Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai ix35 – Farewell, Tucson

Hyundai ix35 představuje ve srovnání se svým předchůdcem skok ve všech oblastech, ať už jde o použitou techniku, množství nabízených verzí nebo místo výroby. Novinka patří mezi městské crossovery a bude se k nám dovážet z Žiliny.

Model Tucson je z dnešního pohledu zástupcem „starých“ Hyundaiů. Design vycházel z první generace většího Santa Fe, technika byla odvozena od Elantry a Matrixu, a tak hlavním prodejním argumentem byl poměr cena/užitná hodnota. Přesto se s více než milionem prodaných kusů během své šestileté kariéry stal jedním nejúspěšnějších modelů značky a také za posledních pět let nejžádanějším exportním autem vyráběným v Koreji.

Nové ix35 tedy má na co navazovat. Zároveň je ale v mnoha ohledech naprosto rozdílné a tuto změnu znázorňuje i nový název (v USA ale zůstává jméno Tucson a v Koreji Tucson ix).

Vnější rozměry zůstávají téměř nezměněny. Nejvýrazněji narostla délka, a to o 85 mm, šířka se zmenšila o 10 mm díky absenci ochranných plastů na dveřích a výška v souladu s aktuálními trendy mezi SUV se snížila o 60 mm. Radikální změnu filozofie modelu tak zdůrazňuje hlavně nový design, vyvážení proporcí zůstává podobné předchůdci.

Hyundai ix35 - srovnání s předchozí generací
Model ix35 Tucson rozdíl
Délka [mm] 4410 4325 + 85
Šířka [mm] 1820 1830 - 10
Výška [mm] 1670 1730 - 60
Rozvor [mm] 2640 2630 + 10
Objem zav. prostoru [l] 465 325 + 140

Karoserie navržená ve stylu fluidic sculpture ztělesňuje moderní přístup k návrhu korejských aut, který představuje značný posun od nedávné výhradní orientace na praktické vlastnosti a nízkou cenu. Design sází na výrazné tvary a městské pojetí.

Vzhled v mnoha ohledech čerpá inspiraci u větší ix55, ale v případě ix35 designéři, které v centru Hyundai Motor Europe v německém Rüsselsheimu vede Thomas Buerkle, vsadili na expresivnější pojetí. Nový designový jazyk přináší novou šestiúhelníkovou masku chladiče a výrazné šikmé linie na přídi. Jinak hladce zaoblené tvary auta narušuje několik hran, například na okrajích kapoty či na předních i zadních blatnících, kde volně prodlužují tvar světel.

Střecha se směrem dozadu mírně svažuje a proti ní stoupá spodní hrana bočního prosklení. Dynamický vzhled dále podporuje integrovaný střešní spoiler a plasticky tvarované páté dveře. Aby byl zdůrazněn SUV charakter auta, nechybí ix35 nelakované černé plasty ve spodní části obou nárazníků a na prazích dveří.

design technika yeti hyundai predstavujeme design technika yeti hyundai predstavujeme  

Hyundai ix35 tak svým vzhledem jasně míří na hlavní cílovou skupinu. Tou jsou rodiny s dětmi a aktivní lidé, kteří vyžadují kombinaci vlastností kompaktního hatchbacku a velkoprostorového vozu ve stylovém balení odkazujícím na kategorii SUV. Korejská automobilka tak přímo vyzývá Nissan Qashqai, který byl průkopníkem této koncepce.

Novinka ale bude usilovat o přízeň zákazníků také v konkurenci evropských modelů, především Fordu Kuga a Volkswagenu Tiguan. Mezi hlavními soupeři ale nemůžeme opomenout ani Škodu Yeti. Právě s dvojicí Kuga a Tiguan pojí ix35 nadprůměrná délka karoserie, která přesahuje 4,4 metru. Společně s Tiguanem pak ix35 mezi konkurencí vyniká objemem zavazadlového prostoru, který má základní hodnotu 465 litrů.

Hyundai ix35 - srovnání s konkurencí
Model Hyundai ix35 Ford Kuga Nissan Qashqai Škoda Yeti VW Tiguan
Délka [mm] 4410 4443 4315 4223 4427
Šířka [mm] 1820 1842 1780 1793 1809
Výška [mm] 1670 1710 1615 1691 1686
Rozvor [mm] 2640 2690 2630 2578 2604
Objem zav. prostoru [l] 465 410 410 405-510 470

Zásadním rozdílem proti Tucsonu, a nutností při pohledu na konkurenci, je nasazení nejmodernější dostupné techniky. Zpočátku budou zákazníci vybírat mezi dvojicí dvoulitrových motorů, později přibudou dva menší agregáty a na vybraných trzích i zážehový 2,7 V6.

Klíčovou motorizací bude 2,0 CRDi. Jedná se o nový agregát konstrukční řady R, který je technicky spřízněný s 2,2 CRDi ve faceliftovaném Santa Fe. Dvoulitrový turbodiesel má vstřikování common rail s pracovním tlakem 1800 bar a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. I díky instalaci filtru pevných částic splňuje motor emisní normu Euro 5. Na výběr jsou dvě varianty se 100 a 135 kW, točivý moment vrcholí hodnotou 320 Nm, resp. 383 Nm, v obou případech mezi 1800 a 2500 min-1. Ventilový rozvod je u motoru poháněn pomocí řetězu.

design technika yeti hyundai predstavujeme design technika yeti hyundai predstavujeme  

V průběhu roku 2010 nabídku rozšíří motor 1,7 CRDi z řady U2, který dosahuje výkonu 86 kW. Základní konstrukční charakteristiky jsou shodné s 2,0 CRDi, tato pohonná jednotka navíc dostane systém automatického vypínání motoru ISG.

Zážehové motory bude zastupovat nejprve 2,0 D-CVVT (Theta II). Celohliníkový agregát má plynule variabilní časování sacích i výfukových ventilů a proměnlivou délku sacích kanálů. Nejvyšší výkon je 120 kW při 6200 min-1, točivý moment má maximum 194 Nm při 4600 min-1.

Později nabídku rozšíří zcela nový motor 1,6 GDI s přímým vstřikováním a atmosférickým plněním, který vzhledem k objemu dosahuje nadprůměrně vysokého výkonu 103 kW. Bližší informace k tomuto agregátu budou zveřejněny později, i zde bude standardem ISG.

Hyundai ix35 - ceny na českém trhu (březen 2010)
Motor 1,6i 2,0i 2,0i 2,0 CRDi 2,0 CRDi 2,0 CRDi
Převodovka 6M 5M 5M (6A) 4x4 6M 6M 4x4 6M (6A) 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1591 1998 1998 1995 1995 1995
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 103/6200 120/6200 120/6200 100/4000 100/4000 135/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 167/4200 194/4600 194/4600 320/1800-2500 320/1800-2500 383/1800-2500
Max. rychlost [km/h] - 184 182 (180) 182 181 194 (195)
Zrychlení 0-100 km/h [s] - 10,4 10,6 (11,3) 9,4 10,2 10,2 (10,1)
Komb. spotřeba [l/100 km] - 7,5 7,6 (8,2) 5,5 5,7 6,0 (7,1)
Cena Classic [Kč] 409.900,- 449.900,- - 514.900,- - -
Cena Comfort [Kč] - 509.900,- 549.900,- 574.900,- 614.900,- -
Cena Style [Kč] - - 589.900,- - 654.900,- 674.900,-
Cena Premium [Kč] - - 624.900,- - 689.900,- 709.900,-

Slabší motory se budou dodávat s pohonem pouze předních kol, u silnějších bude na výběr i možnost pohonu všech kol. Hyundai chce tímto mixem oslovit jak vyznavače klasických SUV, tak zákazníky, kteří budou s ix35 jezdit zejména v běžném příměstském provozu a pohon všech kola nevyužijí.

Systém 4x4 standardně přenáší všechen moment na kola přední nápravy. V případě ztráty trakce se plynule část hnací síly přenese na zadní nápravu. Pro lepší trakci je možné využít Lock Mode, tedy pevně uzamčený poměr 50:50. V tomto režimu může ix35 jet nejvýše 40 km/h.

Podvozek tvoří přední náprava se vzpěrou McPherson a příčným ramenem a zadní víceprvkové zavěšení. Obě nápravy jsou uloženy na pomocném rámu. Řízení má posilovač s proměnlivým účinkem a 2,96 otáčky mezi rejdy.

design technika yeti hyundai predstavujeme design technika yeti hyundai predstavujeme  

Prodej Hyundai ix35 na českém trhu začíná v březnu. Pro evropské trhy se bude tento model vyrábět nově vyrábět ve slovenské Žilině, kde se také chystá spuštění produkce sesterské Kia Sportage. Zámoří bude dostávat, tak jako dosud, auta vyrobená v korejském Ulsanu.