Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
Hyundai Ioniq 5 N
29 Fotogalerie

Nejsilnější sériový Hyundai v historii je dokonalý game changer. Technika i parametry tají dech

Lukáš Volšický

Hyundai se vrhá do světa sportovních elektromobilů a na Festivalu rychlosti v Goodwoodu představuje nový Ioniq 5 N. Extrémně výkonný elektromobil láká na řidičský zážitek za volantem, k němuž mu pomůže virtuální osmistupňová dvouspojková převodovka i nové funkce pro maximální jízdní dynamiku.

Začátkem tohoto týdne neplánovaně unikl na svět, dnes se konečně oficiálně odhaluje. Na začínajícím letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu se dnes představuje nový sportovní Hyundai, jakým automobilka chce přesvědčit i pravověrné automobilové nadšence, že úplná elektrifikace není špatně. Sportovní divize N značky Hyundai si díky povedeným spalovacím modelům vybudovala silné jméno a teď se vrhá i do světa elektromobility.

Nový Hyundai Ioniq 5 N vychází z retro-futuristického elektromobilu a je prvním krokem k elektrifikaci sportovních modelů značky. Zakládá na modulární platformě E-GMP a nejdůležitější informací pro všechny automobilové nadšence je, že technologicky je vybaven dvěma elektromotory s kombinovaným výkonem 478 kW (650 koní) v režimu Boost a má více síly než dceřiná Kia EV6 GT. Standardní maximální výkon je 448 kW (609 koní).

Hyundai nejnovější elektromobil vyvinul se zacílením na závodní okruhy a skelet karoserie vyztužil 42 dodatečnými bodovými svary i lepenými spoji o délce 2,1 metru. Nově vyztužil i místa pro uložení elektromotorů a sady akumulátorů. Elektrická energie je uložena ve vysokonapěťové baterii s kapacitou 84 kWh a z výchozího standardního modelu si Ioniq 5 N zachoval výkonnou 800voltovou architekturu.

S ultra rychlým nabíjením se dobije z 10 na 80 procent za pouhých 18 minut a pro dlouhodobější výkon je vybaven vylepšeným systémem řízení provozní teploty akumulátorů s větší ochlazovanou plochou, účinnějším chladičem oleje elektromotorů i účinnějším nezávislým chladičem baterií. Inženýři se snaží zvýšit odolnost sportovního Ioniqu 5 vůči poklesu výkonu při intenzivní jízdně na závodních tratích.

Video placeholder
Hyundai Ioniq 5 N • Hyundai

Před jízdou může řidič využít i novou funkci N Battery Pre-conditioning zajišťující optimální teplotu bateriových článků. V režimu „Drag“ umí pomoci s krátkodobým využitím maximálního výkonu, v režimu „Track“ udržuje co nejnižší možnou teplotu akumulátorů pro co největší počet ujetých kol. Pro další optimalizaci elektromobilu pro závodní okruhy tu je i nová funkce N Race v režimech „Endurance“ pro maximalizaci dojezdu a „Sprint“ pro maximalizaci výkonu. N Drift Optimizer vám zase pomůže s driftováním.

S obrovským elektrickým výkonem Hyundai Ioniq 5 N zrychluje z 0 na 100 km/h za pouhých 3,4 sekundy a umí jezdit nejvyšší rychlostí 260 km/h. Automobilka však říká, že hlavním cílem při vývoji bylo poskytnout co nejlepší řidičský zážitek, a tak pro Ioniq 5 N vyvinula rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní kola N Torque Distribution s nastavením v 11 úrovních. Funkce elektronického samosvorného diferenciálu e-LSD na zadní nápravě pak zlepšuje jízdní vlastnosti a ovladatelnost v zatáčkách.

Ze spalovacích modelů divize N v zatím jediném sportovním elektromobilu značky nechybí ani funkce N Grin Boost. Pomáhá s dosažením maximálního výkonu elektromotorů, přičemž jim umožňuje až 21 tisíc otáček za minutu. Tato charakteristika je výsledkem dvoustupňového invertoru s vyšší energetickou účinností.

Důležitou novinkou je i virtuální převodovka e-shift, simulující osm rychlostních stupňů i charakteristické chování dvouspojkové převodovky N-DCT ze spalovacích modelů i30 N a Kona N. Spolupracuje se syntetickým zvukem N Active Sound +, který spojuje futuristický zvuk elektromobilů s umělými zvukovými projevy spalovacího motoru a jeho výfukové soustavy. Řidiči dává na výběr z trojice režimů Ignition, Evolution a Supersonic.

Nový Hyundai Ioniq 5 N byl vyvíjen na Nürburgringu, díky jehož náročným podmínkám jej inženýři vybavili výkonnějšími kotoučovými brzdami o průměru 400 mm se čtyřpístkovými jednodílnými třmeny vpředu a kotoučové brzdy o průměru 360 mm vzadu. Jsou vyrobeny z nových lehkých materiálů, mají zvýšenou účinnost chlazení i rekuperací N Brake Regen se zpomalením až 0,6 G (0,2 G při aktivovaném ABS).

Sportovní Ioniq 5 N je o 50 mm širší, 80 mm delší a 20 mm nižší než výchozí standardní model. Nově se představuje s charakteristickou světle modrou barvou Performance Blue divize N, dynamičtějším designem, aktivní aerodynamikou a lehkými 21” kovanými koly s pneumatikami Pirelli P Zero. V interiéru najdeme nový volant divize N, anatomická sportovní sedadla a další prvky optimalizované pro jízdu na závodních okruzích. Standardem už jsou i materiály z recyklovaných PET lahví, cukrové třtiny, recyklované alcantary nebo ekologicky zpracovaná kůže.

Video placeholder
Hyundai Ioniq 5 N • Hyundai