Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV – S rozpaky

Stanislav Švarc
Diskuze (87)

Hyundai nedávno rozšířil nabídku motorizací modelu Tucson o plug-in hybrid. Jaký je?

Design, interiér


V Nošovicích vyráběné kompaktní SUV dostalo už třetí hybridní provedení. Verze s možností dobití akumulátoru ze zásuvky (PHEV) doplnila mild-hybrid (MHEV) a klasický full-hybrid (HEV).

Plug-in hybrid je ale také už třetí variantou Tucsonu nové generace, kterou jsme vyzkoušeli. V lednu Standa popsal svoje dojmy z auta s 132kW zážehovým motorem 1.6 T-GDI MHEV, v únoru Ondra přidal zkušenosti se 100kW vznětovou jednotkou 1.6 CRDi MHEV.

Dotýkej se mě

Kolegové tedy podrobně rozebrali design, takže si snad mohu dovolit tuto část přejít jen stručně. Plug-in totiž vypadá prakticky stejně - i u něj vzhledu dominuje především obrovská maska chladiče se světlomety nápaditě zakomponovanými tak, že je po zhasnutí skoro nevidíte.

Tato část zahrnuje denní svícení a směrovky, hlavní, dálková a mlhová světla automobilka ukryla do níže položených světlometů. Ty jsou v základní výbavě halogenové, od druhého výbavového stupně už ale disponují Full LED technologií.

Zajímavě vyhlížejí také světla vzadu, jen si říkám, že je škoda, že Hyundai do hlavní soustavy nedokázal integrovat směrovky. Ty našly místo v nárazníku, což je ve srovnání s „neklidným“ designem vozu řešení tak nějak nudné.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV

Poměrně odvážně Hyundai přistoupil k interiéru, i tady narazíme na smršť neotřelých nápadů. Vezměte si už samotný tvar palubní desky. Nebo ten volant s netradičními rameny, digitální přístrojový panel bez kapličky, zajímavé výdechy klimatizace či masivní středový panel se zabudovaným displejem infotainmentu a dotykovými plochami místo fyzických tlačítek.

I tohle všechno už kluci probrali, takže se místo popisu spíš zaměřím na konkrétní věci, které se mi líbí a které ne.

Mezi přednosti rozhodně musím zařadit prostornost kabiny, štědrý přístup na zadní sedadla, řadu odkládacích prostor a velice slušný zavazadelník. Ten má základní objem 558 litrů a po sklopení zadních opěradel nabídne dokonce až 1721 litrů. Opěradla se dají sklopit přímo z kufru, po tomto úkonu vznikne prakticky rovná podlaha.

Z pohledu řidiče se mi líbilo také anatomicky tvarované sedadlo s koženým čalouněním, vyhříváním a ventilací. Kožené sedačky jsou součástí paketu Premium za příplatek 60 tisíc korun. Zadní sedadla mají rovněž možnost vyhřívání, potěší však i celkem dlouhým sedákem s příjemným sklonem a nastavitelným sklonem opěradla.

Sympatické také je, že Hyundai v interiéru ponechal pro alespoň některé důležité funkce ovládání klasickými fyzickými tlačítky, zejména na volantu nebo na vyvýšeném středovém tunelu. Díky tomu je poměrně snadná například deaktivace vedení vozu v jízdním pruhu.

Mile mě překvapila čitelnost digitální přístrojovky, obával jsem se, že bez kapličky bude na přímém slunci mizerná. Není. Možná je ale škoda, že panel nenabízí více možností individualizace zobrazení. Zato se mi moc líbilo řešení sledování mrtvého úhlu, které při sepnutí směrovky zobrazí právě na digitálním přístrojovém štítu obraz z kamery pod zrcátkem na straně, kam se chystáte odbočit. Jen by mě zajímalo, jak vypadá obraz v dešti.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV

A teď ty horší věci. Úplně nadšený jsem například nebyl z multimediálního systému. Displej s 10,25palcovou úhlopříčkou má sice jemné rozlišení, ale občas nereagoval na první dobrou na dotyk prstem a jeho zakomponování do palubní desky zase znamená, že kvůli němu budete muset trochu sklápět zrak. Samotný infotainment působí trochu nepřehledně, zejména kvůli velice podobným ikonkám. Kliknutí na tu správnou tak od řidiče vyžaduje soustředění a „přesun jednotek pozornosti“.

V souvislosti s infotainmentem musím ještě zmínit zvláštní překlad některých položek do češtiny a úsměvnou chybu v části s historií spotřeby, v níž systém poskytuje data se špatně umístěnou desetinnou čárkou. Podle něj jsem tak jezdil i za 71,4 l/100 km.

A když už jsem u chyb, testované auto z nějakého důvodu odmítalo uložit mé nastavení sedadla do paměti. Teď pominu, že Tucson tuhle jednoduchou záležitost neumožňuje učinit za jízdy (což upřímně nechápu, nevím, co je na stisku dvou tlačítek ve dveřích nebezpečného), ale po každém opětovném nastartování se prostě sedačka odmítla přisunout k volantu. Pomohlo až vypnutí „amerického“ odsouvání sedadla při vystupování.

Příliš mě nenadchla ani dotyková tlačítka pod obrazovkou infotainmentu. Ta sice urychlují práci se systémem, ale protože je nenahmatáte podle tvaru a protože nemají odezvu, je to další prvek ovládání, který vyžaduje zvýšenou pozornost.

Plocha s dotykovými zkratkami je navíc vyvedena v lesklém černém plastu, což je podle mě materiál, který se pro takové řešení vůbec nehodí. Je totiž neustále upatlaný, navíc přitahuje prach, pyl a snadno se poškrábe.

Trochu zklamaný jsem byl také ze zpracování. Některé použité plasty, zejména na vyvýšeném tunelu, vypadají poměrně lacině, v testovaném autě navíc silně povrzávala loketní opěrka a lehce i středový panel.

Motor, jízdní vlastnosti


Ten nejvýkonnější

Plug-in hybridní Tucson představuje nejvýkonnější motorizaci v nabídce. Pohonné ústrojí tvoří turbodmychadlem přeplňovaný zážehový motor o objemu 1,6 litru (1.6 T-GDI), vybavený technologií kontinuálně proměnného časování ventilů, a synchronní elektromotor s permanentním magnetem. Soustavu doplňuje šestistupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem, standardem je pohon všech kol.

Benzinový čtyřválec poskytuje maximální výkon 132 kW a nejvyšší točivý moment 265 N.m, elektromotor dává až 67 kW (Hyundai uvádí 66,9…) a 304 N.m. Celkový výkon soustavy dosahuje 195 kW, „krouťák“ pak 350 N.m. Plug-in hybrid zrychluje z klidu na stovku za 8,2 sekundy a rozjede se až na 191 km/h.

Jestli zvažujete koupi externě nabíjitelného hybridu, pak je to jistě hlavně proto, že vás láká možnost jezdit jen na elektřinu. Elektromotor v Tucsonu PHEV čerpá energii z lithium-iontového polymerového trakčního akumulátoru s kapacitou 13,8 kWh, která by podle oficiálních dat měla zajistit elektrický dojezd až 62 kilometrů, v městském provozu pak dokonce 74 km.

Já jsem každopádně na elektřinu ujel nejvýš 69,2 km, a to v letním městském a pomalejším, ale plynulém příměstském provozu – tedy v pro elektrifikované auto ideálních podmínkách. Větší zátěž s mnoha rozjezdy znamenala dojezd okolo 50 km.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV

Elektrický režim pochopitelně nabízí příjemně tichou a hladkou jízdu. U plug-in hybridního Tucsonu je ale potřeba hlídat si práci s plynovým pedálem. Zatímco snad u všech vozů tohoto typu, které jsem dosud řídil, spalovací motor do dění zapojíte prošlápnutím plynu „přes pojistku“, u Tucsonu stačí mnohem méně. Snadno se tak stane, že při snaze o výraznější akceleraci elektrický mód přerušíte nastartováním čtyřválce. Ve srovnání s jinými plug-iny je tedy Hyundai „méně elektromobilem a více hybridem“.

Zajímavé je dobíjení. Tucson umí maximální nabíjecí výkon 7,2 kW, takže prázdnou baterii nabijete do dvou hodin – a to dnes stále některé plug-in hybridy nedokážou. Mně například veřejná nabíječka ukázala „doplnění“ 11,487 kWh za hodinu a 40 minut.

V testech externě nabíjitelných hybridů často opakuji, že tahle auta mohou dávat smysl jen lidem, kteří mají možnost je pravidelně nabíjet, ideálně v cyklu „přes noc v zásuvce, přes den jezdit“, ale někdy se právě i schopnost relativně rychlého dobití mimo domov u veřejné nabíječky může hodit. Takže za to palec nahoru.

U Tucsonu mě také zaujalo, jakým způsobem ukazuje stav energie v akumulátoru. Zatímco u ostatních plug-inů často dochází k přepnutí do hybridního režimu s nulou u percentuálního vyjádření nabití baterie, u Hyundaie se tak stalo v momentě, kdy palubní počítač ukazoval 15procentní kapacitu. Nošovické SUV tak „netají“, že si v článcích neustále nechává nějakou elektřinu, kterou následně využívá zejména při rozjezdech.

I v hybridním režimu totiž auto dělá všechno pro to, aby se co nejvíc obešlo bez pomoci spalovacího motoru. Jinými slovy, jedna-šestku vyřazuje z provozu, jak jen může. Soustava na elektřinu spoléhá především při klidných rozjezdech (spalovák zapojuje až ve vyšších rychlostech) a popojíždění v koloně, motor ale samozřejmě odpojuje například při „plachtění“ nebo obecně nízké zátěži.

Samotný plug-in hybridní systém přitom funguje skvěle. Připojování spalovacího motoru probíhá většinou hladce a prakticky neznatelně, výborná je i spolupráce s automatickou převodovkou.

Svižný a houpavý

Spojení obou druhů pohonu Tucsonu dává také zajímavou dynamiku a především pružnost, zvlášť v režimu Sport, který z obou jednotek doluje maximum. Elektromotor svým okamžitým nástupem vyhlazuje zátah přeplňovaného čtyřválce, takže auto zrychluje velice pohotově, což se hodí například při předjíždění. Pro zajímavost jsem si zkusil na stopkách v telefonu změřit pružné zrychlení z 80 na 120 km/h, Tucson to vždy zvládl okolo pěti sekund.

A spotřeba v situacích, kdy vůz nemá „šťávu“ na čistě elektrický režim? Po Praze jsem jezdil za 8,1 l/100 km, na dálnici za 7,5 l/100 km a mimo větší města a dálnice za 5,6 l/100 km.

Jo a mimochodem, plug-in hybridní Tucson má kvůli přítomnosti elektrifikovaného ústrojí nejmenší palivovou nádrž ze všech motorizací, vejde se do ní jen 42 litrů benzinu. Klasický hybrid přitom pobere 52 litrů, ostatní verze 54.

Při jízdě pak z vozu přímo vyzařuje snaha konstruktérů o především komfortní projev. A na kvalitní silnici je pohodlí opravdu působivé, auto se elegantně vznáší a když potká terénní vlnu, jen se ladně zhoupne.

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV

Jenže pak vjedete na rozbitou cestu nebo kočičí hlavy a skvělý dojem je najednou pryč. Hlavní problémy vidím tři: hluk od kol, vysokou hmotnost a snad až moc benevolentní chování tlumičů.

Ruch od kol se projevuje zejména na městské dlažbě nebo na vozovce se záplatami, spárami či „struhadlovým“ povrchem. V takových případech k posádce proniká zřetelný dusot, na kostkách dochází k rytmickému bubnování a na hrubém asfaltu se dostavuje poměrně hlasitý valivý hluk. Ne že by to bylo vyloženě rušivé, to zase ne, ale všimnete si. Pro úplnost - testované auto stálo na 19palcových kolech obutých do pneumatik o rozměru 235/50.

Je to však problém především akustický, co se týče „žehlení“ nerovností, v tom je do měkka naladěný podvozek velice schopný a působí příjemně poddajně.

Ale ani v tomto případě není jeho chování dokonalé. Ve spojení s hmotností blížící se dvěma tunám totiž měkké tlumiče v některých situacích dovolují karoserii na můj vkus až příliš velké pohyby. Zejména na zvlněné silnici jsem někdy měl pocit, že jsem se musel odlepit od země, až tak výrazně se karoserie na měkkém podvozku vzdálí od kol. Výrazná je pak i komprese při pohybu karoserie dolů. Částečným řešením může být přepnutí do sportovního jízdního režimu, v němž adaptivní podvozek ztuhne.

Vysoká hmotnost je znát také v zatáčkách a při rychlých změnách směru, v nichž plug-in hybridní Tucson v některých situacích působí trochu neohrabaně. A tenhle dojem opět jen podtrhuje měkčí naladění podvozku. Hyundai Tucson PHEV je jednoduše SUV, kterému nejvíc sedí klidná a plynulá jízda, na sportování ho moc neužije.

Závěr


Závěr

Musím přiznat, že z plug-in hybridního Tucsonu mám poněkud rozporuplné pocity. Na jednu stranu nabízí řadu předností, například prostorný interiér, v testovaném provedení Style navíc s bohatou výbavou, velice slušný komfort nebo zajímavý dojezd na elektřinu.

Jenže také má vlastnosti, které mi tak moc nesedly. Jde zejména o sázku na dotykové ovládání, hlučnější podvozek a v případě našeho auta mě příliš nepřesvědčilo ani zpracování interiéru.

Zajímavá je také cena. Tucson PHEV je sice se základní cenou 899.990 Kč (výbavová linie Comfort) aktuálně nejlevnějším plug-in hybridním kompaktním SUV na českém trhu, ale současně jde – vcelku pochopitelně – o nejdražší verzi tohoto modelu.

PHEV v testovaném provedení Style (nejvyšší výbava) stojí bez příplatků 1.049.990 Kč, 100kW diesel 1.6 CRDi MHEV s pohonem všech kol ve stejné výbavě vyjde na 909.990 Kč, zážehová 1.6 T-GDI MHEV 4x4 se 132 kW pak na 849.990 Kč.

Nejlevnější verze modelu 529.990 Kč (Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MAN 4x2 Start)
Základ s testovaným motorem 899.990 Kč (Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků 1.049.990 Kč (Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Style)
Testovaný vůz s výbavou 1.147.890 Kč (Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Style)

Plusy

  • Nápaditý design
  • Na plug-in hybrid poměrně rychlé nabíjení
  • Komfortní podvozek
  • Prostorný interiér

Minusy

  • Koncept ovládání
  • Hluk od kol
  • Menší palivová nádrž
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (87)

Doporučujeme

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Style
Cena základní sestavy 1 049 Kč
Výbava základní sestavy 19" kola z lehké slitiny, sada na opravu pneumatik, Full LED přední světlomety včetně integrovaného statického přisvěcování do zatáčky, zadní kombinovaná LED světla, tónovaná skla, solární přední skla, zadní boční tmavá skla, autonomní nouzové brzdění s detekcí vozidel, chodců a cyklistů, varování před čelní srážkou při odbočování, asistent pro sledování pozornosti řidiče, upozornění na rozjezd vozidla vpředu, aktivní sledovaní mrtvého úhlu vnějších zrcátek, aktivní upozornění na projíždějící vozidla při couvání, asistent pro jízdu na dálnici, anatomicky tvarovaná sedadla s látkovým čalouněním, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, elektrická bederní opěrka v sedadle řidiče, vyhřívání volantu a předních sedadel, vyhřívání zadních sedadel, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatické světlomety (světelný senzor), automatické přepínání dálkových světel, inteligentní klíč a startování tlačítkem, elektricky ovládané 5. dveře s bezdotykovým ovládáním, třízónová automatická klimatizace s automatickým odmlžováním včetně dodatečných výdechů ventilace ve středové konzoli, ambientní osvětlení interiéru s možností volby barevného podsvícení, tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti, inteligentní navigací řízený adaptivní tempomat s funkcí úplného zastavení a opětovného rozjezdu a automatického zpomalení do zatáčky a následného zrychlení na předvolenou rychlost, digitální přístrojový panel s 10,25" barevným displejem, zadní parkovací kamera, přední a zadní parkovací senzory, asymetricky dělená a sklopná zadní sedadla s nastavitelným sklonem opěradla v poměru 40:20:40, kapsy na opěradlech předních sedadel, sklopení zadních sedadel ze zavazadlového prostoru, 12V zásuvka ve středové konzole a zavazadlovém prostoru, nabíjecí USB port vpředu, fixační síť zavazadlového prostoru, integrovaná navigace s 10,25" dotykovým displejem, DAB, Android Auto, Apple CarPlay, audiosystém Krell vč. 8 výkonných reproduktorů, subwooferu a externího zesilovače, 2× nabíjecí USB port ve 2. řadě sedadel, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů, Bluelink (vzdálená správa vozu) a další Kč
Cena testované sestavy 1 147 890 Kč
Výbava testované sestavy Barevná kombinace Amazon Grey Metallic + Phantom Black Pearl (37.900 Kč), Paket Premium zahrnující anatomicky tvarovaná sedadla s koženým čalouněním, elektricky nastavitelná přední sedadla, paměť nastavení sedadla řidiče, elektricky posuvné sedadlo spolujezdce z 2. řady sedadel, ventilovaná přední sedadla, 360° kamerový systém, kamerové sledování mrtvého úhlu, elektronicky řízený systém odpružení, dálkově ovládaný autonomní parkovací asistent a asistent zabraňující kolizi při couvání (60.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 265 / 1500 - 4500
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): 304 / 0 - 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): 195
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 1.5
Emise CO2: 35
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 558 / 1721
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1893 / 416
Rozměr pneu: 235/50 R19
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Style
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1865
c) výška (mm): 1653
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1615
f) rozchod vzadu (mm): 1622
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mikesus
30. 7. 2021 20:15
Re: Je to stejný případ, že.
A jak to víš? Ty jezdíš se mnou v aute? :-[]
To jsi momentálně dost netrefil
https://www.spritmonitor.de/…cht/1268344.html
A podle WLTP ma být 6.6-7
A ti co jezdí mimo město 70, ty okamžitě predjizdim. Ty bych nejradši vyhazel ze silnic. Ono se totiž dá jezdit maximální povolenou rychlostí a být pod WLTP, jen je potřeba mít moderní techniku v autě a používat hlavu.
29. 7. 2021 16:41
Re: Je to stejný případ, že.
Mikesus ani ty nejezdíš pod wltp s Toyotou.To dokáže málokdo tak 1/100 řidičů ale místo dotací by měli radost že nic platit nemusí.Nejspíš by ubylo pirátů a přibylo jezdců co to praží 70 mimo město
Avatar - lamal
28. 7. 2021 12:21
Re: Pomalé
Romi sa bezne chova ako ... uraza ludi, rype, prudi a vyvolava hadky, prizemne komunikuje a este radsej to hra na nevinneho s tym, ze mu ostatni skodia bez dovodu (ma vsetky minusy kvoli Priusu). Rad sa sem chodi vyprudit.

dalsi z X nadhernych prikladov
https://www.auto.cz/diskuse/81354/1

It is what it is, vobec sa neoplati to riesit, ale dik ze si sa zastal :-)
Avatar - Mikesus
28. 7. 2021 07:37
Re: Rozporuplnosť
Dnes nestíhá vyrábět kde kdo.
27. 7. 2021 23:52
Re: Rozporuplnosť
V Nosovicich nestihaji vyrabet, takze zakaznici se vyjadrili jednoznacne :yes: