Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

I Němci si stěžují na rozbité silnice

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 26. 4. 2013 • 17:14
32
Německo bývalo synonymem pro kvalitní silnice, zejména v očích českých motoristů. Jenže, problémy jsou u našich západních sousedů úplně stejné.

Kvalita silnic se zhoršuje, výmolů a děr přibývá a peněz na opravy není nazbyt, ba právě naopak. Že to známe od nás, kde zpevněné komunikace mnohdy připomínají spíše tankodromy? Jistě, ale v tuhle chvíli je řeč o Německu, nikoli o České republice. Mnozí čtenáři si možná klepou na čelo, ale podle autoklubu ADAC je to tak.

Svou daň si vybírají, jak jinak, kruté zimy, po kterých vylezou na odiv všemožné díry a výmoly. Němečtí řidiči si začínají na kvalitu tamní silniční sítě stěžovat čím dál víc. Do jejich údržby totiž směřuje stále méně peněz, což pochopitelně vede k dramatickému opotřebení komunikací. Jen nutné opravy dálnic vyžadují každý rok podle ADAC 7,5 miliardy eur (přes 193 miliard korun), ale je na ně určeno pouhých 5 miliard (necelých 129 mld. Kč). Podobná situace panuje i mimo ně. Rozpočty jsou napjaté a peněz se nedostává, všechna německá města a obce vydávají dohromady jen 5 miliard eur místo osmi (v přepočtu 206 miliard korun). Každá druhá obecní silnice v Německu je tak rozbitá.

V souvislosti s tím dle údaje asociace DAV (Deutscher Asphaltverband) klesla samotná výroba asfaltu. V loňském roce jej bylo vyprodukováno jen 41 milionů tun. To je nejen o 18 % méně než za letopočet 2011, ale hlavně se jedná o nejnižší objem výroby od znovusjednocení Německa. Tento pokles také ukazuje, že na údržbu silnic se vynakládá méně finančních prostředků. I německá města kvůli šetření nákladů používají levnější způsoby oprav, které jsou pochopitelně pouze dočasné. „Spíše než aby se silnice opravovaly pořádně, na mnoha místech se pouze záplatují. Ale ne natolik, aby se vyplněním těchto výmolů trvale udržela jejich kvalita,“ neodpustil si kritiku viceprezident ADAC pro dopravu Ulrich Kalus Becker.

Pokud dojde v souvislosti s neutěšeným stavem vozovky k nehodě (ať už se jedná o újmu na vozidle, či dokonce zdraví), má motorista využívající německou silniční síť samozřejmě právo se bránit soudní cestou. Soud ale musí dokázat správci dotyčnou komunikace, že zanedbal svou povinnost ohledně udržování bezpečnosti.

Související články

Témata
28. 4. 2013 15:53
Re: Musí šetřit
na to přeci nemusím být dispečer, solanka je prostě a jednoduše roztok soli obvykle ve vodě. Ovšem pokud jde o zimní údržbu, myslím že více používaná je krystalická sůl, obzváště za tmy je krásně vidět jak za sypačem odletuje na všechny strany. Ostaně ve zprávách je to vždy krásně vidět jak ji tam lifrujou nakladačem.
27. 4. 2013 11:30
Re: Nechce sa mi veriť ...
No zase všichni platí silniční daň. Za BMW 5er zhruba 500 EUR/rok (12.500 Kč)
27. 4. 2013 11:27
Re: Musí šetřit
A v čem by měli tu sůl rozpustit? V pivu? Solanka je přeci sůl rozpuštěná ve vodě. ;-)
27. 4. 2013 11:24
Re: Díry
Protože to na železnici trvá neúměrně dlouho + 2 překládky na LKW navíc. Třeba ty jabka by pak byly tak akorát pro kompostování.
Avatar - Pekelná Micinka
27. 4. 2013 00:18
Re: Díry
Je to smutný vidět, jak se ruší tratě. Měli jsme jednu z nejhustších žel. sítí na světě. Kdyby se využívali více i vlečky a nerušili průmyslové areály, mohla by železnice poskytnout na některých místech servis téměř nebo až "do obchodu" Je mi z toho smutno, náklad by mi na železnici nevadil.