Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai dá přednost dvouspojkovým převodovkám před bezstupňovými

David Bureš
Diskuze (49)
Podle jihokorejské značky mají dvouspojkové převodovky více předností.

Hyundai vsadí na dvouspojkové převodovky. Podle jihokorejské automobilky pomůžou se snížením spotřeby paliva aut více než převodovky s plynule měnitelným převodem.

Mike O'Brien, viceprezident amerického zastoupení Hyundai pro produktové plánování, tvrdí, že důvod pro další vývoj dvouspojkových převodovek místo variátorů je neúčinnost základní konstrukce bezstupňových převodovek.

Převodovky CVT sice mohou mít hladší chod a umožní motoru pracovat v pásmu jeho nejvyšší účinnosti, což znamená lepší ekonomiku provozu, v reálném světě ale při svižnější jízdě rostou otáčky agregátu a tím tření, která vede k růstu spotřeby paliva.

Třecí ztráty jsou způsobeny ocelovým pásem převodovky při jeho cestě podél kuželových kol ve snaze nalézt co nejlepší provozní režim. Na tento problém upozorňuje i O’Brien. Podle něj navíc změny převodového poměru nepřispívají k dynamické jízdě.

Podle O'Briena jsou tak dvouspojkové převodovky výhodnější z hlediska snižování spotřeby paliva, také ji podle jeho slov více ocení řidiči-nadšenci. „To více odpovídá naší produktové filozofii,“ říká O’Brien.

Nevýhodou dvouspojek je poměrně složitá konstrukce, jsou také náročné na prostor. Problémem také může být sladění s motorem a neohrabané přeřazování.

Hyundai už používá šestistupňovou dvouspojkovou převodovku vlastní konstrukce. V současnosti je v nabídce pouze pro model Veloster. V budoucnu se však objeví i v dalších vozech značky. Využije ji také dceřiná společnost Kia, k dispozici je už pro druhou generaci Cee'du.

David Bureš
Diskuze (49)
4. 11. 2012 17:34
Re: Gratulace...
Může být, rád si to všechno někdy vyzkouším.
4. 11. 2012 16:05
Re: Gratulace...
Jen jsem to trochu rozvedl. O tom žádná, že tahle konkrétní kombinace je příšerná (relativně řečeno). Dvouspojka je to suchá a navíc ještě spojená s nafťákem. Benzíny mají menší točivý moment a silnější diesely mají mokrou.

V tomhle směru bude zajímavá A3 1.8 TFSI S tronic s pohonem předních kol. Ta má právě suchou a snížený točivý moment, quattro má šestustupňovou mokrou a vyšší točivý moment (pořád ne tak vysoký, jako má tenhle motor v podélné verzi). Má ho snížený na maximum, co tahle převodovka umí, na stejnou hodnotu, jako má 1,6 TDI. Na druhou stranu by převodovka měla být taktéž vylepšená oproti těmhle starším a TFSI má trochu jiný náběh momentu.
4. 11. 2012 13:07
Re: Gratulace...
Jossalito a jiní tady už psali, že to je spíš motorizací. S výkonnějšími motory (a s benzíny) si prý rozumí daleko lépe, než s naší 1,6 naftou, já zatím s ničím jiným, co mělo dsg, nejel. Pro město mi ale aji tak přijde nejvhodnější hdm (nebo ještě lepší bude jízdní kolo :-) ), ono tohle "nepřímé" spojení motoru a kol je opravdu velice příjemné, i když to spotřebu trochu vyžene.
4. 11. 2012 12:57
Re: Gratulace...
Jak se dá jezdit jako prase v režimu D? >:D tak to je na zlatý ventilek >:D
3. 11. 2012 17:41
Re: Gratulace...
Moderní automaty jsou stejně takový hybrid. HDM využívají hlavně při rozjezdu, jinak řadí přes spojku (mají tzv. bypass). Tím dosáhnou slušné rychlosti a účinnosti. Aby dvouspojka byla ve městě příjemná, musela by dovolovat prokluz, jako by to udělal člověk, jako to dovolí HDM. Ale účinnost/ rychlost je důležitější, jak se zdá.