Hyundai ix35 – Farewell, Tucson
Model Tucson je z dnešního pohledu zástupcem „starých“ Hyundaiů. Design vycházel z první generace většího Santa Fe, technika byla odvozena od Elantry a Matrixu, a tak hlavním prodejním argumentem byl poměr cena/užitná hodnota. Přesto se s více než milionem prodaných kusů během své šestileté kariéry stal jedním nejúspěšnějších modelů značky a také za posledních pět let nejžádanějším exportním autem vyráběným v Koreji.
Nové ix35 tedy má na co navazovat. Zároveň je ale v mnoha ohledech naprosto rozdílné a tuto změnu znázorňuje i nový název (v USA ale zůstává jméno Tucson a v Koreji Tucson ix).
Vnější rozměry zůstávají téměř nezměněny. Nejvýrazněji narostla délka, a to o 85 mm, šířka se zmenšila o 10 mm díky absenci ochranných plastů na dveřích a výška v souladu s aktuálními trendy mezi SUV se snížila o 60 mm. Radikální změnu filozofie modelu tak zdůrazňuje hlavně nový design, vyvážení proporcí zůstává podobné předchůdci.
Hyundai ix35 - srovnání s předchozí generací | |||
Model | ix35 | Tucson | rozdíl |
Délka [mm] | 4410 | 4325 | + 85 |
Šířka [mm] | 1820 | 1830 | - 10 |
Výška [mm] | 1670 | 1730 | - 60 |
Rozvor [mm] | 2640 | 2630 | + 10 |
Objem zav. prostoru [l] | 465 | 325 | + 140 |
Karoserie navržená ve stylu fluidic sculpture ztělesňuje moderní přístup k návrhu korejských aut, který představuje značný posun od nedávné výhradní orientace na praktické vlastnosti a nízkou cenu. Design sází na výrazné tvary a městské pojetí.
Vzhled v mnoha ohledech čerpá inspiraci u větší ix55, ale v případě ix35 designéři, které v centru Hyundai Motor Europe v německém Rüsselsheimu vede Thomas Buerkle, vsadili na expresivnější pojetí. Nový designový jazyk přináší novou šestiúhelníkovou masku chladiče a výrazné šikmé linie na přídi. Jinak hladce zaoblené tvary auta narušuje několik hran, například na okrajích kapoty či na předních i zadních blatnících, kde volně prodlužují tvar světel.
Střecha se směrem dozadu mírně svažuje a proti ní stoupá spodní hrana bočního prosklení. Dynamický vzhled dále podporuje integrovaný střešní spoiler a plasticky tvarované páté dveře. Aby byl zdůrazněn SUV charakter auta, nechybí ix35 nelakované černé plasty ve spodní části obou nárazníků a na prazích dveří.
design technika yeti hyundai predstavujeme
Hyundai ix35 tak svým vzhledem jasně míří na hlavní cílovou skupinu. Tou jsou rodiny s dětmi a aktivní lidé, kteří vyžadují kombinaci vlastností kompaktního hatchbacku a velkoprostorového vozu ve stylovém balení odkazujícím na kategorii SUV. Korejská automobilka tak přímo vyzývá Nissan Qashqai, který byl průkopníkem této koncepce.
Novinka ale bude usilovat o přízeň zákazníků také v konkurenci evropských modelů, především Fordu Kuga a Volkswagenu Tiguan. Mezi hlavními soupeři ale nemůžeme opomenout ani Škodu Yeti. Právě s dvojicí Kuga a Tiguan pojí ix35 nadprůměrná délka karoserie, která přesahuje 4,4 metru. Společně s Tiguanem pak ix35 mezi konkurencí vyniká objemem zavazadlového prostoru, který má základní hodnotu 465 litrů.
Hyundai ix35 - srovnání s konkurencí | |||||
Model | Hyundai ix35 | Ford Kuga | Nissan Qashqai | Škoda Yeti | VW Tiguan |
Délka [mm] | 4410 | 4443 | 4315 | 4223 | 4427 |
Šířka [mm] | 1820 | 1842 | 1780 | 1793 | 1809 |
Výška [mm] | 1670 | 1710 | 1615 | 1691 | 1686 |
Rozvor [mm] | 2640 | 2690 | 2630 | 2578 | 2604 |
Objem zav. prostoru [l] | 465 | 410 | 410 | 405-510 | 470 |
Zásadním rozdílem proti Tucsonu, a nutností při pohledu na konkurenci, je nasazení nejmodernější dostupné techniky. Zpočátku budou zákazníci vybírat mezi dvojicí dvoulitrových motorů, později přibudou dva menší agregáty a na vybraných trzích i zážehový 2,7 V6.
Klíčovou motorizací bude 2,0 CRDi. Jedná se o nový agregát konstrukční řady R, který je technicky spřízněný s 2,2 CRDi ve faceliftovaném Santa Fe. Dvoulitrový turbodiesel má vstřikování common rail s pracovním tlakem 1800 bar a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. I díky instalaci filtru pevných částic splňuje motor emisní normu Euro 5. Na výběr jsou dvě varianty se 100 a 135 kW, točivý moment vrcholí hodnotou 320 Nm, resp. 383 Nm, v obou případech mezi 1800 a 2500 min-1. Ventilový rozvod je u motoru poháněn pomocí řetězu.
design technika yeti hyundai predstavujeme
V průběhu roku 2010 nabídku rozšíří motor 1,7 CRDi z řady U2, který dosahuje výkonu 86 kW. Základní konstrukční charakteristiky jsou shodné s 2,0 CRDi, tato pohonná jednotka navíc dostane systém automatického vypínání motoru ISG.
Zážehové motory bude zastupovat nejprve 2,0 D-CVVT (Theta II). Celohliníkový agregát má plynule variabilní časování sacích i výfukových ventilů a proměnlivou délku sacích kanálů. Nejvyšší výkon je 120 kW při 6200 min-1, točivý moment má maximum 194 Nm při 4600 min-1.
Později nabídku rozšíří zcela nový motor 1,6 GDI s přímým vstřikováním a atmosférickým plněním, který vzhledem k objemu dosahuje nadprůměrně vysokého výkonu 103 kW. Bližší informace k tomuto agregátu budou zveřejněny později, i zde bude standardem ISG.
Hyundai ix35 - ceny na českém trhu (březen 2010) | ||||||
Motor | 1,6i | 2,0i | 2,0i | 2,0 CRDi | 2,0 CRDi | 2,0 CRDi |
Převodovka | 6M | 5M | 5M (6A) 4x4 | 6M | 6M 4x4 | 6M (6A) 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1591 | 1998 | 1998 | 1995 | 1995 | 1995 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 103/6200 | 120/6200 | 120/6200 | 100/4000 | 100/4000 | 135/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 167/4200 | 194/4600 | 194/4600 | 320/1800-2500 | 320/1800-2500 | 383/1800-2500 |
Max. rychlost [km/h] | - | 184 | 182 (180) | 182 | 181 | 194 (195) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | 10,4 | 10,6 (11,3) | 9,4 | 10,2 | 10,2 (10,1) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | - | 7,5 | 7,6 (8,2) | 5,5 | 5,7 | 6,0 (7,1) |
Cena Classic [Kč] | 409.900,- | 449.900,- | - | 514.900,- | - | - |
Cena Comfort [Kč] | - | 509.900,- | 549.900,- | 574.900,- | 614.900,- | - |
Cena Style [Kč] | - | - | 589.900,- | - | 654.900,- | 674.900,- |
Cena Premium [Kč] | - | - | 624.900,- | - | 689.900,- | 709.900,- |
Slabší motory se budou dodávat s pohonem pouze předních kol, u silnějších bude na výběr i možnost pohonu všech kol. Hyundai chce tímto mixem oslovit jak vyznavače klasických SUV, tak zákazníky, kteří budou s ix35 jezdit zejména v běžném příměstském provozu a pohon všech kola nevyužijí.
Systém 4x4 standardně přenáší všechen moment na kola přední nápravy. V případě ztráty trakce se plynule část hnací síly přenese na zadní nápravu. Pro lepší trakci je možné využít Lock Mode, tedy pevně uzamčený poměr 50:50. V tomto režimu může ix35 jet nejvýše 40 km/h.
Podvozek tvoří přední náprava se vzpěrou McPherson a příčným ramenem a zadní víceprvkové zavěšení. Obě nápravy jsou uloženy na pomocném rámu. Řízení má posilovač s proměnlivým účinkem a 2,96 otáčky mezi rejdy.
design technika yeti hyundai predstavujeme
Prodej Hyundai ix35 na českém trhu začíná v březnu. Pro evropské trhy se bude tento model vyrábět nově vyrábět ve slovenské Žilině, kde se také chystá spuštění produkce sesterské Kia Sportage. Zámoří bude dostávat, tak jako dosud, auta vyrobená v korejském Ulsanu.