Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda v Ženevě 2010

Michal Fokt
Jeden hybrid a dva elektromobily coby novinky letošního ženevského autosalonu do Hondy, to nezní právě slibně. Ale když řekneme, že tím hybridem bylo malé sportovní kupé ve stylu kultovního CRX, to už vypadá lépe, co říkáte?

Honda CR-Z

Jestli Hondě v posledních letech něco hodně chybělo v nabídce, pak to bylo malé sportovní kupé, které se stalo pro tuto značku bezmála synonymem. Ano, na jméno CRX už třináct let sedá prach. A sedat bude i nadále.

Novinka dost podobného ražení se totiž jmenuje CR-Z (Compact Renaissance – Zero), což má naznačovat, že nejde jen o to oprášení nápadu, ale o nový přístup k malému sporťáku. A oficiální rétorika nelže – hybridní pohon je nepochybně dost velkou inovací a Honda byla navíc tak rychlá, že se CR-Z stává prvním sportovním autem s hybridním pohonem na světě.

Japoncům se povedlo dostat hmotnost na zajímavých 1160 kg, je ale trochu škoda, že se drželi dost při zdi, když přišlo na výkon. Kombinace benzinového motoru 1,5 l a elektromotoru dává celkový výstup 91 kW, což je v době, kdy se ohrnuje nos nad vším sportovním, co má méně, než 120 kW, nezdá být důvodem k nadšení. Na druhou stranu přísně atmosférické doktríně Hondy rozhodně přijde v případě CR-Z vhod spousta točivého momentu v nízkých a středních otáčkách a maximum činí 174 Nm již při 1300 min-1. Specifická konstrukce hybridního systému IMA navíc umožňuje použití manuální, v tomto případě šestistupňové, převodovky, což je něco, s čím bychom u ostatních připravovaných hybridních sporťáků raději počítat neměli.

Hybridní ústrojí by mělo „cé-eru“ zajistit kombinovanou spotřebu 5,0 l/100 km a emise těsně pod krizovou hranicí 120 g/km, ale že CR-Z vzniklo především jako sportovní auto, napovídá použití UHP pneumatik Bridgestone Potenza a plášťů Yokohama Advan. Ty mají rozměr 195/55 R16, v případě volby 17palcových kol se obouvají gumy o rozměru 205/45.

Podle nejčerstvějších informací by mělo být kupé od Hondy dlouhé 4080 mm, široké 1740 mm a vysoké jen 1395 mm, jemuž by měl přidávat na agilitě relativně krátký rozvor 2435 mm a široký rozchod – 1515 mm vpředu.

Celoevropské zahájení prodeje se plánuje na červen letošního roku a třeba britský trh už oznámil ceny – necelých 17 000 liber je prakticky stejně, co v UK stojí základní Honda Insight, na českém trhu by se tedy mohlo CR-Z vejít do 540 000 korun, což se zdá být ještě akceptovatelná suma.

Honda 3R-C

Do Ženevy přivedla Honda i extravagantní koncept jednomístné tříkolky 3R-C. Studie byla vytvořena designéry ve výzkumném centru Honda R&D v Miláně. Městské vozítko je něčím mezi miniautomobilem a skútrem a je vybaveno velkým větrným štítkem, který při zaparkování může zakrýt řidičův kokpit. Pro drobná zavazadla je možno využít zamykatelnou schránku vpředu. Zapuštěné sedadlo a vyšší boční stěny mají zaručit vyšší bezpečnost řidiče. V dnešní době jezdí drtivá většina řidičů sama po městě autem, proto má opodstatnění i jednomístné přibližovadlo.

Honda EV-N

Studie EV-N se v Ženevě ukazuje v evropské premiéře, tu světovou si ale odbyla už na podzim v Tokiu. Koncept nechává svým zdařilým retrodesignem vzpomenout na šedesátá a sedmdesátá léta, kdy japonské silnice brázdily kei modely N360 až N600. A připomíná je pochopitelně také rozměry - autíčko má karoserii dlouhou 2860 mm, širokou 1475 mm a vysokou 1515 mm, přičemž rozvor činí 1995 mm.

Vzhledem k miniaturním rozměrům překvapí čtyřmístný interiér, stejně jako zavazadlový prostor tam, kde obvykle bývá motor - pohonné ústrojí a Li-Ion akumulátory jsou umístěny pod zadními sedadly a na střeše vypomáhají solárními články. Specifikem auta jsou také jednoduše vyměnitelné barevné textilní výplně sedadel.


Michal Fokt