reklama


Honda Clarity: FCV v sériové podobě

 

Honda se vrací k produkčnímu vodíkovému autu. V Tokiu představila vůz s dobře známým názvem Clarity. Jedná se o finální vývojovou fázi konceptů FCEV a FCV.

Nová Clarity je nástupcem FCX Clarity, kterou Honda vyráběla od června 2008 až do loňského července, i když produkce běžela po prvotním zájmu o vůz ze strany odborné i laické veřejnosti v naprosté tichosti. Dala se pronajmout v některých evropských státech, doma v Japonsku a na jihu Kalifornie, krátce jsme se s ní svezli i my.

Na 44. ročníku autosalonu v Tokiu debutuje vlastně nová generace, zkratka FCX (Fuel Cell eXperimental), kterou Honda použila poprvé na stříbrném voze s dlouhou zádí už v roce 1999, logicky zmizela. Chybí i FCV (Fuel Cell Vehicle), kterou nesl finální bílý prototyp, Evropané jej mohli vidět letos v Ženevě. Oproti němu se produkční model značně zcivilizoval. Jeho podoba byla odhalena už koncem září, ale bez technických podrobností. Nevypadá tak futuristicky jako vodíková konkurence od Toyoty, ale základní aerodynamické tvary zůstaly, včetně částečně zakrytých zadních kol, což je v současnosti docela originální. Zcela prost designérských výstřelků je pak interiér, digitální přístroje před řidičem a velký displej ve středu palubní desky nepředstavují v dnešní době nic výjimečného. Honda slibuje pohodlí i kvalitní materiály.

Pětimístný sedan disponuje základními rozměry 4895 x 1875 x 1475 mm., je tedy o 61 mm delší, 28 mm širší a 7 mm vyšší než předchůdce. Dopředu dostal výhradně diodová světla a jezdí na osmnáctipalcových kolech. Technika však oproti první FCX Clarity udělala značný skok kupředu. Pohonná soustava totiž nezabírá více místa vpředu pod kapotou než konvenční vidlicové šestiválce. Každý palivový článek je o 1 mm tenčí, takže se ušetřila třetina prostoru! Elektromotor dává výkon 130 kW místo dřívějších 100 kW, dostupný už při startu. Hustota výkonu svazku článků se zvýšila o 60 % na 3,1 kW/l. Vůz má ale i lithium-iontový akumulátor. K dispozici jsou dva jízdní režimy, normální a sportovní, klasická převodovka samozřejmě chybí ve prospěch jediného přímého převodu a volby pomocí tlačítek na středovém tunelu.

Vodík v nádrži je stlačen na 70 MPa a její naplnění trvá zhruba tři minuty, což je čas srovnatelný s konvenčními auty na fosilní paliva. Starší FCX Clarity to zvládla za pět minut. Podle japonského cyklu JC08 ujede novinka na jedno natankování přes 700 km oproti cca 380 km u předchůdce. Je tedy prakticky použitelná i v běžném každodenním provozu, což se o klasických elektromobilech s bateriemi rozhodně říci nedá.

Clarity se začne vyrábět na začátku příštího roku, kdy také bude uvedena na trh. Zatím jen doma a později i v některých evropských státech, tam, kde už je alespoň částečně dostupná infrastruktura včetně čerpacích stanic. Pochopitelně soukromí klienti budou upozaděni, Honda se soustředí hlavně na firmy. V továrním komplexu v britském Swindonu má jednu takovou napájenou sluneční energií, takže ekologičtí aktivisté nemusejí mít výčitky. Stanice je navíc po předchozí registraci veřejně přístupná, takže tam lze natankovat jakékoli vodíkové auto, nejen té správné značky.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt…

Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo! Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo!

Realita přináší našemu národu příležitost, jak se zbavit…

 
Zdroj: Honda
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 






 
Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Dnes 17:51

Pozici nejlevnější značky na českém trhu léta úspěšně drží Dacia, která se však dočká staronového konkurenta. Větší roli by u nás opět ráda hrála i ruská Lada.




Blesk.cz

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté chtějí zakázat cizí názvy

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté…

Podle skupinky komunistických poslanců jsme v Česku a budeme prostě mluvit česky. A ani na Spidermana už se…

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se kompletně odtrhne od EU

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se…

Británie upřednostní úplné oddělení země od Evropské unie, tzv. tvrdý brexit. Nepřeje si ani částečně setrvat. V…

 

iSport.cz

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili Rosol i Pavlásek

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili…

Adam Pavlásek ani Lukáš Rosol nebudou k dispozici pro první kolo Davisova poháru, které čeští tenisté odehrají…

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

PŘÍMO Z MELBOURNE | Jízda osmatřicetiletého barda Radka Štěpánka se z kvalifikace přelila už do 2. kola…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama