Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hybridy budou již brzy tvořit pětinu prodejů všech automobilů

Michal Fokt
Diskuze (26)
Toyota (kdo také jiný) předpokládá, že prodeje hybridních modelů v brzké době dosáhnou 20 % trhu s novými auty.

Především díky Toyotě tvoří v současnosti celosvětově podíl hybridních vozů na celkových prodejích nových aut 13-14 %, ředitel japonské automobilky Takeshi Uchiyamada je ale optimista a v příštích několika letech (odmítl být přesnější) předpokládá nárůst tržního podílu hybridů na 20 %.

Uchiyamada pochopitelně vidí stále rostoucí nabídku hybridních modelů, které se formují v silnou konkurenci zejména pro rodinu Priusů, ovšem když šéf Toyoty hovoří o pětinovém podílu hybridů, má na mysli pouze klasické benzino-elektrické a diesel-elektrické hybridy, nikoli plug-in hybridy, které v poslední době zažívají poměrně velký boom, tedy alespoň co se počtu těchto modelů týče. Reálně tedy bude podle vize japonské automobilky hybridních vozů dokonce ještě o něco více.

Šéf Toyoty považuje plug-in hybridy za samostatné odvětví autoprůmyslu, což je podle něj dáno značnou technickou odlišností a komplikovaností systémů. Jejich větší rozšíření naráží zatím na stejné bariéry jako před lety hybridy - nejprve je třeba dosáhnout větších objemů výroby a prodeje, které zlevní dodávané komponenty, zejména pak větší akumulátory.

I z tohoto důvodu jsou u Uchiyamady plug-in hybridy na vedlejší koleji, Toyota má dnes 25 hybridních modelů a pouze jediný plug-in hybrid, nicméně údajně velmi bedlivě sleduje, co konkurence chystá. Myslíte si, že je 20% podíl hybridů v horizontu několika příštích let opravdu reálný?

Michal Fokt
Diskuze (26)
16. 3. 2014 08:49
Re: Bůh nás ochraňuj!
Se zážehovým motorem jsem nepočítal, protože z dodávkových aut doslova zmizely už před cca 10 lety. A navíc evropští výrobci zcela přestali vyrábět atmosferické motory dva až dvaapůl litru, takže by do těch dodávkových hybridů vlastně nebylo co namontovat - dnešní moderní odlehčené turbomotory by zátěž v dodávce asi nevydržely. Zážehové motory pro dodávky má snad jen Mercedes a Fiat pro CNG/LPG verze.
15. 3. 2014 20:36
Re: urcite ma pravdu
Tady máš sportovnější hybrid - Lexus IS300h:
[odkaz]

Jinak já jsem třeba zvědavý na Hondu Vezel..
[odkaz]
15. 3. 2014 17:51
Re: 4/5
Díky bohu,že patřím k té 1/5-my víme proč.
15. 3. 2014 14:45
Re: Bůh nás ochraňuj!
No to je otázkou. Díky elektromotoru bys to mohl klidně kombinovat s levnějším benzinovým motorem s Atkinsonem (ale něčím větším než nyní 1,8 v Priusu) a neměl bys tam turbodiesel. To máš hned minimálně 100-150 kilogramů dolů jen na motoru. Hybridní technologie ti zpět přidá takových 250 kilogramů (i s těmi většími stokilovými baterkami), takže se ti užitečné zatížení sníží tak možná o stovku kilogramů a jak říkám, to by nemusel být zrovna závažný problém. Vždyť už dnes hybrid váží většinou plus minus tolik, kolik naftový ekvivalent (nebo řekněme tak o 0-50kg navíc). Navíc benzínový motor lépe snáší neustálé startování a spotřeba takového řešení bude pravděpodobně na úrovni nebo lehce pod úrovní turbodieselu.

Dále bys mohl lépe rozložit hmotnost (baterky někam doprostřed, což by u prázdného auta trochu lépe zatížilo zadní nápravu nemluvě o nižším těžišti, ale nebyl by to až jak dramatický rozdíl u auta plného). A dokonce bys tam mohl mít "zdarma" to 4x4.

Takže problém vidím spíše v té ceně. Ale ani tak bych to neviděl nereálně, mnoho firem se rádo pochlubí ekologickým vozovým parkem a rozhodně v tom vidím větší smysl než v dnes tak "populárních" plně elektrických dodávkách. Samozřejmě kombinovat to s turbodieselem, to bys měl tak 250kg užitečné hmotnosti dolů. Osobně by mě zajímala kombinace s tím lehčím benzinem.
15. 3. 2014 13:57
Re: Hybridní král Prius
Ale ten motor vyměnit musíš, zatímco baterku u hybridu ne, akorát už to holt nebude tak úsporné.