Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i20 1,2 16V vs. Škoda Fabia 1,2 12V HTP – Asijský útok vs. domácí obrana

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Hyundai i20 se loni na českém trhu stalo 10. neprodávanějším vozem ve své kategorii, zatímco Škoda Fabia je stále jedničkou. Z pohledu statistiky „velkých čísel“ je vítěz jasný, ale co když se tyto dva vozy utkají tváří v tvář?

Hyundai i20 můžeme, vzhledem ke skutečnosti, že na český trh vstoupilo počátkem loňského roku, stále považovat za nováčka. Škoda Fabia je ostříleným hráčem, který navíc těží z výhody domácího hřiště.

Korejský útočník se k srovnávacímu testu dostavil se základním motorem v podobě čtyřválcové dvanáctistovky 1,2 (57 kW), domácí obránce s okřídleným šípem ve znaku mu konkuruje se známým tříválcem o přibližně stejném objemu 1,2 l (51 kW).

Bez módních výstřelků

Vnější design obou modelů respektuje základní požadavek na novodobá malá auta a to, aby uvnitř bylo dost místa alespoň pro čtyři dospělé osoby a vzadu přitom zbylo místo pro kufry. Zatímco Hyundai mohl využít relativně dospělou platformu s půdorysem (rozchody kol, rozvorem), který patří k nadprůměrně velkým v rámci malých vozů, Škoda se musela spokojit s rozměry, které byly IN jen na konci 90. let.

Hyundai i20 působí sympatickým a přitažlivým dojmem. Návrhářům tohoto hatchbacku se podařilo vytvořit malý pětidveřový automobil, který si bere to nejlepší z designu evropských bestsellerů a doplňuje vše výsostnými znaky korejské značky. Komu se líbí Opel Corsa, najde zalíbení i v i20.

hyundai skoda fabia testy malevozy srovnavacitesty hyundai skoda fabia testy malevozy srovnavacitesty
 

Škoda Fabia je na tom v případě hodnocení designu karoserie o něco hůře. Domácímu publiku přeci jen trochu déle trvalo, než si na její vzhled zvyklo a i nyní je tento malý hatchback častován hanlivými přezdívkami, z nichž je přirovnaní k vykulené kabince lanovky jedním z nejmírnějších. Na západ od našich hranic ale podprůměná šířka a disproporce mezi šířkou a výškou karoserie malé Škody zřejmě nevadí. Mladoboleslavští si tak loni v Německu připsali skalp většiny konkurentů ve třídě.

Po prvním kole tedy stav 1:0. Vede Hyundai!

Velmi dobrý standard

Při pohledu do interiéru se souboj dostává do nové roviny a již první zběžný pohled naznačuje, který ze soupeřů bude mít navrch.

Interiér plný černých a tvrdých plastů v Hyundaii i20 není místem, které by nějak zvlášť lákalo k posezení a především palubní deska a výplně dveří působí na posádku laciným dojmem. Plasty navíc místy připomínají, že automobil vzniká v Indii, některé ovládací prvky nemají kultivovanost, na jakou jsme zvyklí od japonských a většiny evropských vozů. Na obranu Hyundaie doplňujeme, že v nabídce jsou i vyšší verze s atraktivnějším barevným provedením interiéru.

Cestující ve Fabii si po přesednutí z korejského konkurenta mohou připadat jako v jiném světě. Palubní deska z tmavých a světlých plastů působí mnohem přívětivěji a výplně dveří s polstrovanými opěrkami loktů jsou rovněž příjemnější než několik sešroubovaných výlisků černého plastu v i20. Použité materiály i dílenské zpracovaní hovoří jasně ve prospěch Škody.

hyundai skoda fabia testy malevozy srovnavacitesty hyundai skoda fabia testy malevozy srovnavacitesty V případě nalezení optimální polohy za volantem, který je u obou vozů stavitelný ve dvou osách, se na koně dostává Hyundai, protože u Fabie má řada jedinců problém s vystupující středovou konzolou, která je tlačí do pravého kolena, zatímco řidič v Hyundaii má místa více než dost.

Ve prospěch Škody ovšem hrají sedadla, která nabízejí vysoký mladoboleslavský standard komfortního sezení většině populace. Ideálně zvolená tuhost, přiměřené boční vedení a příjemnější potahový materiál mají sedadla Škody, zatímco sedadla v i20 jsou sice vskutku výrazná z hlediska bočních kontur, ale jejich polštáře jsou pro delší cesty a české silnice až příliš tvrdá. Navíc vyšší cestující na zadních sedadlech korejského vozu si budou opírat kolena o tvrdý plast na zadní straně předních sedadel.

Jsme sice v interiérech malých aut, ale to neznamená, že by měly být velké postavy vyloučeny z přepravy. Oba vozy nabízí nadprůměrně prostorné interiéry, dostatek místa v podélném směru i na výšku a pokud cestujete ve čtyřech i přiměřenou šířku.

Vyšší stavba Škody i Hyundaie znamená i dobře dimenzované nástupní profily, ačkoli délka bočních dveří není ohromující. S nastupováním nebudou mít problémy ani méně pohybliví cestující nebo řidiči staršího data narození. Sedí se celkem vysoko, což vylepšuje výhled ven. V případě Škody je problematický zejména výhled na semafory šikmo vzhůru.

Prostoru nad hlavami pasažérů je v obou vozech dostatek. Šířka ve výši loktů je lepší u Hyundaie a to pocitově i řečí suchých čísel. Hyundai i20 nabízí vpředu i vzadu na šířku 1390 mm a Fabia jen 1370 mm. Subjektivní hodnocení prostornosti negativně ovlivňují i nízká boční okna Fabie a horší výhled šikmo nahoru vpřed, kvůli nízkému čelnímu sklu a specifickému designu přední části Škody.

Druhé kolo přineslo první bod Škodě, která tak vyrovnává skóre na 1:1.

Litry pro zavazadla

Není třeba si nic namlouvat, většina zájemců o Hyundai i20 a Škodu Fabia si je pořídí jako hlavní rodinný vůz, a jen malá část si je vybere jako druhý nebo třetí automobil do rodiny. Proto se nyní trochu důkladněji podívejme i na jejich zavazadelníky.

Pohled do tabulky odhaluje, že Fabia nad i20 vítězí jen těsně. Základní objem zavazadlového prostoru Škody je 300 litrů, zatímco Hyundai má 295 litrů. Fabia vítězí i po sklopení sedadel s 1163 litry nad 1060 litry modelu i20.

Systém sklápění sedadel je podobný, nejprve se překlápí (dělený) sedák, za ním pak opěradlo. Ložná délka takto vzniklé plochy je omezena překlopenými sedáky. V obou případech je nutno vyjmout hlavové opěrky, u Fabie jsou pro tuto situaci připraveny prolisy ve sklopených sedácích pro zasunutí opěrek, u i20 musíte řešit kam s nimi.

Konstruktérům Hyundaie se povedlo vytvořit podstatně širší zavazadelník, který má i v nejužším místě mezi podběhy úctyhodných 1100 mm (!), kdežto Fabia se musí spokojit s obvyklými 960 mm.

Zavazadlové prostory Hyundai Škoda
Objem zavazadelníku min/max [l] 295/1060 300/1163
Délka zavazadelníku u dna [mm] 580 670
Délka zavazadelníku u dna po sklopení sedadel [mm] 1160 1300
Šířka zavazadelníku u dna mezi podběhy [mm] 1100 960
Výška zavazadelníku po plato [mm] 520 560
Výška nakládací hrany od země [mm] 720 670

I když jsou užitné vlastnosti zavazadelníku Fabie ve většině parametrů lepší, troufáme si tvrdit, že rozdíly nejsou ve srovnání s Hyundaiem příliš podstatné. Přepravní možnosti i20 jsou také nad průměrem třídy malých vozů.

Proti většině ostatních soupeřů by si za zavazadelník Fabia připsala bod navíc, ale na hodně velký Hyundai to nestačí, a tak dáváme po bodu každému.

Průběžný stav utkání po třetím kole je 2:2.

Korea má na vrch

Vítězem na celé čáře při porovnávání pohonných jednotek se jasně stává Hyundai. Jeho čtyřválec o objemu 1,2 litru (57 kW) i rok po uvedení na trh udivuje svou kultivovaností a dynamickým projevem, za který by se nemusel stydět ani motor většího objemu a vyšší cenové kategorie. Vzhledem k pohotovostní hmotnosti vozu 1045 kg je výkon motoru i jeho točivý moment naprosto dostačující pro hbitou jízdu v městském provozu i na okresních silnicích. Neztratí se ale ani na dálnici, kde se naprosto bez problému může pohybovat cestovní rychlostí okolo 120 km/h a cestující přitom nejsou rušeni silným hlukem od motoru nebo kol.

Odečtená spotřeba paliva (pal.počítač), 5. r.s. Hyundai Škoda Fabia
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km] 5,7 6,2
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] 7,5 8,5
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 100 km/h [min-1] 3000 3200
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] 4000 4400

Korejský čtyřválec směle překonává testovanou silnější variantu mladoboleslavského tříválce HTP (51 kW), dynamikou se blíží spíše Fabii 1,4 16V (63 kW), ale spotřeba (ta papírová i ta reálná) přitom zůstává pod úrovní tříválců.

Hyundai se podruhé ujímá vedení, průběžné skóre je 3:2.

Sportovně, nebo komfortně

Podvozky obou vozů jsou na tom podobně z hlediska tuhosti. U obou je nastavení spíše tužší, ale u Hyundaie to snad už trochu přehnali. Na českých silnicích podvozek nepříjemně odskakuje i na malých nerovnostech, až začnete pochybovat, zda sedíte v malém rodinném autě s minimální cenovkou, nebo v nějakém hot-hatchi pro řidiče-juniory.

Po přesednutí z i20 do Fabie působí stroj české značky jako mnohem komfortnější a pohodlnější dopravní prostředek s kultivovaným chováním za všech okolností.

Řízení Hyundai i20 s elektrickým posilovačem zřejmě dokonale plní roli minimálního spotřebitele drahocenné energie, řidič si s ním ale řízení vozu příliš neužije. Škoda Fabia nabízí citlivější a přesnější řízení, i když i zde nečekejte na zpětnou vazbu a la Mini. Řazení v korejském voze patří svou přesností k průměru třídy, zatímco Fabia může díky přesnosti směle mířit k vrcholu.

hyundai skoda fabia testy malevozy srovnavacitesty hyundai skoda fabia testy malevozy srovnavacitesty
 

Hyundai není jízdně špatný, ale inženýři v Rüsselsheimu (sídlo vývojového střediska Hyundai Motor Europe) by měli zapracovat na vyladění podvozku, jeho kultivovanosti a jízdního pohodlí. Při faceliftu by to pak mohlo stačit i na Fabii. Zatím to tak ale není.

Skóre se vyrovnává na 3:3.

Za kolik?

Časy, v nichž vozy korejské automobilky Hyundai představovaly slušně vybavená levná vozidla s téměř nulovou image, jsou pryč. Výrazný posun v designu, technice a kvalitě dílenského zpracování se kromě vnímání veřejností projevuje i v cenách.

Škoda, která je levnější než západní zboží, je rovněž jen vzpomínkou na minulost a Fabia hraje první ligu vedle techniky, použitých materiálů, dílenského zpracování a možnosti výběru z široké nabídky verzí i svými cenami.

V současnosti platí u zastoupení značky Hyundai akční ceník, podle nějž je model i20 s motorem 1,2 DOHC 12V, pětidveřovou karoserií a výbavou Comfort, která je druhá nejvyšší, k dispozici za 269.900,- Kč. Zdarma je v rámci akčního ceníku nabízena klimatizace a sada zimních pneumatik. Standardem je pětiletá záruka bez omezení počtu ujetých kilometrů.

Škoda Fabia s motorem 1,2 12V HTP ve výbavě Ambiente přijde v současnosti na 261.900,- Kč ale v rámci akční nabídky je nyní z této ceny odečítáno 15.000,- Kč, což znamená, že zákazník vidí cenu 246.900,- Kč. Poměrně komplikovaná nabídka akčních modelů vás nakonec přivede přes verzi Ambiente Plus (klimatizace a Sun Set zdarma) až k modelu Magic, který má navíc rádio (bez CD přehrávače), čtyřletou záruku a metalický lak v ceně.

Když koupíte vyšší stupeň výbavy u Hyundaie, překvapí vás standardně montovaný stabilizační systém, hlavové airbagy nebo USB vstup. Poslední položku Škoda vůbec nenabízí, ostatní pouze za příplatek.

Překvapením ze strany Škody je akční cenovka Fabie Magic, která je velmi podobná té u i20. Nebo je to snad překvapení od Hyundaie?

Ceny a výbava [Kč] Hyundai i20 1,2 16V Škoda Fabia 1,2 12V HTP
Výbava Comfort Magic
Základní cena 269.900,- 251.900,-
Čelní airbagy S S
Boční airbagy S S
Hlavové airbagy S 7.100,-
ABS S S
Stabilizační systém S 15.100,-
Manuálně regulovaná klimatizace S S
Autorádio s CD S S*
Centrální zamykání s d.o. S S
Elektricky ovládaná okna vpředu S S
Elektricky ovládaná okna vzadu - 5.000,-
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním S S
Kola z lehkých slitin 4.000,- 12.000,-
Vyhřívání předních sedadel 7.040,- 5.000,-
Palubní počítač S S
Parkovací senzory vzadu 5.450,- 9.100,-
Metalický lak 9.000,- S

*rádio bez CD přehrávače

Domácí i korejská produkce se překonávají. Škoda snížila ceny na nejnižší úroveň v historii, což pomáhá rychle zapomenout na neduhy Fabií. Hyundai prodává spíše levnější verze, ale když se rozhodnete pro Comfort, dostanete špičkovou bezpečnostní výbavu a k tomu velmi slušný komfortní standard. Bodují oba, jediným vítězem je tady však zákazník.

Skóre po šestém kole 4:4.

Závěr

Vozy značky Hyundai již opravdu nejsou tím, čím bývaly. V několika detailech (motor, prostor uvnitř) se mohou dokonce rovnat se špičkou třídy. Prostorný interiér, velmi slušný objem zavazadlového prostoru a agilní jízdní vlastnosti jsou rovněž výraznou změnou k lepšímu. Ale vzájemné sladění podvozkových komponent přeci jen potřebuje doladit, protože na nekvalitním povrchu není jízda tak komfortní a kultivovaná, jak by mohla být. Sedadla mají vzhledem k rodinnému určení dobré boční vedení, ale nepříjemně tuhé výplně. Materiály v interiéru nemají takovou kvalitu, jakou očekáváte od vozu, jehož cena se přibližuje těm nejlepším v dané kategorii.

Fabia získává minusové body při srovnání s korejským konkurentem za svůj tříválec, který živému čtyřválci prostě nestačí a její vnější design je pihou na designu Škody. Ve všech ostatních bodech srovnání je ovšem stále lepší než Hyundai i20, oproti němuž nabízí přeci jen výrazně komfortnější a jistější jízdní vlastnosti nebo hodnotněji působící a pohodlnější interiér.

Tak jako jsou vyrovnané ceny testovaných modelů, je vyrovnané i finální skóre. Akční ceny obou vozů nemusí být zdaleka konečné, i když prostor pro další slevy je už hodně malý. Oba testované modely dnes patří k velmi dobrému průměru třídy a to, že jsou jejich vlastnosti i ceny velmi podobné, vlastně znamená jediné: Když vyberete srdcem, určitě se nespletete. Zkušební jízda může hodně napovědět.

Hyundai i20 1,2 DOHC 16V Comfort

Plusy

  • Projev a parametry základního motoru
  • Slušná dynamika, tichý a levný provoz
  • Dobré odstupňování rychlostních stupňů převodovky
  • Design exteriéru
  • Prostorný a vzdušný interiér
  • Úplná bezpečnostní výbava
  • Pětiletá záruka

Minusy

  • Tvrdé odpružení snižuje jízdní pohodlí
  • Horší materiály v interiéru
  • Příliš tvrdé čalounění (zejména v oblasti opěradel)
  • I přes bohatou výbavu a kvalitní techniku image levného vozu

Škoda Fabia 1,2 12V HTP Ambiente

Plusy

  • Velmi dobré jízdní vlastnosti, malá nedotáčivost
  • Dobré tlumení nerovností
  • Odhlučnění interiéru
  • Přesné řízení a řazení
  • Kvalitní materiály, zpracování, robustní konstrukce
  • Dobrý standard bezpečnostní výbavy
  • Šíře nabídky příplatkové výbavy
  • Jednodotykové stahování oken
  • Dobrá účinnost projektorových halogenových světlometů
  • Ceny srovnatelné s korejskou konkurencí

Minusy

  • Úzký a pocitově stísněný interiér
  • Horší výhled do boků, šikmo vpřed a šikmo vzad
  • Vysoká hrana zavazadelníku
  • Kolenu řidiče překážející 2DIN rádio
  • Zvukový projev tříválcového motoru, horší dynamika
Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)
Model Hyundai i20 1,2 Škoda Fabia 1,2
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1248 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 57 / 6000 51 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 118 / 4000 - 4000 112 / 3000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165 164
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.9 14.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.5 / 5.2 7.7 / 4.9 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 295 / 1060 300 / 1163
Objem nádrže (l): 45 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1045 / 470 1050 / 515
Rozměr pneu: 175/70 R14 195/55 R15
Hyundai i20 1,2
Škoda Fabia 1,2
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3940 3992
b) šířka (mm): 1710 1642
c) výška (mm): 1490 1498
d) rozvor (mm): 2525 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1505 1436
f) rozchod vzadu (mm): 1503 1436
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1010 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 870 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970 970
k) šířka vpředu (mm): 1390 1370
l) šířka vzadu (mm): 1390 1370
délka sedáku vpředu (mm): 510 510
délka sedáku vzadu (mm): 500 570
výška opěradla vpředu (mm): 640 620
výška opěradla vzadu (mm): 610 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano
5. 10. 2012 18:49
Nechápu
Jak se Fabia může někomu nelíbit... :no:
29. 11. 2010 10:45
HTP a prehrievanie motora
Este zabudli napisat ze motor HTP je totalne zle zkonstruovany a prehrieva sa v nom olej cize doporucuje sa olej menit po 8-10tisic kilometroch. Staci si precitat:

[odkaz]