Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda N BOX: Honba za nižší hmotností začíná

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
Honda oprašuje legendární označení. N Box je prvním členem nové N Series, která si vzpomněla na šedesátá léta.

Zatímco N 360 neopustil Zemi vycházejícího slunce, větší N 600 se objevil i v Evropě a hrstka vozů jezdila dokonce v bývalém Československu. Nový N Box zůstane vyhrazen Japoncům, jde o klasický kei car, tedy mrakodrap na kolečkách s maximální délkou 3,4 m, značnou výškou a motorem 0,66 l.

Jestli si myslíte, že mikro s s rozměry městského přibližovadla a výškou velkého SUV má nějakou obstarožní techniku, jste na omylu, pořád je to Honda. Pod kratičkou kapotou se tedy skrývá přímovstřikový motor s rozvodem DOHC a variabilním časováním ventilů. Japonská automobilka zde uplatnila novou filozofii Earth Dreams, která je zaměřená na snižování hmotnosti. Agregát má tedy tenčí blok a vačkové hřídele, čímž hmotnost klesla oproti předchozí řadě těchto pohonných jednotek o desetinu a spotřeba by měla být nižší asi o 15 %.

Zajistí ji i kombinace s bezestupňovou převodovkou CVT, která pohání standardně přední nápravu. V Japonsku obvyklá čtyřkolka je ovšem také k dispozici. Páka voliče režimů je umístěna až u volantu, takže nijak nevadí menší šířka vozu. Vzhledem k jeho z evropského pohledu trochu disproporčním rozměrům tamní řidiči určitě ocení elektronickou stabilizaci VSA, nechybí ani asistent pro rozjezdy do kopců.

N Box má palivovou nádrž umístěnou pod předními sedadly, značný rozvor 2520 mm a zadní lavici sklopnou do roviny (Magic Seats). Kouzlení s prostorem a praktičnost jsou tedy na prvních místech. Všimli jste se, kolik místa pro nohy mají cestující vzadu? Není pravda, že do takového auta se vejdou pouze Japonci. Za prvé: dnes běžně měří přes 170 cm a uvnitř by teoreticky našel dost místa i přescentový Evropan. Tedy pokud by se N Box k nám vozil, což se nestane. Levé zadní dveře jsou posuvné (v Japonsku se, jak známo, jezdí na opačné straně silnice než u nás) a ovládají je elektromotorky. Ti, kteří se chtějí odlišit ještě více, mohou zvolit N Box Custom s továrním optickým kitem.

Ještě k hmotnosti: většina nových aut bývá těžší než jejich předchůdci, byť jejich rozměry už nerostou tak dramaticky jako v nedávné době. Bezpečnost je zkrátka na prvním místě a komfortní výbava také něco váží. Roste-li hmotnost, zvyšuje se ruku v ruce s tím i spotřeba paliva. Sympatická je snaha například Mazdy (řada 2) nebo Peugeotu (nová 208), to se ale bavíme o malých vozech.

Třetí největší japonský výrobce sdělil obchodnímu deníku Nikkei, že sníží váhu svých nových modelů bez jakýchkoli kompromisů v oblasti bezpečnosti a komfortních prvků. To ho bude stát desítky miliard jenů, které hodlá investovat celosvětově. N Box je první vlaštovkou. Vnější panely karoserie jsou k vnitřnímu skeletu navařeny, stejně jako ty vnitřní, například strop, což minimalizuje použití šroubů a dalšího zpevňovacího materiálu.

N Box se vyrábí v továrně v Suzuce, linky byly výše napsanému pochopitelně uzpůsobeny. Hondě se úpravami podařilo snížit hmotnost celého vozu také o desetinu, což s sebou pochopitelně přináší i klesající výrobní náklady.

Aleš Dragoun
Diskuze (17)
29. 12. 2011 00:49
Re: Zákruty
To nedokážu posoudit, v Japonsku jsem nebyl :-) Jistě, N Box není určen pro jiné trhy než ten domácí. Já ale kouzlo těchto krabiček objevil... :-)
Avatar - Choochoo
28. 12. 2011 20:58
Re: Zákruty
Clanek jsem cetl, vim ze se to bude tykat celeho auta, jen jsem uvedl nazorny priklad, kam se lez s motory dostat ;-) Tesim se na nove generace aut.
28. 12. 2011 15:35
Re: Zákruty
V Japonsku je jízd "mimo město" asi méně než na českém venkově ... u nás tu krabici Honda prodávat nebude ;-)
Avatar - Destract
28. 12. 2011 14:10
Re: Zákruty
No to jsem to ale kus idiota... takhle znásilnit český jazyk ;-\
28. 12. 2011 13:27
Re: Kolik váží??
Dík. Na hranici tuny bude spíš, ale neměla by to být vlaštovka, ale nezbytnost. To by mohli pánové v EU komisi přidat na seznam ekologických požadavků k CO2 emisím. Jedno bez druhého se nakonec neobejde.