TEST Hyundai i30 Kombi vs. Škoda Octavia Combi
Je to, jako když se proti sobě postaví Sparta a Slavia. Jeden hot a druhý čehý. Barvy z opačného spektra. Tihle dva kohouti si nemohou přijít na jméno, v české kotlině si prakticky nelze představit vyostřenější souboj.
Však si také o konfrontaci Hyundaie i30 se Škodou Octavia sami často píšete. Jistou eskalaci napětí dokazují i rekordní prodeje našeho letošního čísla 10, na jehož stránkách se odehrál podobně laděný souboj. Tehdy mezi Hyundaiem i20 a Škodou Fabia, tedy na poli malých vozů.
A nyní, s čerstvým faceliftem korejského modelu, nastala ta správná doba pro duel také o třídu výš. V levém rohu tak stojí domácí reprezentant ve verzi Combi se vznětovou šestnáctistovkou TDI o výkonu 81 kW: Škoda Octavia! A ve světle hnědých trenkách nastupuje korejský vyzyvatel vybavený čtyřválcovou naftou 1.6 CRDi se shodným výkonem 81 kW… Prosím, přivítejte Hyundai i30 Kombi!
DOJEM
Protipóly
Že se oba kombíky absolutně neshodnou, naznačují už velice rozdílným přístupem k designu.
Zatímco se mladoboleslavský zástupce striktně drží jednoduchých linií a tvary podřizuje hlavně funkci, Hyundai svou í-třicítku všelijak fluidně zprohýbal a karoserii ze všech stran vysloveně rozvlnil. Jistě, taková hra nejrůznějších tvarů a křivek může být zprvu opticky přitažlivá, často mívá ale krátkodobější efekt.
A nejen to. U složitějších kontur bývá ošemetné také jejich osvěžení. Nové prvky zasazené do takto výrazného stylu mnohdy působí násilně, nepatřičně. Možná i proto se Hyundai rozhodl pro vyloženě defenzivní taktiku, kde je nejviditelnější a v podstatě jedinou zjevnou změnou nová a rozměrnější maska chladiče. Vzadu bychom obě í-třicítky ztotožnili. Facelift hyundaie bychom rozhodně přehlédli.
Kde je facelift
Pořizovací náklady | Kia Cee´d SW 1.6 CRDi/81 kW (etalon) | Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi/81 kW | Škoda Octavia Combi 1.6 TDI/81 kW |
Základní cena | 409 980 Kč* (Comfort) | 449 990 Kč (Trikolor) | 475 900 Kč (Active) |
Cena verze Světa motorů | 409 980 Kč* (Comfort) | 449 990 Kč (Trikolor) | 487 400 Kč (Act. + pak. Plus) |
Výbava verze Světa motorů | ABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna | ||
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ | |||
Hlavové/kolenní airbagy | Ano/Ne | Ano/Ne | Ano/Ano |
Automatická klimatizace | Ne | Ne | Ne |
El.ovládání zadních oken | 15 000 Kč ** | 15 000 Kč *** | 5000 Kč |
Tempomat | 15 000 Kč ** | 15 000 Kč *** | 11 000 Kč |
Mlhovky | 15 000 Kč ** | Ano | 5000 Kč |
Palubní počítač | Ano | Ano | 3500 Kč |
Parkovací senzory | Ne | 15 000 Kč *** (zadní) | 9200 Kč (zadní) |
Navigace | Ne | Ne | Ne |
Litá kola | Ne | Ne | 18 500 Kč |
Metalíza | 14 900 Kč | 13 900 Kč | 14 100 Kč |
Porovnání cen | 409 980 Kč* (100 %) | 449 990 Kč (o 10 % horší | ) 487 400 Kč (o 18 % horší) |
POŘADÍ | 1. | 2. | |
** paket Plus,*** paket Komfort * akční cena |
Uvnitř je vliv modernizace zřetelný ještě méně. Žádných novinek jsme si nevšimli, přístrojová deska by přitom snesla i důraznější zásah. Přáteli ostře nesmlouvavého modrého podsvícení jsme nebyli nikdy, zalíbení jsme nenašli ani v komplikovaných tvarech. Postupem času a s nástupem modernější konkurence interiér í-třícítky nemilosrdně zastarává a působí dost lacině.
Útulnější a hodnotnější prostředí jsme našli i v testované octavii, a to jsme si pro tentokrát museli vystačit s nepoměrně chudší výbavou Ambition. My i čtenáři jsme přitom zvyklí na luxus plně vybavených verzí Style. Rozdíl je to značný (citelná je hlavně absence rozměrného displeje na středovém panelu), kvalita a jednoduché linie jsou však pro nás pádnějšími argumenty než vyzývavý styl hyundaie. Ten si ale vzdor excentrickému stylu dokázal zachovat vzornou přehlednost ovládacích prvků, zejména chválíme rozměrná tlačítka ventilace. V tomto ohledu neztrácí korejský kombík vůbec nic.
PROSTOR A POHODLÍ
Parádní disciplíny
Jsou to už sice čtyři roky, co se aktuální Hyundai i30 představil, stále však jde o jeden z nejprostornějších modelů nižší střední třídy. A nemyslíme tím čísla samotná, interiér opravdu působí velice vzdušně, poměry uvnitř jsou navíc vzácně vyrovnané. Nikde nic nechybí, nikde zbytečně nepřebývá.
V zásadě úplně stejně lze hovořit i o Octavii Combi, která se výrazněji liší jen v jednom sledovaném parametru: známém prostoru pro kolena zadních
cestujících, kde díky delšímu rozvoru nabídne nadstandardních třináct centimetrů (měřeno s redaktorem vysokým 180 cm, proti hyundaii o čtyři čísla lepší výsledek). Tím si škodovka napravila lehkou ztrátu v šířce a nad hlavami cestujících, nakonec jsme tedy oběma kombíkům udělili svorně za jedna.
Rozdíly až vzadu
Více než dobře připraven je Hyundai i30 i v otázce kvality sezení. Zejména opěradla předních sedaček jsou až hýřivá, řidič se spolujezdcem mají v tomto směru oporu v podstatě dokonalou. Jednoznačný nadprůměr však najdeme i v Octavii Combi. U domácího kombíku bychom vyzdvihli hlavně dlouhé přední sedáky, majitelé dvojkových octavií budou blahořečit výrazný nárůst sedaček i opěradel na šířku. Ideální je také tuhost výplní, na dlouhé
cesty si těžko přát něco lepšího. Máme vyzkoušeno!
Údaje o testovaných vozidlech | Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi/81 kW | Škoda Octavia Combi 1.6 TDI/81 kW |
Místo podélné/na kolena ideál | 167/9 | 173/13 |
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z | 97-104/99, 5-13/9 | 94-102/98, 2-12/7 |
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z | 132/131, 148/147 | 131/130, 147/146 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo | 50 x 50/50 x 48 | 51 x 50/49 x 48 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) | 66 x 51 | 63 x 48 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) | 86 x 108 | 87 x 107 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi | 61/183 | 66/194 |
Stejně tak je notoricky známo, že i přes vzorně rozměrné sedačky (včetně opěrky hlavy nastavitelné v dostatečném rozsahu) a již zmíněný „kolenový“ nadstandard se vzadu v octavii stoprocentně pohodlně neposadíte. Vadí totiž nízko položený sedák, který tím pádem nemůže stehna adekvátně podpořit. Na rozdíl od hyundaie, v němž si i zadní cestující lebedí.
Sice těsné, ale celkové sedačkové vítězství si nakonec odnáší korejský kombík.
Litrům zdar…
… a o dovolené obzvlášť! Octavia Combi je svým základním objemem 610 litrů vyhlášená nejen u českých turistů, do legendárního čísla je však započten také prostor pro náhradní kolo. A že by jej bylo záhodno zaplnit rezervou (příplatek šestnáct stovek), platí nejen před delší dovolenkovou cestou. Zvlášť když i po její instalaci zbývá stále více než reprezentativních 588 litrů.
To už není 528 litrů kombíkové í-třicítky zase tak daleko. Hyundai si k minimálnímu čtvrtznámkovému odstupu pomohl i nižší nakládací hranou, využití jistě najdou také tajné schránky pod podlahou zavazadelníku. S octavií se i30 prakticky shodne velikostí vstupního otvoru, páté dveře by se však mohly otevírat výš.
Praktickou mezipodlahu může mít také Octavia Combi (příplatek od 4200 do 4500 Kč), úžasný je ale hlavně síťový program. Využívali jsme jej dnes a denně! Navíc jde o standardní výbavu všech Octavií Combi s výjimkou nejlevnější verze Active (zde za třináct stovek). Pro nás jednoznačně jedno z nejužitečnějších řešení Simply clever.
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Jeden za 81…
… a druhý bez devíti za devadesát. Výkony obou šestnáctistovek jsou na kilowatt stejné, rozdílů jsme však zaznamenali několik.
V prvé řadě je korejská vznětová šestnáctistovka o něco lépe odhlučněná a celkově kultivovanější. Že ale píšeme „o něco“, je vlastně pro Škodovku velká výhra a ocenění. První kusy třetí generace vybavené šestnáctistovkou TDI totiž hlavně v nízkých otáčkách silně duněly, až uši zaléhaly. Dnes je projev naftového čtyřválce výrazně klidnější, ač se tedy v nízkých otáčkách kvůli dlouhým převodům nachází po většinu svého aktivního života.
Jak známo, těch převodů je pouze pět. Koncernoví stratégové by se měli rozhodně chytat za nos, v dnešní době je pouze pětistupňový manuál už opravdu anachronismem. Zvlášť když modely Octavia GreenLine a Superb dokazují, že i s šestnáctistovkou TDI lze propojit šestistupňovou skříň. Třeba se někdy dočkáme.
Údaje o testovaných vozidlech | Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi/81 kW | Škoda Octavia Combi 1.6 TDI/81 kW |
Motor, ventilový rozvod | přepl. vznětový čtyřválec, DOHC | přepl. vznětový čtyřválec, DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1582 | 1598 |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 81/4000 | 81/3200-4000 |
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) | 280/1500-2500 | 250/1500-3000 |
Převodovka | manuální šestistupňová | manuální pětistupňová |
Délka x šířka x výška (mm) | 4485 x 1780 x 1500 | 4659 x 1814 x 1465 |
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) | 2650, 1555/1563 | 2686, 1549/1520 |
Rozměr pneumatik | 205/55 R 16 | 205/55 R 16 |
Provozní/užitečná hmotnost (kg) | 1388/532 | 1327/645 |
Objem zavazadelníku (l) | 528/1642 | 610/1740* |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 53/1325 | 50/1316 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 188 | 194 |
Emise CO2 (g/km) | 104 | 98 |
* Bez rezervního kola | ||
NAMĚŘENÉ HODNOTY | ||
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) | 8,4/10,9 | 8,7/11,9 |
Otáčky na nej. rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) | 2250 | 2400 |
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) | 39,5 | 43,5 |
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) | 45,9/84,5/124,8 | 47,7/84,7/123,2 |
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 5,9 | 5,1 |
Je ovšem pravda, že s dlouhými převody Octavia Combi ztrácí v pružnosti méně, než jsme čekali. Se zařazenou předlouhou pětkou je z 80 na 120 km/h pomalejší o akceptovatelnou sekundu. Že by ale celkovému komfortu ovládání šestý stupeň jednoznačně prospěl, o tom nemůže být sporu.
Možná by také ještě klesla spotřeba paliva, ačkoliv je v tomto směru čtyřválec TDI velice silným hráčem už teď. Průměry kolem pěti litrů jsou jednoduše dosažitelné, k defenzivnímu stylu se uchylovat nemusíte. Hyundai na stejné testovací trase a za identických podmínek potřeboval zhruba o litr paliva víc.
JÍZDA
Vyrovnáno!
Je až neuvěřitelné, jak se podvozek octavie stačil za dva a půl roku změnit. První kousky od zadní nápravy hodně tloukly, komfort nižší střední třídy jsme si představovali opravdu jinak. Jednou z nejproblematičtějších verzí byl v počátcích právě kombík se vznětovou šestnáctistovkou.
A teď? Po prapůvodním lomozu a dupání prakticky ani slechu. Komfort odpružení se zlepšil o několik řádů, ani na výrazných nerovnostech neztrácí odpružení Octavie Combi nadhled. Přeborníkem v disciplíně se sice škodovka nestala, obtěžující rozpaky z počátku výroby jsou už ale definitivně zapomenuty.
Hyundai tlumí od začátku velmi slušně, za klidnějším projevem jistě stojí také složitější, víceprvková náprava. Při vyhýbacím manévru jsme její přínos
však už nezaznamenali.
Zde bychom nejprve rádi upozornili, že jsme tentokrát testovali za vzácně vyrovnaných podmínek. Oba kombíky nejenže obouvaly stejný rozměr 205/55 R16 (mimochodem stran komfortu ideální velikost), ale dokonce i shodnou značku. Musíte uznat, že lepší podmínky jsme si ani nemohli přát!
Tím spíš tak můžeme vynášet obratnost a bezprostřednost mladoboleslavského kombíku. Na pokyn volantu reaguje Octavia Combi velice živě a lehce, těžký vznětový motor byste v tu chvíli pod kapotou nehledali. Tradičně spokojeni jsme byli s řízením, jehož přirozeně fungující elektrický posilovač patří k tomu nejpříjemnějšímu nejen v nižší střední třídě.
Právě v tomto bodě má hyundai největší rezervy. Jeho řízení je velmi těžkopádně a necitlivé. Trojici nastavitelných módů od začátku chápeme jako
nadbytečnost. Řekněme, že superlehký komfortní režim by třeba při parkovacích manévrech mohl mít opodstatnění, sportovní mód je však vyloženě navíc. Zkrátka jen potřebujete pro otočení volantem víc síly.
Ostatně celý vyhýbací manévr je pro Hyundai i30 Kombi větší práce. Stopu drží sice spolehlivě, do rychlejší změny směru jízdy však korejský model musíte o něco víc nutit. Po přesednutí z octavie jsme měli pocit, že najednou řídíme výrazně těžší a celkově rozměrnější automobil. Rozdíl v provozní hmotnosti přitom činí nijak závratných jedenašedesát kil.
Přítomnost šestého převodového stupně jsme už dostatečně zmínili v předcházející motorové stati, nyní ještě zbývá podotknout, že samotná změna převodů probíhá hladce a přesně. Byť jsou dráhy o něco delší než v Octavii Combi, páka ve škodovce při pohybu typicky lehoulince zadrhává.
Oběma vozům jsme tedy udělili stejnou známku.
ZÁVĚR
Octavia se vypořádala s prvotními neduhy (rázy od zadní nápravy, dunivý projev šestnáctistovky TDI) a dá se říci, že nižší střední třídě vládne pevnou rukou. Její dominanci jen potvrzuje srovnání s Hyundaiem i30, který je velmi komplexním vozem bez zjevných nedostatků. Ten i přes své nesporné kvality a náskok v některých oblastech (šestistupňová převodovka, kultivovanější motor) na škodovácký kombík nestačil.
Pořadí | 1. Škoda Octavia Combi | 2. Hyundai i30 Kombi |
Plusy | Nízká spotřeba | Prostorný interiér |
Obrovský zavazadelník | Šestistupňová převodovka | |
Vyrovnané jízdní vlastnosti | Odhlučnění motoru | |
Minusy | Jen pětistupňová převodovka | Lacinější interiér |
Méně pohodlné zadní sedačky | Menší kufr | |
Průměr celkem | 1,33 | 1,44 |
Hodnocení | Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům. | |
Hyundai i30 Kombi | Škoda Octavia Combi | |
DOJEM | ||
Design | 1,50 | 1,25 |
Dílenské zpracování | 1,50 | 1,25 |
Průměr | 1,50 | 1,25 |
PROSTOR A POHODLÍ | ||
Prostornost | 1,00 | 1,00 |
Sedadla | 1,25 | 1,50 |
Zavazadelník a variabilita | 1,25 | 1,00 |
Ovládací prvky | 1,00 | 1,00 |
Průměr | 1,13 | 1,13 |
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ | ||
Dynamika | 1,50 | 1,25 |
Pružnost | 1,50 | 1,75 |
Spotřeba | 2,00 | 1,75 |
Průměr | 1,67 | 1,58 |
JÍZDA | ||
Řazení | 1,25 | 1,25 |
Řízení | 1,75 | 1,25 |
Brzdy | 1,25 | 1,50 |
Ovladatelnost | 1,75 | 1,25 |
Jízdní komfort | 1,25 | 1,50 |
Průměr | 1,45 | 1,35 |
CELKEM | ||
Průměr celkem | 1,44 | 1,33 |
Závěrečné pořadí | 2. | 1. |
Jak známkujeme
Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším kombi nižší střední třídy se vznětovým motorem o objemu 1,5 až 1,6 litru a požadovanou výbavou je Kia Cee´d SW 1.6 CRDi/81 kW Comfort za 409.980 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 430.479 Kč. Za cenu od 430.480 Kč do 450.978 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.