Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda zrychluje: Vyvíjí 10AT, 4motorový elektrosporťák, nové PHEV a FCEV

Michal Fokt
Diskuze (1)
Rok 2015 byl se smrští novinek pro Hondu do značné míry přelomový, nikoli však ojedinělý. V podobném tempu pojede minimálně do konce desetiletí.

V posledních letech byla spousta důvodů si myslet, že Honda ztratila pověstný tah na branku, jenž jí v osmdesátkách a devadesátkách vybudoval záviděníhodnou image. Zdá se ale, že Japonci zase chytili slinu. Rok 2015 měl být pro značku ve znamení návratu k původním hodnotám a vskutku - představily se nové motory VTEC Turbo, sportovní vozy Civic Type R, NSX a S660, nový sériový vodíkový model Clarity, Honda zahájila globální prodej malého crossoveru HR-V a vrátila se do formule 1. V Americe model Civic skoncoval s několikagenerační nudou a v Evropě prošlo modelovou obměnou nebo MMC modernizací celé portfolio.

V podobném, byť ne až tak zběsilém tempu, pojede Honda ale i v dalších letech. U příležitosti autosalonu Tokyo Motor Show poodhalila některé své plány pro příští roky a není toho vůbec málo. Už příští rok by se se v Americe měl objevit první model, vybavený zbrusu novou planetovou desetistupňovou automatickou převodovkou vlastní konstrukce a výroby, což je poměrně překvapující s ohledem na to, že teprve nedávno začala své vozy vybavovat devítikvaltem od ZF. Jak už to tak chodí, inženýři se dušují, že 10AT představuje nejlepší kombinaci mezi dynamikou a spotřebou, stejně jako to tvrdí BMW o sedmikvaltu a Mercedes o osmistupňové skříni... Současně Honda začne montovat svou novou osmistupňovou dvouspojku do dalších modelů, patrně včetně těch evropských.

Na jaře se začne prodávat také letos představené NSX s výkonem téměř 600 koní a do konce dekády by jej měly doplnit ještě tři varianty - roadster, výkonnější a lehčí NSX Type R a okruhový speciál (GT3 nebo GTE). Pokud můžeme věřit zákulisním informacím, dočkáme se i na Cayman a 4C zacílený sporťák s motorem 2.0 VTEC Turbo uprostřed, jenž má být nepřímým nástupcem roadsteru S2000 a jedna paní povídala, že se modifikované S660 coby S1000 podívá i mimo Japonsko.

Ale pojďme od polooficálních informací na pevnější půdu těch zaručených. Zatím není zřejmé, zda v karoserii "new S2000" nebo ve své vlastní, ale do konce desetiletí přibude ještě jeden sportovní model - čistě elektrický. Honda testuje jeho techniku zatím v šasi CR-Z a jedná se o kombinaci systémů SH-AWD a P-AWS. Já vím, ty zkratky, to je peklo. V kostce: vůz dostane čtyři elektromotory (pro každé kolo jeden), umožňující v duchu mechanického systému Super-Handling All Wheel Drive vektorování točivého momentu a s agilitou v zatáčkách pomůže nezávislé aktivní řízení zadních kol Precision All-Wheel-Steer.

Ale nejen sportováním živa je Honda. V příštím roce začne prodej vodíkového sedanu Clarity, jenž by v roce následujícím měl dostat ještě jako alternativu úplně nový plug-in hybrid (s elektrickým dojezdem kolem 80 km) a čistý elektromobil. Honda tak využitím jednoho šasi a karoserie, společně se sdílením některých dalších technických prvků sníží náklady u všech tří projektů. Po roce 2020 pak máme očekávat novou generaci PHEV techniky, vyvinuté už ve spolupráci s General Motors.

Michal Fokt
Diskuze (1)
15. 11. 2015 09:57
Oprava
BMW určitě netvrdí o sedmikvaltu, že je nejlepší. Když používá hlavně osmikvalty..

U Mercedesu je to obdobné (S500 - 9 stupňů).

Ale jinak díky za článek o Hondě.