Honda Clarity: FCV v sériové podobě
Nová Clarity je nástupcem FCX Clarity, kterou Honda vyráběla od června 2008 až do loňského července, i když produkce běžela po prvotním zájmu o vůz ze strany odborné i laické veřejnosti v naprosté tichosti. Dala se pronajmout v některých evropských státech, doma v Japonsku a na jihu Kalifornie, krátce jsme se s ní svezli i my.
Na 44. ročníku autosalonu v Tokiu debutuje vlastně nová generace, zkratka FCX (Fuel Cell eXperimental), kterou Honda použila poprvé na stříbrném voze s dlouhou zádí už v roce 1999, logicky zmizela. Chybí i FCV (Fuel Cell Vehicle), kterou nesl finální bílý prototyp, Evropané jej mohli vidět letos v Ženevě. Oproti němu se produkční model značně zcivilizoval. Jeho podoba byla odhalena už koncem září, ale bez technických podrobností. Nevypadá tak futuristicky jako vodíková konkurence od Toyoty, ale základní aerodynamické tvary zůstaly, včetně částečně zakrytých zadních kol, což je v současnosti docela originální. Zcela prost designérských výstřelků je pak interiér, digitální přístroje před řidičem a velký displej ve středu palubní desky nepředstavují v dnešní době nic výjimečného. Honda slibuje pohodlí i kvalitní materiály.
Pětimístný sedan disponuje základními rozměry 4895 x 1875 x 1475 mm., je tedy o 61 mm delší, 28 mm širší a 7 mm vyšší než předchůdce. Dopředu dostal výhradně diodová světla a jezdí na osmnáctipalcových kolech. Technika však oproti první FCX Clarity udělala značný skok kupředu. Pohonná soustava totiž nezabírá více místa vpředu pod kapotou než konvenční vidlicové šestiválce. Každý palivový článek je o 1 mm tenčí, takže se ušetřila třetina prostoru! Elektromotor dává výkon 130 kW místo dřívějších 100 kW, dostupný už při startu. Hustota výkonu svazku článků se zvýšila o 60 % na 3,1 kW/l. Vůz má ale i lithium-iontový akumulátor. K dispozici jsou dva jízdní režimy, normální a sportovní, klasická převodovka samozřejmě chybí ve prospěch jediného přímého převodu a volby pomocí tlačítek na středovém tunelu.
Vodík v nádrži je stlačen na 70 MPa a její naplnění trvá zhruba tři minuty, což je čas srovnatelný s konvenčními auty na fosilní paliva. Starší FCX Clarity to zvládla za pět minut. Podle japonského cyklu JC08 ujede novinka na jedno natankování přes 700 km oproti cca 380 km u předchůdce. Je tedy prakticky použitelná i v běžném každodenním provozu, což se o klasických elektromobilech s bateriemi rozhodně říci nedá.
Clarity se začne vyrábět na začátku příštího roku, kdy také bude uvedena na trh. Zatím jen doma a později i v některých evropských státech, tam, kde už je alespoň částečně dostupná infrastruktura včetně čerpacích stanic. Pochopitelně soukromí klienti budou upozaděni, Honda se soustředí hlavně na firmy. V továrním komplexu v britském Swindonu má jednu takovou napájenou sluneční energií, takže ekologičtí aktivisté nemusejí mít výčitky. Stanice je navíc po předchozí registraci veřejně přístupná, takže tam lze natankovat jakékoli vodíkové auto, nejen té správné značky.