Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai představuje vlastní exoskelet, dělníkům umožní odpočívat i bez židle

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Když se řekne exoskelet, řada z nás si nejspíš vybaví komiksového hrdinu v červeno-zlatém brnění, kterému dává nadlidskou sílu i schopnost létat. V automobilovém průmyslu však mají exoskelety podstatně jednodušší vzhled i funkci.

To ostatně připomíná i novinka z produkce automobilky Hyundai, která nese jméno „Vest EXoskeleton“- zkráceně VEX. Speciální zařízení, které by mělo snížit námahu vyvíjenou na klouby dělníků během montáží prováděných nad hlavou, totiž vypadá spíše jako poněkud futuristický a značně nepraktický batoh.

Nedejte ale na první dojem. Tahle věc je totiž navržena tak, aby dokázala kopírovat pohyb lidských kloubů, nijak je nelimitovala a navíc jim poskytovala dostatečnou oporu. To vše při hmotnosti 2.5 kilogramů, díky čemuž je ve srovnání s konkurencí lehčí o 22-42 procent, jak uvádí Hyundai. K použití přitom stačí exoskelet navléci jako batoh a zajistit opasky na ramenou, hrudi a v pase.

„VEX poskytuje pracovníkům lepší oporu, mobilitu a adaptibilitu kdykoliv pracují v prostředí nad hlavou,“ uvádí DongJin Hyun. vedoucí robotického týmu Hyundai Motor Group. „Pracovníci navíc ocení jak lehce se VEX nosí a jak snadno se s ním pracuje.“

Automobilka si již vyzkoušela přínos exoskeletu během provozu ve dvou amerických továrnách, kde VEX nosili lidé pracující většinu času nad hlavou – například při upevňování výfuků, trubic brzdového systému, atd.

Systém exoskeletu VEX může být navíc doplněn ještě o dolní část, která se uchycuje v oblasti stehen a pod koleny. Dolní část je pak vybavena speciálními skládacími nohami, které dělníkům umožňují si při práci sednout a snížit tak zátěž na krk i dolní část svalstva až o 40 procent. To by mělo ve výsledku vést k drastickému snížení únavy a zvýšení efektivity práce.

Cenu nového exoskeletu sice Hyundai neprozradilo, neznačilo však, že by měla být zhruba o 30 % nižší, než u konkurence. Cenu konkurenčních exoskeletů přitom Hyundai odhaduje v průměru okolo 5.000 dolarů (116.000 Kč), takže VEX by měl přijít na nějakých cca 3500 dolarů (81.000 Kč).

Konkurencí přitom Hyundai může myslet i jiné automobilky. Vývoj a zkoušky vlastních exoskeletů ve výrobních provozech v minulosti oznámily například automobilky Ford nebo Audi.

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - rokyta.p
5. 9. 2019 22:50
Ovčáček je proti Vám žabař
To jsou zase pikačoviny :-[] Asi by se pan Čmáral měl jít podívat co to znamená pali pali. Tedy jak inženýři tlačí část výrobního pásu. Bohužel přejedou stopery, kde i30 čeká na výtah a krásně to letí výtahovou šachtou, bum bác :-[] To je ta vaše Hovnařina resp. jejich linka v praxi. Nejlepší bude i spát bez postele a vykonávat potřebu bez wc jj :yes: :D
Avatar - pradeda777
5. 9. 2019 17:59
Kdyby měli montážní linku správně designovanou...
...tak by dělníci nad hlavou nemuseli nic dělat.... :-!