Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai odhalil vodíkový koncept Neptune. Stane se dalším konkurentem Tesly Semi?

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Zatímco většina automobilek sází na elektromobily poháněné bateriemi, Hyundai se stále odvážněji pouští do experimentů s vodíkovými palivovými články, kterými chce pohánět i největší tahače.

Tuto vizi reprezentuje nový koncept vodíkového tahače Hyundai HDC-6, který by měl podle amerických specifikací spadat do kategorie Class 8 – tedy souprava s maximální hmotností téměř 15 tun.

Automobilka přitom svůj tahač zabalila do elegantního kabátu ve stylu Art Deco, který se inspiroval u stylových lokomotiv Streamliner z počátku dvacátého století. Aerodynamický tvar kabiny tak prakticky nic nenarušuje a dokonce i kola dostala speciálně aerodynamický design.

Zajímavostí však může být třeba výrazná mřížka chladiče vpředu, na které už nejsme u elektromobilů příliš zvyklí. Nevšední mřížka se přitom táhne po celé boční straně vozu a ukrývá tak i integrované schůdky pro nastupování do kabiny.

Kromě samotného tahače HDC-6, který se chlubí nulovými emisemi, však Hyundai představilo i koncept speciálního chladícího návěsu HT Nitro ThermoTech, který by měl tahač doplňovat po designové i technologické stránce. Návěs totiž využívá systém kryogenního chlazení, který by měl podle Hyundai snižovat uhlíkovou stopu až o 90 procent.

Nový typ chladícího systému by však měl být i téměř bezhlučný, což potěší jak řidiče, tak okolí. Samotná konstrukce návěsu pak dostala boční stěny, strop a přední stěnu z jednoho kusu izolačního materiálu potaženého vlákny vyztuženým polymerem, díky čemuž by měl být návěs lehčí, pevnější a lépe izolovaný.

Dvojice představených konceptů by tak v praxi mohla vyřešit stále častěji diskutovaný problém s emisemi vznikajícími při dálkové silniční přepravě, na který prozatím většina automobilek nemá odpověď. Elektrický tahač Tesla Semi a jemu podobné pak sice slibují poměrně zajímavé parametry, jejich praktické využití však bude komplikovat dlouhý čas dobíjení.

Natankovat vodíkový automobil je však téměř stejně rychlé, jak dotankovat tradiční auto se spalovacím motorem. Problémem je však stále chybějící infrastruktura – a to jak v USA, tak i v Evropě. Provoz vodíkového auta je navíc stále poměrně nákladný a sama technologie palivových článků pro komerční přepravu má před sebou ještě pár let vývoje.

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Doporučujeme

29. 10. 2019 15:55
Re: Vodík...
Noo, podľa ceny a náročnosti distribúcie, uskladnenia a tankovania je to palivo veľmi ďalekej budúcnosti.
Avatar - pradeda777
29. 10. 2019 15:31
Vodík...
....je palivo budoucnosti.....je ho plný vesmír.... :-!
Avatar - rokyta.p
29. 10. 2019 15:30
Re: hahaha
Fuj, to je ale blbost propagandy :-O Tohle „uno mamlaso“ Howník trambus se může nasadit tak leda v JZD v Severní Koreji, kde vlečka je těžší než rýže na ní. Kdo si koupí Hnujdaje, na dosmrti k.u.n d.a je. Děkuji. :-[]