Honda Clarity: FCV v sériové podobě

 

Honda se vrací k produkčnímu vodíkovému autu. V Tokiu představila vůz s dobře známým názvem Clarity. Jedná se o finální vývojovou fázi konceptů FCEV a FCV.

Nová Clarity je nástupcem FCX Clarity, kterou Honda vyráběla od června 2008 až do loňského července, i když produkce běžela po prvotním zájmu o vůz ze strany odborné i laické veřejnosti v naprosté tichosti. Dala se pronajmout v některých evropských státech, doma v Japonsku a na jihu Kalifornie, krátce jsme se s ní svezli i my.

Na 44. ročníku autosalonu v Tokiu debutuje vlastně nová generace, zkratka FCX (Fuel Cell eXperimental), kterou Honda použila poprvé na stříbrném voze s dlouhou zádí už v roce 1999, logicky zmizela. Chybí i FCV (Fuel Cell Vehicle), kterou nesl finální bílý prototyp, Evropané jej mohli vidět letos v Ženevě. Oproti němu se produkční model značně zcivilizoval. Jeho podoba byla odhalena už koncem září, ale bez technických podrobností. Nevypadá tak futuristicky jako vodíková konkurence od Toyoty, ale základní aerodynamické tvary zůstaly, včetně částečně zakrytých zadních kol, což je v současnosti docela originální. Zcela prost designérských výstřelků je pak interiér, digitální přístroje před řidičem a velký displej ve středu palubní desky nepředstavují v dnešní době nic výjimečného. Honda slibuje pohodlí i kvalitní materiály.

Pětimístný sedan disponuje základními rozměry 4895 x 1875 x 1475 mm., je tedy o 61 mm delší, 28 mm širší a 7 mm vyšší než předchůdce. Dopředu dostal výhradně diodová světla a jezdí na osmnáctipalcových kolech. Technika však oproti první FCX Clarity udělala značný skok kupředu. Pohonná soustava totiž nezabírá více místa vpředu pod kapotou než konvenční vidlicové šestiválce. Každý palivový článek je o 1 mm tenčí, takže se ušetřila třetina prostoru! Elektromotor dává výkon 130 kW místo dřívějších 100 kW, dostupný už při startu. Hustota výkonu svazku článků se zvýšila o 60 % na 3,1 kW/l. Vůz má ale i lithium-iontový akumulátor. K dispozici jsou dva jízdní režimy, normální a sportovní, klasická převodovka samozřejmě chybí ve prospěch jediného přímého převodu a volby pomocí tlačítek na středovém tunelu.

Vodík v nádrži je stlačen na 70 MPa a její naplnění trvá zhruba tři minuty, což je čas srovnatelný s konvenčními auty na fosilní paliva. Starší FCX Clarity to zvládla za pět minut. Podle japonského cyklu JC08 ujede novinka na jedno natankování přes 700 km oproti cca 380 km u předchůdce. Je tedy prakticky použitelná i v běžném každodenním provozu, což se o klasických elektromobilech s bateriemi rozhodně říci nedá.

Clarity se začne vyrábět na začátku příštího roku, kdy také bude uvedena na trh. Zatím jen doma a později i v některých evropských státech, tam, kde už je alespoň částečně dostupná infrastruktura včetně čerpacích stanic. Pochopitelně soukromí klienti budou upozaděni, Honda se soustředí hlavně na firmy. V továrním komplexu v britském Swindonu má jednu takovou napájenou sluneční energií, takže ekologičtí aktivisté nemusejí mít výčitky. Stanice je navíc po předchozí registraci veřejně přístupná, takže tam lze natankovat jakékoli vodíkové auto, nejen té správné značky.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 
Zdroj: Honda

Štítky Honda Elektromobil Zelená auta

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 





 
Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Včera

I Poláci mají svůj drsný offroad ve stylu Land Roveru Defender či Mercedesu G. Vyrábět se začal na konci osmdesátých let.




Blesk.cz

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt za burana! Inspirujte se vzory, poučte z průšvihů

Čas plesů očima Františky: Manuál jak uspět, nebýt…

Počátek roku patří bálům, jež v únoru finišují, do půli března doznívají a jsou považovány za gala vrchol…

Klíště se na vás přisaje i v zimě, varuje odborník. Encefalitida hrozí také ze sýrů

Klíště se na vás přisaje i v zimě, varuje odborník.…

Máte pocit, že je na klíšťata ještě brzy? Opak je pravdou. Odborníci už zaznamenávají případy, kdy se lidé…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida nastoupil v závěru

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida…

Záložník Vladimír Darida nastoupil poprvé od říjnového zranění kolena a následné operaci na pár minut za Herthu,…

 

Reflex.cz

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8 kryptoměn. O měnách zpívají samé dívky

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8…

Osm japonských dívek pod jménem Kasocuka Šojo je skutečným unikátem. Každá členka reprezentuje jednu z kryptoměn…

Hajósi Pincék je malým rájem pro milovníky vína. Najdete zde více než tisíc vinných sklepů

Hajósi Pincék je malým rájem pro milovníky vína.…

Těsně vedle maďarského městečka Hajós čeká na mlsné bonvivány více než tisícovka útulných vinných sklípků.…