Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai připravuje konkurenta pro Dacii Duster

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Úspěch Dacie Duster nedává spát kdekomu. O konkurentovi pro ni uvažuje i jihokorejský Hyundai.

Vývoj nového modelu se nechystá v domovské zemi, nýbrž v Indii. Tamní pobočka Hyundai Motor India Ltd. je totiž v těchto končinách druhým největším výrobcem automobilů. A třeba řady i20 před nedávným faceliftem či menší i10 se rodily a rodí právě zde také pro export do Evropy. Takže v nich jezdí dokonce někteří z nás.

Zatím probíhá průzkum, zda se vyplatí vyrábět klasické menší SUV či MUV (Multi Utility Vehicle), tedy vozidlo, které je spíše užitkovějšího charakteru. Indický trh v tomto segmentu stále roste, prim zde hrají automobilky Maruti Suzuki, Mahindra a Tata. Nesmíme zapomínat ani na Renault, který v Chennai vyrábí Duster pod vlastní značkou. Vždyť francouzská automobilka ukusuje celou jednu pětinu z celého koláče s novými auty, kde se jich ročně prodá v tuto chvíli 2,5 milionu. Do tohoto čísla (tedy 0,5 mil.) jsou ovšem započtena i lehká užitková vozidla.

Jako základ novinky může posloužit globální platforma, kterou využívá Hyundai například u malého i20 nebo brazilského hatchbacku HB20 a dalších dvou chystaných řad pro tamní trh: sedanu a SUV. Na nový model si klienti počkají určitě déle než dva roky a prodávat by se měl zřejmě jen na rozvojových trzích. Ale kdo ví, podívejte se na úspěch Dacie v západní Evropě! Současným příkladem je i jihoamerický Ford EcoSport, který ve své druhé generaci míří do celého světa.

Korejci mají sice například v evropském portfoliu trojici SUV (ix35, Santa Fe a ix55), ale to přece neznamená, že by se zde nenašlo místo ještě pro další řadu. Ano, jsou to zatím víceméně spekulace. Hyundai také může vzít už takřka hotový brazilský model a nabízet jej po celé Asii i Evropě včetně Ruska.

V poslední době ovšem spíše sílí tlaky na vývoj produkční verze konceptu HND-7 Hexa Space z letošního autosalonu v Dillí. To je ale MPV zaměřené na úplně jinou cílovou skupinu zákazníků. Nechme se tedy překvapit.

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
24. 8. 2012 00:43
Re: Okurkový salát
Zdravím Patriku.
Něco z toho, co píšeš jsem četl, něco jsem si se zájmem přečetl zde - takže díky za informace.
Moje tichá pošta: Po Švédsku jsem letos poznával Norsko. Nelituji. Jenže... těžké je vracet se domů.
23. 8. 2012 22:55
Hyundai se v Evropě chytla
jen díky všemu zdarma a daňovým prázdninám. Takže dostali do začátku velkou konkurenční výhodu, ušetřili peníze a mohli investovat do marketingu aby lidi přesvědčili, že ty jejich lacině postavená auta jsou děsně kvalitní a navíc "česká". Co na tom, že výrobu vlastně dotujeme z našich daní a fungujeme jen jako zdroj levné pracovní síly - platy jsou u nás mnohem nižší než v Koreji. A zisky jdou za hranice. Až jim prázdniny skončí a továrny se začnou rozpadat, přesunou se zase někam jinam, jako třeba svého času Flextronics.

Konkurovat Dacii nezvládnou, na to mají moc vysoké marže.
23. 8. 2012 20:18
Okurkový salát
U Hyundaiů musí člověk vnímat, že zprávy zevnitř přicházejí od jejich bossů z různých regionů a že přitom každý region má svůj vlastní vývoj a poněkud jiné směřování. To jim umožňuje hrát docela zábavnou tichou poštu.

Tenhle poslední drb údajně vypustil někdo z indického Hyundaie při premiéře Sante Fé - ovšem Indie má vývoj přímo v ústředí H. v Namyangu, případně slouží jako montovna pro jiné regiony, takže bych to bral spíš jako zprávu z druhé ruky. Každopádně Namyang prezentoval jako perspektivní model pro Indii zmíněné HND-7, které nese znaky evoluce "americké tváře" hyundaiských SUV a celkově posunu pryč od fluidní filozofie spíš někam do blízkosti ohýbáren ocelových profilů. Postavit na jeho bázi malé kvazi-SUV by určitě nebyl závratný problém.

Jiná zpráva - přibližně letos z dubna - pochází z Jižní Ameriky a potvrzuje, že Hyundai pracuje na modelu HB na univerzální platformě B segmentu, tak jak se to tu píše v článku. SUV v rámci téhle dílčí řady má přijít na řadu poslední a Hyundai přes svého globálního šéfa PR Franka Ahrense prohlásil, že to nebude žádný ošizený model, ale globální, splňující všechny aktuální bezpečnostní a technické parametry tak, aby se mohl uplatnit ve kterémkoli teritoriu. [Nevím, jestli zrovna tohle pojetí půjde po krku Dusteru, ale třeba ano, protože mezitím se zřejmě Duster dočká faceliftu (2014), který ho nejspíš vytrhne z přihrádky "low-low-end" o nějaké to patro výš, protože trh si to žádá (současná brazilská/ruská aktualizace interiéru a la Lodgy by na to ale asi byla málo)].

Pak je tu třetí zpráva, přímo ze zlatých úst Alana Rushfortha, šéfa evropské divize Hyundaie, pravděpodobně taky ze začátku dubna. Rushforth řekl, že evropská divize se vážně zabývá záměrem B-segmentového SUV pro Evropu. A že není jasné, jestli pro Evropu je SUV ten správný formát, navíc se musí z druhé strany brát v úvahu existence dvojčat ix20/Venga. Naznačil, že jako zajímavé by se jevilo malé SUV s rozšířenou užitnou hodnotou. (třeba tím myslí "s pořádným kufrem"?). A dodal (tehdy v dubnu), že zatím nepadlo žádné rozhodnutí, ale že až padne, dorazí takový model do šaurůmů metelescu blescu.

Může tedy být i tak, že indický boss teď lehce naznačil, že rozhodnutí už padlo a brzy se dozvíme, jak to ve kterém regionu bude. Tipnu si, že pánové zase novinářům něco utrousí za měsíc v Paříži.
23. 8. 2012 19:57
Konkurenta?
Pro něco co se neprodává >:D Velmi těžký úkol ;-\
Avatar - 3_diamanty
23. 8. 2012 16:24
vau
tak to je skvela sprava :yes: