Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai Ioniq 5 N poprvé naživo. 650 koní vyjde vcelku lacino

Ondřej Šámal
Diskuze (42)

České zastoupení Hyundaie vybraným novinářům poprvé ukázalo své nejsilnější sériové auto v historii. Elektrický Ioniq 5 N s výkonem 650 koní si troufne i na supersporty. Cena zatím není oficiální, měla by se však pohybovat pod částkou 1,8 milionu korun.

Korejská automobilka Hyundai se do toho v posledních letech pořádně obula. V segmentu aut se spalovacími motory se již dávno dotáhla na kdysi technologicky vyspělejší evropskou konkurenci, kterou aktuálně drtí svými elektromobily. Levnější zástupce bezemisní řady v podobě Hyundaie Kona z Nošovic boduje nízkou spotřebou a dlouhým dojezdem, výše postavené modely Ioniq 5 a Ioniq 6 zase okouzlují atraktivním designem a dobíjecí architekturou s 800 V, o které si například volkswageny, škodovky, renaulty, BMW a další značky zatím mohou nechat jenom zdát.

Pořádná nálož síly

Vedle toho Korejci vsadili také na emoce, které probouzejí designem svých vozů a u sportovně laděného Ioniqu 5 N také obrovským výkonem a dynamikou na úrovni čistě sportovních aut. Tenhle nejnovější a nevýkonnější příspěvek rodiny N pohání hned dvojice elektromotorů (každý na jedné nápravě) se systémovým výkonem 478 kilowattů neboli 650 koní a točivým momentem 770 N.m. Díky tomu „enko“ na stovku vystřelí už za 3,5 sekundy, se zapnutým režimem NGB dokonce ještě o desetinu sekundy rychleji.

Ve srovnání s běžným Hyundaiem Ioniq 5, ale i sesterskou Kiou EV6 GT se 430 kW prošel Ioniq 5 N výraznými úpravami. Jeho skelet je celkově tužší, má totiž o 42 svarů více a větší množství lepených spojů. Podvozek se ve srovnání s konvenční pětkou snížil o 18,5 mm vpředu a 24 milimetrů vzadu. Pozice akumulátoru se snížila ze 170 na 152 milimetrů a světlost ze 160 na 142 mm.

Sportovní derivát dostal také širší pneumatiky. Místo dvacetipalcových gum 255/45 má rozměr 275/35 R 21 pro lepší přilnavost. Díky výrazně přepracované karoserii s výraznějšími průduchy pro chlazení a průtok vzduchu okolo vozu je elektrická novinka o 80 milimetrů delší (4715 mm), pět centimetrů širší (1940 mm) a dvacet milimetrů nižší (1585 milimetrů).

Přední elektromotor nově dává 175 kW a 370 Nm místo 70 kilowattů a 255 newtonmetrů u konvenční čtyřkolky. Zadní jednotka posílila ze 160 kW a 350 Nm na 303 kilowattů a 400 Nm. Změnila se také kapacita akumulátoru. Místo využitelných 77,4 kWh má Ioniq 5 N 84 kilowatthodin, přičemž energetická hustota článků se zvýšila ze 160,6 na 173 Wh/kg, což znamená jen mírný nárůst hmotnosti baterie ze 482 na 485,7 kilogramů.

Tyto kapacitnější články mimochodem brzy dostane též běžný Ioniq 5. Výkonná varianta na jedno nabití zvládne slušných 448 kilometrů a rozjede se až na 260 km/h. Maximální dobíjecí výkon zhruba 239 kW zůstává totožný jako u standardního modelu.

Video se připravuje ...

Ve výbavě nechybějí upravené adaptivní tlumiče pérování, k dispozici máte také elektrohydraulicky ovládanou uzávěrku zadního diferenciálu. „ENko“ dostalo též větší přední (400 mm) a zadní brzdové (360 mm) kotouče, což představuje nárůst o 55, respektive 151 milimetrů a zkrácení brzděné dráhy o necelé tři metry proti Hyundaii Ioniq 5.

Na okruhu jako doma

Vzhledem k výrazně vyššímu výkonu se sportovní elektromobil dočkal upraveného chlazení a speciálního systému předehřevu baterie, který si můžete aktivovat před sprinty (teplota se pohybuje od 30 do 40 stupňů) či dováděním na okruhu (20 až 30 stupňů), čímž rychleji dosáhnete ideální provozní teploty akumulátoru.

Na novém, tříramenném volantu máte k dispozici tlačítka pro rychlou aktivaci sportovních režimů N a NGB. V případě funkce N e-Shift si můžete vychutnat simulované řazení podobné tomu u spalovacích aut s vícestupňovými automaty.

N Active Sound+ zase v režimu Ignition imituje zvuk výkonného spalovacího agregátu. V módu Evolution naopak Ioniq 5 N „hraje“ vysokovýkonnou elektrickou symfonii. A v rámci režimu Supersonic zase připomíná proudový letoun, přičemž po sešlápnutí akcelerátoru zvuky skrze reproduktory míří do kabiny i okolí.

Funkci Launch control si bude moci nastavit podle typu povrchu, v několika krocích si také můžete zvolit si rozložení hnací síly mezi oběma nápravami. Dále můžete na například na okruhu zrychlovat pravou a zároveň si přibrzďovat levou nohou. Multimediální systém navíc obsahuje záznamy o mnoha světových okruzích, díky čemuž si mimo jiné můžete měřit čas i spotřebu na jednotlivá kola.

Jedno z nejvýkonnějších aut na trhu ještě nemá českou cenu. Spekuluje se ovšem o částce pod 1.800.000 Kč, tedy na úrovni sesterského EV6 GT od Kie s nižším výkonem a méně sportovním charakterem, která by zhruba odpovídala například ceně vozu v Británii (65.000 liber neboli 1,84 milionu korun). Jestli se to podaří, bude mít nejen omlazená Škoda Enyaq RS s výkonem 340 koní velký problém.

Ondřej Šámal
Diskuze (42)

Doporučujeme

29. 10. 2023 19:18
Re: Ten interiér je vrchol trapnosti
Ľudia chcú crossover.
Kupujú s nerozumom.
28. 10. 2023 11:16
Zeptejte se Hertze, jaké má s EV zkušenosti...
https://www.autoforum.cz/
:-[]
28. 10. 2023 09:48
Re: Ten interiér je vrchol trapnosti
Ano, :yes:
28. 10. 2023 09:46
Re: Re: Re: Elektro roku?
Nepovažuji trh EU za zaostalý,jen tím bylo myšleno, ze většina prodejů se uskuteční na bohatších trzích. Neřekl bych ze budou H/K v Číně v tamnější domací konkurenci extrémně úspěšní, v USA nevyrábí, tak cenově budou v nevýhodě, proto mi logicky vychází dost vysoký podíl prodejů EU+EFTA.
Z toho všeho plyne, ze zde píšeš jen dezinformace, protože čísla prodejů, lze snadno zjistit a jsou to objektivní informace a ne nějaké kecy o marketingu pane Luzer.
28. 10. 2023 06:14
Re: Ten interiér je vrchol trapnosti
No s 800V to neni tak jednoznacny.

400V EV bude nejspis vzdy levnejsi nez 800V.

Ja myslim, ze nizsi tridy aut zustanou na 400V. ;-)