovo. 

Podvozek tak celou dobu působí, že by bez dalších úprav klidně snesl dvojnásobnou porci výkonu, a ještě by si jedno rukou stíhal rovnat roušku. Takže zatímco projíždění zatáček vás nesmírně baví, na výjezdu dáte plný plyn a… nic. Tedy ne nic, okamžitě ale narazíte na limity litrového motoru. Tady brzy pochopíte, že i když je zbytek auta opravdu dobrý, nejlépe se v Civicu bude cestovat klidnějším tempem bez nějakého dovádění.

Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT

Slušný jízdní komfort platí i pro předpisovou jízdu po české dálnici. Až v rychlostech od 150 km/h se začínají negativně projevovat odpory, zvýší se aerodynamický svist a hluk od podvozku, který byl až do té doby ve většině jízdních situací zanedbatelný. Dálnice se bát nemusíte, nečekejte ale vyrovnané souboje se stíhačkami v levém pruhu, tady se raději kliďte z cesty. Dálniční štací tak litrový Civic jen podtrhuje předchozí tvrzení, že město a příměstské oblasti mu jsou nejbližší.

Závěr


Závěr

Litrové tříválce už najdeme i ve větších a robustnějších autech, než jakým je takový kompaktní Civic. Těžko Hondě vyčítat, že také ona se kvůli zpřísňujícím emisním normám rozhodla bojovat tímto způsobem. A kdybych to celé měl shrnout jednou větou, asi bych řekl, že jsem to čekal horší.

Civic sám o sobě se mi líbil. Parádní podvozek, slušné řízení, samotné sladění motoru s převodovkou, to všechno bylo fajn. Potenciál motoru ale není nekonečný a rychle narazíte na jeho limity. Což ve finále sráží i ostatní zdařilé faktory. Omluvou by mohla být nízká spotřeba paliva, z hodnot mezi 6,5 a 7 litry nám ale brada úplně nespadla.

Jinak se Civic ve srovnání s předchůdcem výrazně neliší. Komu desátá generace po své premiéře padla do oka, ten bude spokojen i po modernizaci. A to samé platí naopak. Zachován zůstal rovněž solidně zpracovaný interiér s dostatečně prostornou kabinou, přičemž výtku máme snad jen k chybějícímu místu nad hlavou vzadu. Inu, daň za styl. A ještě ty strasti s multimediálním systémem. Návrat fyzických tlačítek vítáme, samotné fungování by ale zasloužilo výrazně vylepšení.

Vyjma motoru jsou to všechno jen drobnosti, které při výběru auta lze odpustit. Tak se, Stando, plácni trochu víc přes kapsu a objednej patnáctistovku, říkáte si. Je to pravda, ale úplně tak jednoduché to není. Litr dnes v akčním ceníku pořídíte od 449.900 Kč (s CVT 484.900 Kč) a slušně vybavené verze se pořád vejdou pod 600 tisíc korun. To patnáctistovka znamená výhradně nejvyšší výbavu Sport Plus a cenovku 684.900 Kč, respektive 719.900 Kč s CVT. Honda navíc pro tříválec nabízí atraktivní zvýhodnění 70.000 Kč, zatímco pro čtyřválec “jen” 40.000 Kč. A to už si člověk dvakrát rozmyslí, jak se svým rozpočtem naloží.

Nejlevnější verze modelu 449.900 Kč (1.0 VTEC/93 kW S)
Základ s testovaným motorem 484.900 Kč (1.0 VTEC CVT/93 kW S)
Testovaný vůz bez příplatků 649.900 Kč (1.0 VTEC CVT/93 kW Executive Sport Line)
Testovaný vůz s výbavou 663.800 Kč (1.0 VTEC CVT/93 kW Executive Sport Line)

Plusy

  • Designové zpestření dnešní nabídky
  • Řidičský posez za volantem
  • Sladění motoru a CVT
  • Parádní podvozek

Minusy

  • Pomalý infotainment
  • Horší výhled vzad
  • Nemožnost silnějšího motoru pro nižší výbavy
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (126)

Doporučujeme

Honda Civic 5D 1.0 VTEC CVT
Cena základní sestavy 649 900 Kč
Výbava základní sestavy 17” kola z lehkých slitin, duální automatická klimatizace, navigační systém Honda Connect 2 s 11 reproduktory, digitální příjem rádia, LED světlomety s automatickým přepínáním, LED mlhovky, zatmavená boční a zadní skla, kožený volant, sportovní hliníkové pedály, Honda Sensing (varování před čelní srážkou, adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek, asistent pro jízdu v kolonách atp.), beiklíčový vstup a zapalování, vyhřívaná přední sedadla atd. Kč
Cena testované sestavy 663 800 Kč
Výbava testované sestavy Výbava testovaného vozu Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 988
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 93 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 180 / 1700 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 4.3 / 4.7
Emise CO2: 107
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 478 / 1267
Objem nádrže (l): 46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1355 / 400
Rozměr pneu: 235/45 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4518
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1434
d) rozvor (mm): 2697
e) rozchod vpředu (mm): 1547
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 915
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 730
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
12. 4. 2020 21:44
Honda
Dlho som váhal nad novým autom, vyhrala Honda Civic 4D sedan 1,5 Turbo manuál modelový rok 2020. Super podvozok, super motor, super výbava. Pomer ceny a kvality 1A. Môžem len a len doporučiť. A to som Mercedes pozitív.
Avatar - white label
10. 4. 2020 12:37
Re: Inverzní hothatch
Dobře Ty! :yes: ;-)
Avatar - woody-alien
8. 4. 2020 18:56
Re: Inverzní hothatch
:D :yes:
8. 4. 2020 14:59
nepochopenie infotaimentu.
Riešiš nezmysly.

Infotaiment Honda je zaostalý.
Je zaostalý v nasledujúcich bodoch:
1. Rozlíšenie
2. Rozmiestnenie a vizualizacia ovládacích prvkov.
3. Použiteľnosť. (Bezdrôtové pripojenie AirPlay / AA, spoľahlivosť pripojenia, rýchlosť načítavania, kvalita rádiosignalu, možnosti personalizačné.

Dnešná doba je jednoducho už inde a časy Windows 95 sú už preč.

Honda však zákazníkom stále podsúva veci, ktoré boli moderne pred 10 rokmi, čo je príšerne.
Avatar - Emel
8. 4. 2020 11:30
Re: Inverzní hothatch
Roletka je jak z Aliexpresu za 5$. Že jde jedním pohybem vyndat a hodit do koše je její jediná přednost :-)