Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda Insight: Technika nestačí, řidiče je třeba instruovat

Aleš Dragoun
Diskuze (35)
Nová hybridní Honda Insight se začne prodávat na jaře příštího roku, a to jak v Japonsku a Spojených státech, tak i na starém kontinentě. Sériový vůz samozřejmě disponuje stejnými technologiemi jako v Paříži představený koncept.

O celkové spotřebě automobilu rozhoduje i u hybridů mezikus umístěný mezi volantem a sedadlem, a proto Honda připravila multifunkčního asistenta, který má řidiči pomáhat využít potenciál, který mu v Japonsku udělili.

Japonská automobilka označuje svůj systém, který pomáhá řidiči při jízdě šetřit palivo, zkratkou EDAS (Ecological Drive Assist System). Tato elektronická pomůcka kombinuje celkem tři funkce.

První z nich je mód ECON, který dohlíží na chod motoru a bezstupňové převodovky CVT, přičemž jeho účelem je sladit funkce obou komponent tak, aby automobil při jízdě spotřeboval co nejméně drahocenného paliva. Tato funkce se spouští příslušným tlačítkem a kromě toho se stará i o klimatizaci, kontroluje, aby byla využívána co nejekologičtějším způsobem a pokud je zrovna její využití nadbytečné, automaticky ji vypne. Pokud je tlačítko ECON zapnuto, energie vzniklá při deceleraci se využívá pro rychlejší dobití akumulátorů.

Druhou je tzv. guidance function, ta pomocí barevného indikátoru (ambient meteru), který podbarvuje displej s ukazatelem rychlosti, napovídá řidiči, jak ekonomicky v danou chvíli jede. Podle stylu jízdy mění barvu od zelené přes modrozelenou až k modré. Zelená znamená úsporný styl, modrozelená mezistupeň, kdy řidič jede s citlivější nohou na plynu i brzdě. Modrá značí těžkou nohu, jízdní styl brzda-plyn, kdy spotřeba příliš stoupá.

Třetí je scoring function, která je součástí multiinformačního displeje uprostřed přístrojového panelu. Ta zobrazuje snahu o úspornou jízdu graficky pomocí stromů, dále také poskytuje řidiči statistiky okamžité i průměrné spotřeby. Všechna data je schopna uložit i do paměti, takže si je lze vyvolat zpětně z posledních tří jízd.

Aleš Dragoun
Diskuze (35)
Avatar - King
24. 11. 2008 14:29
Re: Znalecký posudek
Jen doplním, že cena do 400 000 byl přepočet z ceny na americkém a japonském trhu. Tomu je třeba rozumět tak, že budeme rádi, když se vejdeme do 500 000 korun, tím spíš, že do dvou let přijde také Jazz Hybrid, jenž bude dle mého názoru spíš pod Insightem, než mezi Insightem a Civicem.

Omlouvám se, ale nick Ta Pejza vyvolává spíše asociace na jména jako Da Silva, než na pohlaví radikálně se lišící od místní diskuzní majority. Chápu, že to lze vnímat jako mužský šovinizmus, ale základní odlišení vyřešil český jazyk už dávno, asi jako jediný na světě - řeší se to koncovkou "ová" a kupodivu to funguje. >:D
Avatar - King
24. 11. 2008 14:03
Re: Proč?
No dobře, když tak pěkně prosíš, tak trochu konkrétněji. Viděl jsem kdysi prezentaci BMW Efficient Dynamics. Byla tam šipečka na pneumatiky a u ní - úspora (třeba) 2 %. Šipečka motor - snížení tření - 4 %. Šipečka na brzdový pedál - rekuperace 5 %. A šipečka na sedadlo - jízdní styl 30-40 %. Tož asi tak... S Civicem Hybrid dokážu jet za 11 l, když na to přijde. S Mercedesem CL 500 dokážu jet za 9 l. Kapiše?
Avatar - King
24. 11. 2008 13:51
Re: Znalecký posudek
Neméně vážený Ta Pejzo, jsem nesmírně rád, že alespoň někdo chápe rady auta, jak jet ekonomicky, jako rady dobré a nikoli jako nechutnou buzeraci. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že pokud mám chuť jet ostře, může na mě blikat a svítit co chce a je mi to jedno. Už proto, že v takovém jízdním režimu věnuji pozornost spíše silnici před sebou.

K otázce ceny netřeba míti věšteckých schopností. Vycházím i obecně známých informací šířených Hondou, že půjde o "global small hybrid" na trhu situovaný pod Civicem. Když jsem koncept viděl na autosalonu, napadlo mě ovšem to stejné - to auto není ani malé, ani nevypadá lacině a nacpat jej cenově pod těch 530 000, co stojí Civic Hybrid, bude opravdu velká výzva. Ovšem nemám důvod oficiálním informacím nevěřit - v plánu je (respektive ještě před pár měsíci bylo) ročně prodat 200 000 těchto aut. To pochopitelně hybridní komponenty výrazně zlevní.

Co se vašeho posledního dotazu týče, dovolte mi odpovědět otázkou: Chcete se pasovat do pozice zmíněného tupouna, jenž je vztahovačný a není schopen akceptovat nadsázku? Troufám si říci, že nikoli ;-) . Ostatně poslední věta mého příspěvku by myslím měla stav věcí objasnit i pozoruhodně gumovému mozku.

Na pivo s T613 ani Drapalikem nebo Flaviem nechodím, neuniká mi však, že s nimi většinou bývá rozumná diskuze. Zde reaguji adekvátně pouze na "štvanici na elektronického asistenta" v níž nezazněl ani jediný rozumný argument. Řekl bych, že na jeho obhajobu jsem jich uvedl několik. A není to zdaleka tím, že bych souhlasil se vším, co tvrdí autority. Třeba pro vstup ČR od EU jsem nehlasoval. >:D
Avatar - T613
24. 11. 2008 11:45
Re: Znalecký posudek
no a bude hůř! ;-)
Avatar - King
24. 11. 2008 11:00
Znalecký posudek
Tak se nám tady vyjádřil zástup expertů. Minimálně tři z nich v posledních letech získali titul Mistr světa v ekojízdě, dva z nich vyhodili z Mensy (bacha, neplést s menzou), protože i na ně už byli příliš inteligentní a odporně intuitivní. Zbytek zažívá za volantem komplexy z toho, že jim tchýně kecá do řízení - a přitom to jsou řidiči, co považují sportovní jízdu s dosaženou spotřebou nad úrovní údajů výrobce při jízdě mimo město za velkou osobní prohru. Lidi, proberte se. Nevšiml jsem si, že by se tu zvedla vlna nevole, když Toyota začala dávat do budíků indikátor, doporučující přeřazení. No není to na prášky, že si pár blbých součástek dovoluje takhle vás buzerovat? A co horší, u Civiu 6. generace bylo v palubce zelené "očko", které se rozsvítilo, když se jelo "lehkou nohou". To samé má i Civic 8G. Skandální! A teď, bože, chraň, bude palubka měnit podsvícení podle stylu jízdy. No to je teda už skoro na žalobu pro omezování lidských práv a svobod, že? Zvlášť, když si to, soudě podle info v článku, bude možné tlačítkem vypnout. Mě tedy vůbec neuráží, když mi auto doporučí, jak mám jet co nejefektivněji, tím spíš, že to ví mnohem lépe než já.

Teda já nevím, kdybych řadu nicků neznal z jiných diskuzí, řekl bych, že se tu teda sešla pěkná skupinka tupounů. Bez urážky. ;-)