Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda Clarity: FCV v sériové podobě

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Honda se vrací k produkčnímu vodíkovému autu. V Tokiu představila vůz s dobře známým názvem Clarity. Jedná se o finální vývojovou fázi konceptů FCEV a FCV.

Nová Clarity je nástupcem FCX Clarity, kterou Honda vyráběla od června 2008 až do loňského července, i když produkce běžela po prvotním zájmu o vůz ze strany odborné i laické veřejnosti v naprosté tichosti. Dala se pronajmout v některých evropských státech, doma v Japonsku a na jihu Kalifornie, krátce jsme se s ní svezli i my.

Na 44. ročníku autosalonu v Tokiu debutuje vlastně nová generace, zkratka FCX (Fuel Cell eXperimental), kterou Honda použila poprvé na stříbrném voze s dlouhou zádí už v roce 1999, logicky zmizela. Chybí i FCV (Fuel Cell Vehicle), kterou nesl finální bílý prototyp, Evropané jej mohli vidět letos v Ženevě. Oproti němu se produkční model značně zcivilizoval. Jeho podoba byla odhalena už koncem září, ale bez technických podrobností. Nevypadá tak futuristicky jako vodíková konkurence od Toyoty, ale základní aerodynamické tvary zůstaly, včetně částečně zakrytých zadních kol, což je v současnosti docela originální. Zcela prost designérských výstřelků je pak interiér, digitální přístroje před řidičem a velký displej ve středu palubní desky nepředstavují v dnešní době nic výjimečného. Honda slibuje pohodlí i kvalitní materiály.

Pětimístný sedan disponuje základními rozměry 4895 x 1875 x 1475 mm., je tedy o 61 mm delší, 28 mm širší a 7 mm vyšší než předchůdce. Dopředu dostal výhradně diodová světla a jezdí na osmnáctipalcových kolech. Technika však oproti první FCX Clarity udělala značný skok kupředu. Pohonná soustava totiž nezabírá více místa vpředu pod kapotou než konvenční vidlicové šestiválce. Každý palivový článek je o 1 mm tenčí, takže se ušetřila třetina prostoru! Elektromotor dává výkon 130 kW místo dřívějších 100 kW, dostupný už při startu. Hustota výkonu svazku článků se zvýšila o 60 % na 3,1 kW/l. Vůz má ale i lithium-iontový akumulátor. K dispozici jsou dva jízdní režimy, normální a sportovní, klasická převodovka samozřejmě chybí ve prospěch jediného přímého převodu a volby pomocí tlačítek na středovém tunelu.

Vodík v nádrži je stlačen na 70 MPa a její naplnění trvá zhruba tři minuty, což je čas srovnatelný s konvenčními auty na fosilní paliva. Starší FCX Clarity to zvládla za pět minut. Podle japonského cyklu JC08 ujede novinka na jedno natankování přes 700 km oproti cca 380 km u předchůdce. Je tedy prakticky použitelná i v běžném každodenním provozu, což se o klasických elektromobilech s bateriemi rozhodně říci nedá.

Clarity se začne vyrábět na začátku příštího roku, kdy také bude uvedena na trh. Zatím jen doma a později i v některých evropských státech, tam, kde už je alespoň částečně dostupná infrastruktura včetně čerpacích stanic. Pochopitelně soukromí klienti budou upozaděni, Honda se soustředí hlavně na firmy. V továrním komplexu v britském Swindonu má jednu takovou napájenou sluneční energií, takže ekologičtí aktivisté nemusejí mít výčitky. Stanice je navíc po předchozí registraci veřejně přístupná, takže tam lze natankovat jakékoli vodíkové auto, nejen té správné značky.

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
10. 2. 2016 19:11
Re: Predstavte si, že...
Takze Honda si povedala, ze ked konkurenti robia len pekne auta, my spravime sem tam aj skarede aby sme sa odlisili a vsetky nase auta neboli pekne? >:D >:D
Avatar - TeeJay
29. 10. 2015 16:32
Re: Predstavte si, že...
Rozdíl je v tom, že Tesla dělá jen "ekoauta", takže když rozpoznáš logo, víš o co kráčí. Ostatní automobilky to musí odlišit navzájem v rámci širokého portfolia více či méně hezkých aut.
29. 10. 2015 07:45
Re: Predstavte si, že...
Akurát verím tomu, že Tatra by bola výrazne, ale naozaj výrazne krajšia.
Prečo nás automobilky odrádzajú od alternatívnych pohonov tým, že robia tie vozy tak hnusné a odpudzujúce? S výnimkou Tesly teda, o tej hádam nikto nemôže povedať, že nevyzerá dobre.
28. 10. 2015 17:43
Re: Predstavte si, že...
Já jsem si v první řadě vzpomněl na Citroën CX... Ale ta 603... při troše fantazie...
Avatar - pumpkin
28. 10. 2015 14:41
Predstavte si, že...
... to na čo sa pozeráme nie je nový model Hondy, ale znovuzrodenie Tatry v modernom štýle, ale s nepatrným odkazom na 603-ku a že automobilka by mala imidž ako Tesla a považovala by sa opäť za uznávaného výrobcu.
To len také malé fantazírovanie, ale pri bočnom profile mi napadla 603. No nič, užívajte deň voľna, susedia. :-)

[odkaz]

[odkaz]