Honda N BOX: Honba za nižší hmotností začíná
Zatímco N 360 neopustil Zemi vycházejícího slunce, větší N 600 se objevil i v Evropě a hrstka vozů jezdila dokonce v bývalém Československu. Nový N Box zůstane vyhrazen Japoncům, jde o klasický kei car, tedy mrakodrap na kolečkách s maximální délkou 3,4 m, značnou výškou a motorem 0,66 l.
Jestli si myslíte, že mikro s s rozměry městského přibližovadla a výškou velkého SUV má nějakou obstarožní techniku, jste na omylu, pořád je to Honda. Pod kratičkou kapotou se tedy skrývá přímovstřikový motor s rozvodem DOHC a variabilním časováním ventilů. Japonská automobilka zde uplatnila novou filozofii Earth Dreams, která je zaměřená na snižování hmotnosti. Agregát má tedy tenčí blok a vačkové hřídele, čímž hmotnost klesla oproti předchozí řadě těchto pohonných jednotek o desetinu a spotřeba by měla být nižší asi o 15 %.
Zajistí ji i kombinace s bezestupňovou převodovkou CVT, která pohání standardně přední nápravu. V Japonsku obvyklá čtyřkolka je ovšem také k dispozici. Páka voliče režimů je umístěna až u volantu, takže nijak nevadí menší šířka vozu. Vzhledem k jeho z evropského pohledu trochu disproporčním rozměrům tamní řidiči určitě ocení elektronickou stabilizaci VSA, nechybí ani asistent pro rozjezdy do kopců.
N Box má palivovou nádrž umístěnou pod předními sedadly, značný rozvor 2520 mm a zadní lavici sklopnou do roviny (Magic Seats). Kouzlení s prostorem a praktičnost jsou tedy na prvních místech. Všimli jste se, kolik místa pro nohy mají cestující vzadu? Není pravda, že do takového auta se vejdou pouze Japonci. Za prvé: dnes běžně měří přes 170 cm a uvnitř by teoreticky našel dost místa i přescentový Evropan. Tedy pokud by se N Box k nám vozil, což se nestane. Levé zadní dveře jsou posuvné (v Japonsku se, jak známo, jezdí na opačné straně silnice než u nás) a ovládají je elektromotorky. Ti, kteří se chtějí odlišit ještě více, mohou zvolit N Box Custom s továrním optickým kitem.
Ještě k hmotnosti: většina nových aut bývá těžší než jejich předchůdci, byť jejich rozměry už nerostou tak dramaticky jako v nedávné době. Bezpečnost je zkrátka na prvním místě a komfortní výbava také něco váží. Roste-li hmotnost, zvyšuje se ruku v ruce s tím i spotřeba paliva. Sympatická je snaha například Mazdy (řada 2) nebo Peugeotu (nová 208), to se ale bavíme o malých vozech.
Třetí největší japonský výrobce sdělil obchodnímu deníku Nikkei, že sníží váhu svých nových modelů bez jakýchkoli kompromisů v oblasti bezpečnosti a komfortních prvků. To ho bude stát desítky miliard jenů, které hodlá investovat celosvětově. N Box je první vlaštovkou. Vnější panely karoserie jsou k vnitřnímu skeletu navařeny, stejně jako ty vnitřní, například strop, což minimalizuje použití šroubů a dalšího zpevňovacího materiálu.
N Box se vyrábí v továrně v Suzuce, linky byly výše napsanému pochopitelně uzpůsobeny. Hondě se úpravami podařilo snížit hmotnost celého vozu také o desetinu, což s sebou pochopitelně přináší i klesající výrobní náklady.