Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI vs. Škoda Octavia Combi 1.0 TSI – Dva kohouti na jednom dvorku

Jiří Baborský Jiří Baborský 13. 10. 2017
112
574
Zobrazit náhledy (112)
Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI vs. Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI vs. Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI vs. Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI vs. Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI
Týden co týden se nás ptáte, jestli je Hyundai i30 nejlepší české kombi, jak se chvástá v reklamě. Je na čase opustit ring slovních přestřelek, vyhrnout rukávy a ukázat svaly.


Dojem, cena a výbava, prostor a pohodlí


Soka nebylo těžké vybrat – na pódiu vítáme nejprodávanější model v Česku, Škodu Octavia. Vyostřený duel ještě přikořeníme volbou kontroverzních litrových tříválců.

Hyundai i30 kombi se už deset let naváží do octavie a snaží se ji svrhnout z trůnu prodejního žebříčku. Po dvě generace marně, ta třetí, čerstvě představená, to zatím zkouší pomocí ostrého jazyka. Její ambice prověříme tím nejlepším možným způsobem: přímou konfrontací s Octavií Combi a rovnou ve specifikaci, která nás i vás tolik zajímá – s litrovým tříválcem, v němž automobilky celé Evropy vidí budoucnost.

Hrátky s velikostí

Hašteření mezi i30 a octavií vychází z podobné pozice na trhu, fakticky je ale porovnání trochu vágní. Zatímco hyundai je vnějšími rozměry typickým

zástupcem nižší střední třídy, škodovka razí heslo „kus auta navíc“, takže octavia třicítku odjakživa přerůstá. Původně o 72 mm, v minulé generaci dokonce o 174 mm, aktuálně se rozdíl srazil na 82 mm.

V případě „krátkých“ nekombi verzí je rozdíl ještě propastnější. V takovém případě můžeme za boleslavského konkurenta i30 označit spíš než octavii rapid, který je až na šířku velikostně blíž.

Hovoříme o tom proto, že v přímé konfrontaci působí octavia jako větší auto. Může za to také prudce klesající silueta hyundaie, umocněná ještě tvarem bočního zasklení. Při pohledu z boku se nemůžeme zbavit dojmu, že karoserie končí nějak moc brzy a násilně. Jako by si i30 nechtěl připustit vlastní identitu a za každou cenu se snažil vypadat sportovně, zatímco octavia se tvarem zádě ke stylu kombi hrdě hlásí.

Kdo je tady osobnost?

Designéři hyundaie začali psát s třicítkou novou kapitolu. Pryč je rozevlátý rukopis, aktuálně úřadují čisté tvary a vzorně vyžehlené plochy. Snad až

příliš, říkáme si při pohledu na kapotu rovnou jako hladina rybníka a nezvykle protaženou tak, že maska chladiče sahá málem až k silnici.

Celkově se hyundai velmi umírnil, nijak neprovokuje a málem byste jej v provozu přehlédli. Právě tato nenápadnost ale samozřejmě může být tím, co zákazníka upoutá.

To octavia získala po modernizaci tak nezaměnitelný výraz, že vás uhodí do očí, i když jsou jí všude tisíce. Zda je hezká, nebo ne, o tom se lidé dokážou bavit hodiny. My oceňujeme vyváženější proporce, nápaditost a osobitost, kterou podle nás i30 postrádá.

Kam s očima

Interiéry obou soupeřů musíme pochválit za příjemné materiály, pečlivé zpracování a útulnou atmosféru. Designéři uvnitř volili opět dost odlišný přístup. Zatímco boleslavský zástupce vyznává jednoduchou robustní architekturu, Korejec z Nošovic má palubní desku štíhlou, víc profilovanou, s vystupujícím tabletem po vzoru nejnovější automobilové módy. Nám se toto řešení příliš nelíbí. Ne zrovna krásný modul na sebe strhává pozornost na úkor jinak pohledné přístrojové desky, ale po funkční stránce zaslouží uznání. Rádio, případně příplatková navigace, je dobře na očích. K tlačítkům po pravé straně displeje se řidič ovšem musí trochu natáhnout.

Zabudovaný multimediální systém octavie elegantně splývá s celkem, ale řadě uživatelů vadí, že je příliš nízko. Už teď víme, že příští generace škodovek dostanou rovněž řešení s vystupující obrazovkou.

Nakupujte v akci

Kombi Hyundai i30 vstoupilo na trh rovnou se zvýhodněným akčním modelem Best of Czech pro benzinový litr a základní diesel. Je určený soukromým zákazníkům, momentálně je nabídka vypsaná do konce září nebo do odvolání a podmíněná pořízením balíčku Hyundai pojištění. Pokud

kývnete, dostanete bohatě vybavené auto s přeplňovaným litrovým benzinem za opravdu atraktivní cenu 384.990 Kč. Co všechno za ni dostanete, vyčtete v tabulce. Akční verze vychází ze střední výbavy Trikolor, která jinak stojí 454.990 Kč. Jak už jsme si u hyundaie zvykli, celá řada luxusních prvků výbavy je vyhrazena nejvyššímu stupni Style a mnohdy je nutné pořizovat rovnou celé balíčky. Pro akční model je určený takzvaný Paket Club za deset tisíc a určitě se vyplatí.

Škoda Octavia jde na věc trochu jinak. Předně nabízí nesrovnatelně širší škálu motorů včetně CNG, koupíte ji s pohonem všech kol, v terénní verzi Scout nebo jako sportovní RS. Nejlevnější cestou k testovanému tříválci je základní stupeň Active, který bychom podle našich požadavků museli lehce dovybavit. Přišel by pak na 444.900 Kč, což se ale nevyplatí, protože už za 466.900 Kč pořídíte nesrovnatelně našlapanější dlouhodobý akční model Fresh, který lze navíc bohatě dozdobit přesně podle vkusu. Cenový odskok od zaváděcí nabídky hyundaie je pravda vyšší, ve srovnání se standardním ceníkem i30 však činí jen dvanáct tisíc. Hyundai tradičně nabízí v ceně pětiletou záruku, Škoda začíná na dvouleté, ovšem za další tři roky se připlácí zanedbatelné dvě tisícovky.

Při porovnání servisních nákladů zaujme skoro dvojnásobná cena projektorového světlometu i30 ve srovnání s halogenem octavie, neúměrně dráž vyjde také čelní sklo (12.600 Kč vs. 4500 Kč). Nárazníky má zase levnější hyundai. Majitel octavie může ušetřit polovinu nákladů na pravidelných prohlídkách – servisní interval je nastaven na 30.000 km, u hyundaie na 15.000 km.

Pořizovací náklady Ford Focus kombi 1.6 Ti-VCT 77 kW (etalon)Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI 88 kW Škoda Octavia Combi 1.0 TSI 85 kW
Základní cena 319 990 Kč (Trend) 384 990 Kč (Best of Czech) 437 900 Kč (Active)
Cena verze Světa motorů 331 990 Kč (Trend + bluetooth) 384 990 Kč (Best of Czech) 444 900 Kč (Active + bluetooth + palubní počítač)
Výbava verze Světa motorů Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizace, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač.
PŘÍPLATKOVÉ PRVKY A VÝBAVA NAD RÁMEC SVĚTA MOTORŮ
Bluetooth handsfree audiosystém za 12 000 Kč Ano 3500 Kč
Asistent pro rozjezd do kopce Ano Ano 2000 Kč
Asistent jízdy v pruzích v paketu za 18 000 Kč Ano Ne
Automatická dálková světla v paketu za 27 000 Kč Ano Ne
Bezklíčkové odemykání a startování Ne Ne Ne
Elektrické ovládání zadních oken 8900 Kč Paket Club za 10 000 Kč 5000 Kč
Kola z lehkých slitin 12 900 Kč Paket Club za 10 000 Kč 15 500 Kč
Metalíza 13 900 Kč 16 900 Kč 14 700 Kč
Palubní počítač Ano Ano 3500 Kč
Parkovací čidla vzadu 7900 Kč Paket Club za 10 000 Kč 9200 Kč
Protikolizní systém s nouzovým brzděním 5700 Kč AnoNe
Přední mlhová světla 4000 Kč Paket Club za 10 000 Kč 5000 Kč
Rezervní kolo 1600 Kč (dojezdové) Paket Club za 10 000 Kč (dojezdové) 1600 Kč (plnohodnotné)
Rozpoznání únavy řidiče Ne Ano 1500 Kč
Střešní nosiče 5900 Kč Paket Club za 10 000 Kč 5000 Kč
Tažné zařízení (odnímatelné) 20 900 Kč (elektrické výklopné) 19 000 Kč 17 400 Kč
Tempomat 9000 KčAno 11 000 Kč
Vyhřívaná přední sedadla 8900 Kč Ne 6500 Kč
Porovnání cen 331 990 Kč (100 %) 384 990 Kč (o 16 % horší) 444 900 Kč (o 34 % horší)
Známka* 1,00 1,50 2,50
POŘADÍ  1. 2.
* Známka za cenu, výbavu, záruky a servisní náklady

Lámání chleba

Hyundai proti předchůdci o 100 mm povyrostl a zařadil se mezi typické představitele nižší střední třídy. Na přerostlou octavii ale nadále ztrácí 82 mm

délky a 36 mm rozvoru, jenž se od první generace i30 nezměnil. Mění se ovšem celkové uspořádání vnitřního prostoru hyundaie. Redaktor měřící celá ta léta 178 cm měl v první generaci na zadních sedadlech před koleny rezervu 12 cm, ve druhé 14 cm a nyní jen 10 cm. Ono to v principu stačí, jen to není na kdovíjaké rozvalování. Omezení jsme cítili, když si řidič spustil sedadlo do nejnižší polohy a už pod něj nešly zasunout nárty. To se pak prostor pro chodidla ve srovnání s octavií výrazně smrskl. Škodovka totiž vzadu nabízí o úctyhodných 8 cm před koleny víc, s nohama tak můžete při delších přesunech všemožně cvičit.

Sympatickou šířkou vpředu jsou si oba kombíky rovny, octavia je o 4 cm širší vzadu v ramenou, což je znát při plném obsazení. Hyundai je zase po celé délce interiéru o něco vyšší.

Záleží na figuře

Ke konstrukci sedadel přistoupila každá značka po svém a velmi záleží na proporcích a prioritách zákazníka. Hyundai nás těsně objal pevnými bočnicemi a tělo nechal zapadnout do měkké střední části. Zatímco konfekčně rostlí redaktoři si libují, ti urostlejší a hmotnější se těší do octavie, která má opěradla plošší, více rozevřená a výplně tužší. Kluci jako buci se ve škodovce cítí lépe, ti střídměji rostlí si zase připadají až moc volně, nicméně ne nekomfortně. Škodovka tak vyznívá jako neutrální univerzál, hyundai víc polarizuje – jednoho pasažéra nadchne, a druhý si nepohoví.

Přesedáme na zadní místa a opět okamžitě vnímáme rozdíl. Hyundai jde cestou příjemného vyššího posazu, stehna máme solidně podepřená a tato komfortní pozice do jisté míry vyvažuje skromnější nabídku podélného prostoru.

V octavii se naopak sedí dost nízko s pokrčenýma nohama, o to víc oceníte dostatek místa pro jejich pohyb.

Díky širším zadním dveřím se do octavie lépe nastupuje, v hyundaii se musíte o něco víc zmáčknout.

Když už jsme u sedadel, musíme zmínit ještě odlišnosti v jejich vybavení. Hlavové opěrky nám vyhovují víc ve škodovce, u hyundaie se hlavně ty zadní málo vysouvají. Dělená zadní opěradla i30 nelze odjistit z kufru, průvlak na lyže a loketní opěrku nabízí pouze nejvyšší výbava Style. Octavia Combi má od druhé výbavy standardně jak loketní opěrku s držáky nápojů, tak otvor pro přepravu dlouhých předmětů. Sedadla u ní můžete sklopit pohodlně i páčkami na bocích kufru.

Všimli jsme si
Hyundai má automatický dojezd pouze u okna řidiče směrem dolů. Ve všech ostatních případech musíte spínač po celou dobu držet. Octavia má dojezdy na všech oknech všemi směry.
Základní rádio i30 hraje mdle. O dost kvalitněji nám nedávno notovala i Lada Vesta, od které by to člověk nečekal.
Abyste ve škodovce ztlumili jas přístrojů, musíte do menu dotykové obrazovky. U hyundaie stačí nahmátnout klasický spínač.
K litrové octavii si nelze objednat adaptivní tlumiče ani volič jízdních profilů, dostupné pro silnější motory.

Velkolitrážníci

Při pohledu na technické údaje to vypadá, že pověstný loďák octavie získal zdatného konkurenta. Kufr hyundaie si mezigeneračně dost polepšil, z průměrných 528 litrů je díky delší zádi pěkných 602 litrů. A to už by neměl být ve srovnání s 620 l škodovky viditelný rozdíl. Jenže ať koukáme, jak koukáme, ať skládáme, jak skládáme, pořád nám octavia vychází jako ta praktičtější a lépe využitelná. Tak pojďme měřit, protože už dávno víme, že litry nejsou všechno.

Hyundai si zachoval bezkonkurenční šířku 105 cm mezi podběhy, škodovka zde měří rovný metr. 105 cm měří kufr i30 také na délku, což představuje mezigenerační zlepšení o deset čísel, odpovídajících nárůstu celého vozu. V tomto parametru jsou na tom hyundai a škodovka stejně. Rozluštění záhady přináší využitelná výška. Zatímco octavia nabízí mezi dnem a roletou parádních 56 cm, hyundai jen 42. A jsme u toho, proč se do škodovky lépe srovnají neskladné věci jako kočáry, odrážedla, kola a jiné dětské propriety.

Hyundai totiž velkou část litrů schoval do schránek pod podlahou. Jsou vysoké 11 cm a vejde se do nich spousta menších předmětů, ale když zkrátka potřebujete naložit něco velkého, hlavně tedy vysokého, máte smůlu. Také proto, že záď i30 prudce klesá a výšku nad úrovní krycí rolety moc nevyužijete.

Octavia má standardně obyčejnou pevnou podlahu, za tu variabilní si připlatíte 4500 Kč. Jde o chytře vymyšlený a snadno vyjímatelný prvek, který se podle nás vyplatí. Můžete si vybrat, zda necháte podlážku ležet na dně, nebo využijete horní pozici, díky které získáte 10 cm vysoký prostor na drobnosti. Podlážka je dělená na segmenty a lze z ní vytvořit přepážku, aby zavazadla po kufru necestovala, veškeré přestavby navíc zvládnete snadno jednou rukou. Připočtěte spoustu upevňovacího příslušenství, oboustranný omyvatelný koberec, vyjímatelnou baterku nebo možnost uložit svinutou roletu do vybrání v podlaze, a máte odpověď na otázku, kdo je tady nejlepší kombi.

Obě auta do základního objemu kufru započítávají také prohlubeň pro rezervu a pro případ defektu vozí jen opravnou sadu. Do hyundaie se střední úrovní výbavy si můžete pořídit dojezdové náhradní kolo v obsáhlém paketu za deset nebo dvacet tisíc, verze Style jej má standardně. Pro octavii stojí rezerva bez ohledu na stupeň výbavy 1600 Kč a u většiny variant může být bez dalšího doplatku plnohodnotná. Akční verze Fresh ji vozí standardně.

Naměřené hodnoty Hyundai i30 kombi Škoda Octavia Combi
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 169/10 173/18
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 96–103/97 86,5–93,5/92
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 4–12,5/9 0–8/8
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 148/146 148/146
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 131/134,5 133/139
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 50 x 48/49 x 50 51 x 50/49 x 50
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 63 x 48 63 x 49
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 81 x 102 86 x 101
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 60/186 61/187

Motory a zpřevodování, jízda


Rychlí špunti

Benzinový tříválec už dnes nikoho ze židle neshodí, vídáme jej stále častěji. Nicméně v rodinném či firemním kombíku pořád vyvolává spoustu otázek

a obav. Při pohledu na auto v plné dovolenkové polní se nechce věřit, že to litrový drobek vážně všechno odmaká, ale věřte nám, on to zvládne. Co by

za jeho newtonmetry daly kdysi hojně rozšířené čtrnácti- a šestnáctistovky bez turba.

Kůň, respektive poník hyundaie, se jmenuje 1.0 T-GDI. Chlubí se výkonem 88 kW a točivým momentem 172 N.m dostupným od 1500 do 4000 otáček. Škodovka nazývá svůj litr 1.0 TSI a naladila jej na nižších 85 kW, ale vyšších 200 N.m v o něco užším pásmu 2000–3500 ot./min. Papírově má nad soupeřem ve všem navrch.

Trio korejských válců hraje po nastartování pronikavěji, víc sebou šije, a když jej poškádlíme plynem při rozjezdu, zní jadrněji než kultivovanější boleslavské těleso.

V obou případech jsme se shodli, že tříválce jsou utlumené lépe než při aplikaci v menších modelech příslušných značek. Přece jen zde za ně výrobci účtují čtyři sta tisíc a víc, takže se musí snažit.

Pro i30 i octavii platí, že jakmile se rozjedeme a nasadíme ustálené tempo, motory zázračně ztichnou a nevíme o nich. Tříválcový cvrkot slyšíme zas až při akceleraci, kdy vyplouvají na povrch výraznější rozdíly.

Tak předně octavia je živější. Teoretické předpoklady potvrdilo jak naše měření, tak pocity při svižné jízdě kopcovitou krajinou a v zatáčkách s častým

brzděním a zrychlováním. U hyundaie musíme pro čilejší projev do vyšších otáček, v těch nižších mu chybí životní elán. Spíš rád jen tak poklidně cestuje, a když musí zrychlit, udělá to hezky plynule.

V octavii máme pocit, že se litřík snaží víc předvést, ale ne zas moc jako třeba EcoBoost od Fordu, který vystřeluje na povel až zbrkle.

Flegmatický „spodek“ a jednoduchý setrvačník jsou důvodem, proč v hyundaii častěji sáhnout po řadicí páce. Jakmile se ručička otáčkoměru dostane pod hodnotu 1800, začne motor nepříjemně dunět a vzdorovat. Třeba po Praze se nám to stávalo dost často a jízdě to ubírá na komfortu.

Octavia dostala servisně nákladnější, ale rozhodně přínosný dvouhmotový setrvačník. A můžeme s ní jezdit jako s dvoulitrovým dieselem. Pokusně necháváme otáčky spadnout až k tisícovce a motor se i tak bez vibrací a dunění plynule roztočí. Šestku můžeme nechat s klidem zařazenou i v táhlých stoupáních, kde musíme v hyundaii už dávno podřadit.

Na dálnici při 130 km/h točí octavia 2800 otáček, i30 o tři sta víc. Ani jeden z motorů při tom není slyšet.

Dobrý a lepší

Celkově bychom naše dojmy shrnuli tak, že po jízdě s litrovým hyundaiem člověk musí před schopnostmi tříválce smeknout. Tlumeně si vrní a většinu

času není téměř slyšet. Jede svižně, má odpich z místa a chuť zrychlovat i na dálnici.

Po přesednutí do octavie zjistíte, že co vám připadalo v i30 dobré, může být ještě o kousek lepší – tišší, kultivovanější, živější.

A teď už se jistě ptáte na spotřebu. Vždyť tříválce se narodily hlavně kvůli jejímu snížení. Na udávané hodnoty rovnou zapomeňte. Hyundai v běžném provozu nejezdí za 5,2 l a škodovka nejezdí za 4,8 l. Realita je tak o půl litru až litr vyšší, navíc jak je pro turbomotory typické, velmi záleží na jízdním stylu. Kliďas ze staré školy vám odpřisáhne, že nepřeleze průměr 5,5 l, divoch se bude divit, že jezdí pořád za osm i víc.

My jsme testovací okruh s podílem všech typů silnic a plynulým provozem zdolali s octavií za 5,2 l/100 km a s i30 za 5,8.

Po městě jsme s oběma kombíky jezdili běžně mezi 6,5 a 7,0 litry, kolem pěti a půl litru nárokovaly na okresní silnici. Dramatický rozdíl odhalil dálniční úsek, kde se škodovka spokojila s 5,7 litry, zatímco hyundai svištěl za 6,5 l.

Údaje o testovaných vozidlech Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI
Motor, ventilový rozvod přeplňovaný benzin R3, DOHC přeplňovaný benzin R3, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 998 999
Největší výkon (kW/ot. za min) 88/6000 85/5000–5500
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 172/1500–4000 200/2000–3500
Převodovka 6° manuální 6° manuální
Délka x šířka x výška (mm) 4585 x 1795 x 1465 4667 x 1814 x 1465
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2650, 1573/1581 2686, 1549/1540
Standardní pneumatiky 195/65 R15 205/55 R16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1320/555 1247/645
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) 600/1200 620/1500
Objem zavazadlového prostoru (l) 602/1650 610/1740
Objem nádrže paliva (l) 50 50
Nejvyšší rychlost (km/h) 185 201
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 11,4 10,1
Emise CO2 (g/km)120 110
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 6,0/4,6/5,2 5,9/4,2/4,8
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. rychlostní stupeň (60–100 km/h) (s) 8,7 7,9
Pružnost na 5./6./7. rychlostní stupeň (80–120 km/h) (s) 12,5/16,1 10,9/15,6
Otáčky na nejvyšší rychl. st. při 130 km/h podle GPS (ot./min) 3100 2800
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 38,1 35,3
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 46,0/85,4/124,0 48,2/86,5/125,5
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 5,8 5,2

Jiné nátury

Pokud bychom měli jízdní projev zkoušených kombi stručně charakterizovat, pak o hyundaii řekneme, že je okatým vyznavačem pohodlí a klidu,

zatímco škodovka si ráda zasportuje.

V i30 jde všechno tiše a měkce, od páček pod volantem po řadicí páku, zde trochu na úkor přesnosti. Poddajně vyznívá také plavba na standardních patnáctipalcových kolech, hyundai příjemně tlumí jak jednotlivé nerovnosti, tak souvisle rozbitou vozovku. Tomuhle kombi klidný styl vyloženě sedí, takové to pohodové rodinné tempo. Při něm skutečně boduje, za pihy na kráse bychom označili jen vyšší hluk od pneumatik a zbytečně ostrou spojku.

V rukou divočejšího řidiče se půvab i30 vytrácí. Rychle pochopíte, že řízení je jen uměle utažené, ale na přesnosti mu to nepřidává. Měkčí přední náprava si při ostřejší jízdě žije svým vlastním životem a záď se dokáže nepříjemně rozvlnit, byť je vybavena sofistikovaným víceprvkovým zavěšením kol.

Při vyhýbacím manévru mezi kuželkami utíká hyundai za předními koly nedotáčivě ven a ESP dost zasahuje.

Octavia je z jiného těsta, celkově pevnějšího. Dobře ji známe i na základních šestnáctkách, nicméně dnes jezdíme na příplatkových sedmnáctipalcových kolech. Ta dávají podvozku tužší charakter, nicméně tlumiče odvádějí velmi dobrou práci a rázy výborně filtrují. Jízda je komfortní a jistá zároveň, verze od 110 kW výkonu mohou mít dokonce nastavitelné adaptivní tlumiče. Valivý hluk od kol je potlačen lépe než v hyundaii, škodovka ale zase od zadní nápravy tlumeně bubnuje.

Přední náprava octavie je tužší, a tak si může škodovka dovolit komfortně lehké řízení, které je přesto přesné a citlivé. Dokonalý protiklad hyundaie.

Vrháme se do stejných serpentin jako před chvílí s i30. Záď drží navzdory jednodušší vlečené nápravě odhodlaně ve stopě a oblouky projíždíme mnohem rychleji. A není to jen o nižším profilu pneumatik. Systém XDS přibrzďující odlehčené vnitřní kolo mají všechny octavie standardně. Zatímco

hyundai začne v rychlé zatáčce prohrabovat, škodovku krásně vyveze zatížené vnější kolo z oblouku. Jistější vedení stopy jsme zaznamenali také

mezi kuželkami.

Litrový tříválec si jistě nikdo nekoupí motoristickým srdcem, ale když už budete muset nebo chtít jet ostřeji, na octavii si slušně pochutnáte, hyundai prostě jen zasytí.

Závěr


Závěr

Hyundai i30 kombi je nenápadný hráč, který odvede dobrou službu v rodině i ve firmě, ale nesnaží se výrazněji vybočit z obvyklých standardů. Ve srovnání s minulou generací nabízí konkurenceschopný kufr – dlouhý a široký, ale bohužel dost nízký bez možnosti odstranit organizér pod podlahou a pomoci si tak k cenným centimetrům. Silnou stránkou novinky je cestovní komfort, narušený jen hlukem od kol a duněním jinak tichého motoru v nízkých otáčkách. Litrový tříválec působí vlažně, ale když mu vyjdete vstříc častějším řazením, odvděčí se slušnou dynamikou.

Octavia se nenechala nováčkem vyvést z míry a obhájila post nejlepšího kompaktního kombi. Důkladně využívá výhodu nadstandardních rozměrů, posádce dopřává velkorysý interiér a promyšlený praktický kufr. Ten je velký nejen v prospektu, ale i když do něj v reálu stěhujete celou rodinu. Škodovka se blýskla také precizněji vyladěným podvozkem, který neztrácí nadhled, když řidiče popadne touha po svižnějším svezení. Tříválec v octavii jde kvalitami ještě dál než ten v i30. Je tišší a méně vibruje, snese mnohem nižší otáčky, je živější a úspornější.

Reklamní spot hyundaie si tak troufáme rozporovat. i30 je velmi kvalitní kombi. Podle nás ovšem není české a není nejlepší – dnes, natož všech dob.

Hodnocení Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
 Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI Škoda Octavia Combi 1.0 TSI
DOJEM
Design 2,00 1,50
Dílenské zpracování 1,50 1,50
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 2,00 1,00
Sedadla 2,00 2,00
Zavazadelník a variabilita 2,00 1,00
Ovládací prvky 1,50 1,50
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 1,50 1,00
Pružnost 2,00 1,50
Spotřeba 1,50 1,00
JÍZDA
Řazení 1,50 1,50
Řízení 2,00 1,00
Brzdy 2,00 1,50
Ovladatelnost 2,50 1,50
Jízdní komfort 1,50 1,50
CELKEM
Výsledná známka 1,82 1,36
Závěrečné pořadí 2. 1.

Pořadí1. Škoda Octavia Combi 1.0 TSI2. Hyundai i30 kombi 1.0 T-GDI
PlusyVelký kufr s řadou praktických řešeníVelmi komfortní odpružení
 Velkoryse prostorný interiérKvalitní a ergonomicky zdařilý interiér
 Výborný motorPohodlná zadní sedadla
 Precizně vyladěný podvozekŠiroký a dlouhý kufr
 Vyšší užitečná hmotnostDobře odhlučněný motor
MínusyNepohodlně nízký zadní sedákMělký a méně praktický kufr
 Plochá přední opěradlaDunění motoru pod 1800 otáčkami
 Bubnování od zadní nápravyNervozita zádě při svižnější jízdě
 Tužší přechod řazení neutrálemUměle tuhé řízení
  Hluk od kol na hrubém povrchu
Průměr celkem1,361,82

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, prvních 5 % ztráty považujeme za minimální, každých dalších 10 % ztráty znamená půl známky odstup. Příklad: Nejlevnějším kompaktním kombi s benzinovým motorem odpovídajících parametrů a požadovanou výbavou je Ford Focus kombi 1.6 Ti-VCT 77 kW. Včetně příplatku za požadované bluetooth handsfree stojí 331.990 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 348.590 Kč. Za cenu od 348.591 Kč do 365.189 Kč udělíme známku 1,50 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení. Jedná se o samostatnou disciplínu.

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Re: Fiha
Vauban
| 4. 5. 2019
tiez cumim ako puk, taketo testy na bodovanie jednotlivych kategorii je vylozene

subjektivne a tendencne aby to nejako dopadlo...cenovka je asi najpodstatnejsia

vec v tychto triedach aut tak preco si to neporovnat pomerovo? momentalne na

slovensku je oktavka v podobnej vybave ako i30 asi o 3-4 TISIC eur drahsia

(20-25%)...oktavka ale takyto cenovy rozdiel v ziadnych objektivnych cislach

nekompenzuje (kufor je rovnaky velky, krabice v i30 podpodlahe sa daju vybrat,

max rychlost, spotreba, naklady na udrzbu, zrychlenie, brzdna draha, polomer

otocenia, velkost vo vnutri...nikde to oktavka nekompenzuje o 20-25% oproti

i30ke...takze oktavka nemoze byt pri zohladneni ceny lepsie auto)



minule mi typek v skode navrhol nacenit oktavku ked som mu povedal, ze hladam

rodinne kombi a na i30ku nemaju konkurencie schopne auto...hovori mi, ze uvidim,

ze su to len krcmove reci, ze je oktavka predrazena...ze mi nahodi zlavy, jeho

vlastne extra bonusy a budem urcite prekvapeny...5 minut tak nie o naklikaval

v podobnej vybave ako i30 family, vytlacil ponuku (5% zlava a nejaky packet

zadarmo) a hovori mi, ze no co, je oktavka predrazena? no rozdiel bol

4000€...akoze sorry, za to si spravim svadbu na ostrove v karibiku
Avatar - Floyd
Třetí starý článek za tento týden!!!
Floyd
| 1. 1. 2018
Tak do třetice, tentokrát redakce vytáhla test dokonce z 5. května!!! Machala se legálně zbláznil, to není možný. Nebo je to nový trend? Za každou cenu něco publikovat, i kdyby to bylo otřepaný?

Pane Machala, jak si připadáte? Jako borec, nebo blbec? Oboje začíná za b a má pět písmen, ale význam těch slov je dramaticky odlišný. U mě jste to druhé!

Milá redakce, tímto jste klesli na samotné automobilové webové dno, dál už to fakt nejde. Nastavte tam nějaký emulátor, který bude náhodně vytahovat staré články na homepage, a zavřete krám a jděte dělat něco užitečnějšího! Tato práce není pro vás!

Edit 1: Pro redaktora, co tento příspěvěk zase možná smaže - Ta hra mě začíná čím dál víc bavit. Hrajeeeem >:D >:D >:D

Edit 2: Tak už je mi to jasnější, stačilo se podívat na veřejně přístupná čísla návštěvnosti, čtenosti atp. Auto.forum totiž dává Auto.cz těžce, ale hodně těžce na pr.el. Takže toto už dáááávno není jednička na automobilovém webu >:D >:D >:D

Edit 3: Pane Machala, ale takto tu ztrátu nedoženete, takto ji naopak ještě víc prohloubíte!
Avatar - Floyd
Cenzura
Floyd
| 29. 12. 2017
Napsal jsem jim po pravdě, ale slušně, co si o jejich způsobu zobrazování starých článků myslím, popřál jim do roku 2018 aby měli nového vedoucího, který své práci rozumí atd. a šup, hned ten příspěvek vymazali. Takže aspoň víme, že redaktoři čtou diskuze!!!

Info pro toho redaktora, co teď sedí u kompu: schválně kdo bude mít větší výdrž. Jestli já znovu a znovu s kopírováním onoho příspěvku, nebo vy s mazáním. Asi nová soutěž >:-[] >:-[] >:-[]
Spotreba v clanku k neuvereni - 5.7 na dalnici?
Nicco
| 29. 12. 2017
Ted je otazka, jestli Korejec ma chlazeni hlavy vodou, nebo chladi hlavu obohacovanim benzinu jako stare 1.2TSI, ale to se z testu asi nedovime.
Skodovka rozhodne chlazeni ma, takze ma predpoklad na ne uspornou, prece jenom trivalec neni na dalnici, ale alespon na ne uchlastanou jizdu 130kmh.
No,
DonVito
| 29. 12. 2017
Nechutny "test".

Mohli rovnou nafotit Superb. Ten se jiste prodava za cenu focene oktavky.

A jeste tohle faux pas pripominat na konci roku!

Redakce :no:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku