Honda Clarity: FCV v sériové podobě

 

Honda se vrací k produkčnímu vodíkovému autu. V Tokiu představila vůz s dobře známým názvem Clarity. Jedná se o finální vývojovou fázi konceptů FCEV a FCV.

Nová Clarity je nástupcem FCX Clarity, kterou Honda vyráběla od června 2008 až do loňského července, i když produkce běžela po prvotním zájmu o vůz ze strany odborné i laické veřejnosti v naprosté tichosti. Dala se pronajmout v některých evropských státech, doma v Japonsku a na jihu Kalifornie, krátce jsme se s ní svezli i my.

Na 44. ročníku autosalonu v Tokiu debutuje vlastně nová generace, zkratka FCX (Fuel Cell eXperimental), kterou Honda použila poprvé na stříbrném voze s dlouhou zádí už v roce 1999, logicky zmizela. Chybí i FCV (Fuel Cell Vehicle), kterou nesl finální bílý prototyp, Evropané jej mohli vidět letos v Ženevě. Oproti němu se produkční model značně zcivilizoval. Jeho podoba byla odhalena už koncem září, ale bez technických podrobností. Nevypadá tak futuristicky jako vodíková konkurence od Toyoty, ale základní aerodynamické tvary zůstaly, včetně částečně zakrytých zadních kol, což je v současnosti docela originální. Zcela prost designérských výstřelků je pak interiér, digitální přístroje před řidičem a velký displej ve středu palubní desky nepředstavují v dnešní době nic výjimečného. Honda slibuje pohodlí i kvalitní materiály.

Pětimístný sedan disponuje základními rozměry 4895 x 1875 x 1475 mm., je tedy o 61 mm delší, 28 mm širší a 7 mm vyšší než předchůdce. Dopředu dostal výhradně diodová světla a jezdí na osmnáctipalcových kolech. Technika však oproti první FCX Clarity udělala značný skok kupředu. Pohonná soustava totiž nezabírá více místa vpředu pod kapotou než konvenční vidlicové šestiválce. Každý palivový článek je o 1 mm tenčí, takže se ušetřila třetina prostoru! Elektromotor dává výkon 130 kW místo dřívějších 100 kW, dostupný už při startu. Hustota výkonu svazku článků se zvýšila o 60 % na 3,1 kW/l. Vůz má ale i lithium-iontový akumulátor. K dispozici jsou dva jízdní režimy, normální a sportovní, klasická převodovka samozřejmě chybí ve prospěch jediného přímého převodu a volby pomocí tlačítek na středovém tunelu.

Vodík v nádrži je stlačen na 70 MPa a její naplnění trvá zhruba tři minuty, což je čas srovnatelný s konvenčními auty na fosilní paliva. Starší FCX Clarity to zvládla za pět minut. Podle japonského cyklu JC08 ujede novinka na jedno natankování přes 700 km oproti cca 380 km u předchůdce. Je tedy prakticky použitelná i v běžném každodenním provozu, což se o klasických elektromobilech s bateriemi rozhodně říci nedá.

Clarity se začne vyrábět na začátku příštího roku, kdy také bude uvedena na trh. Zatím jen doma a později i v některých evropských státech, tam, kde už je alespoň částečně dostupná infrastruktura včetně čerpacích stanic. Pochopitelně soukromí klienti budou upozaděni, Honda se soustředí hlavně na firmy. V továrním komplexu v britském Swindonu má jednu takovou napájenou sluneční energií, takže ekologičtí aktivisté nemusejí mít výčitky. Stanice je navíc po předchozí registraci veřejně přístupná, takže tam lze natankovat jakékoli vodíkové auto, nejen té správné značky.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kellnerova PPF investovala do britského cestovatelského webu Kellnerova PPF investovala do britského cestovatelského webu

Skupina investorů, mezi které patří skupina PPF…

Úvěrová spolehlivost Českého Aeroholdingu stoupla, uvádí agentura Moody's Úvěrová spolehlivost Českého Aeroholdingu stoupla, uvádí agentura Moody's

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors Service…

 
Zdroj: Honda

Štítky Honda Elektromobil Zelená auta

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 





 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Dnes 18:50

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to pak zbytečně ještě rozmázl!

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to…

Karel Gott (78) na koncertech všem rozdává radost, on sám se ale tentokrát dočkal jen nemilého překvapení! Na…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Češi na Giro d'Italia 2018: Kreuziger, nováček Štybar a loňská kometa Hirt

Češi na Giro d'Italia 2018: Kreuziger, nováček…

Giro d'Italia pojedou tři čeští cyklisté. V nominacích svých stájí jsou trojnásobný účastník Roman Kreuziger,…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…