Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rekonstrukce D1 začíná!

David Bureš
Diskuze (76)
Ministr dopravy označuje modernizaci nejstarší české dálnice za jeden z klíčových projektů dopravního stavitelství tohoto desetiletí.

Řidiči se musí připravit na větší dopravní omezení na dálnici D1. V příštích týdnech totiž začne její dlouho očekávaná modernizace. Jako první začnou práce na tzv. úsecích 14 a 21, mezi sjezdy 104 Větrný Jeníkov a 112 Jihlava a mezi sjezdy 153 Lhotka a 162 Velká Bíteš.

Ministerstvo dopravy již má stavební povolení na pět úseků – vedle úseků 14 a 21 ještě na úseky 5 (Šternov – Psáře), 9 (Loket – Hořice) a 22 (Velká Bíteš – Devět křížů).

U úseků 14 a 21 již byly podepsány smlouvy s dodavateli, tento čtvrtek jim bude předáno staveniště. Práce mají podle ministerstva dopravy začít na přelomu dubna a května.

Oba zhotovitelé modernizace (Sdružení CPI pro D1 sestavené společnostmi COLAS CZ a.s. a PORR a.s. a Sdružení D1 Lhotka – Velká Bíteš tvořené společnostmi OHL ŽS a Alpine Bau CZ) nabídly na úpravu dálnice nižší cenu, než jakou ministerstvo předpokládalo.

Po dobu rekonstrukce D1 budou na dálnici zachovány dva jízdní pruhy v každém směru, přičemž ten levý bude určen pro auta široká maximálně dva metry. Jízdní směry budou od sebe odděleny nízkými svodidly.

Ministerstvo předpokládá, že dopravní omezení na dálnici budou trvat 14 měsíců. To silnice křížící rekonstruovanou dálnici budou zavřeny až 16 měsíců, a to kvůli úpravě nadjezdů dálnice. V rámci rekonstrukce bude D1 na každé straně rozšířena o 0,75 metru.

Ředitelství silnic a dálnic v souvislosti se zahájením prací apeluje na všechny řidiče, aby maximálně dodržovali dopravní předpisy a pokyny na informačních cedulích kolem obou staveb. „Už dnes jsou k dispozici například data na stránkách www.dopravniinfo.cz. K projektu jsme připravili samostatný web. Spolupracujeme také s několika mediálními partnery, kteří poskytují informace o dopravě on-line,“ říká generální ředitel ŘSD David Čermák.

Řidiči budou o aktuální situaci nově informováni pomocí doplňkových dopravních panelů. Na stránkách www.dopravniinfo.cz je pak možné si stáhnout mobilní aplikaci pro chytré telefony, která řidiče informuje o aktuální situaci.

Ministr dopravy Zbyněk Stanjura k tomu dodává: „Také od vzájemné ohleduplnosti řidičů a respektování pravidel silničního provozu se bude odvíjet, zda se v těchto ztížených dopravních podmínkách obejdeme bez nehod a dalších komplikací.“

Ministerstvo slibuje, že v době dopravních špiček budou na dálnici přítomny odtahové služby, aby daný úsek byl zprovozněn co nejdříve.

David Bureš
Diskuze (76)
Avatar - Hammunasakra
15. 4. 2013 17:14
Re: Chápu-li to správně...
SOUHLASím - (docela) Silné "volání" po rekonstrukci (kvůli REÁLNĚ SKONČENÉ maximální životnosti stavby/povrchu) začalo někdy před 10ti (?) lety?
SOUHLASím - že další (generální) rekonstrukce bude nutná (mnohem) dříve, než si lidé představují a PROTO:
- bych byla BUĎ pro "komplexní" přestavbu ála onen úsek Nürnberg - Frankfurt am Main (který je ca stejně dlouhý a i když se předělává ZCELA na tři KOMPLETní pruhy stavba bude RYCHLEJI než jen "úprava" 2 pruhů mezi Prahou a Brnem..
- nebo "jen" pro úpravu kterou doporučuje český "podnikatel roku" Radim Jančura (neb jeho logika ohledně překladů mostů apod. JE SPRÁVNÁ a jeho logika ohledně vhodnosti pořádné rekonstrukce až PO dokončení severní trase je zrovna tak SPRÁVNÁ + jím navrhované řešení vychází z krátkodobého a dokonce i dlouhodobého hlediska VÝRAZNĚ LEVNĚJI
SOUHLASím - že trasa mezi Brnem a Prahou bude vždy výrazně vytížena a navíc toto vytížení bude (jen) RŮST =
= já bych za OPTIMUM považovala momentálně jen "rozbití současné DĚSIVÉ horní vrstvy" a její nahrazení vyšší svrchní vrstvou. Takové řešení je levnější a hlavně RYCHLEJŠÍ. Poté se plně soustředit na "normální" dokončení "horní" trasy Praha - Hr. Králové - Olomouc a jakmile bude plně dokončena okamžitě začít připravovat plnohodnotné 3 proudové propojení Praha - Brno
PS: A někdy mezi tím rozhodnout kam/do kterého místa povede česká část dálnice Brno - Wien (trasa Brno - hraniční přechod je nějakých ani ne 50 km), aby rakouská část dálnice mohla být dovedena až na hranice = do "určeného bodu". Že není téměř "ani kopnuto" na trase dálnice D3 (o které bylo rozhodnuto někdy v období 2. světové války a poté znovu a znovu oznamován další a další termín dokončení - kdysi mne málem "ranilo" když se mluvilo/psalo AŽ o roce 2020 - poslední zprávy říkají že "ani náhodou", že SNAD možná do r. 2030) snad raději NEkomentovat..
15. 4. 2013 15:47
Re: Chápu-li to správně...
Tak samozřejmě, nejsem vědma >:D , netuším, jestli někdy v budoucnu D1 nebude vyloženě potřebovat 3 pruhy stůj co stůj. Můj výhled je v tomto směru omezen možnostmi dopravního modelování, které je chtě nechtě časově omezené. Myslel jsem to tak, že v případě, kdy D1 nebude nahrazovat něco, co nemá, neměla by ani v nejširší dohledné době potřebovat 3 pruhy.
Navíc bych rád upozornil na něco, co se v mnoha článcích ani diskuzích neobjevilo - D1 byla, je a bude silně zatížena vždy - taková generální rekonstrukce měla proběhnout mnohem dříve, ale také bude muset (tedy teoreticky, jak vidíme) probíhat v kratších intervalech, než u jiných dálnic. To platí pro všechny dálnice - potřebují pravidelné rekonstrukce a ty vytíženější častěji a nezřídka větší.
Ve smyslu třetích pruhů má tak D1 určitou výhodu organizační pružnosti - její další rozsáhlá oprava, která by svou komplexností nabízela rovnou možnost instalovat 3. pruhy, by měla přijít relativně(!) brzo. Tím se svým způsobem zachovávají otevřená vrátka pro dopravní plánovače, kteří by mohli ono rozšíření "schovat" už do další generální opravy, pokud by se to ukázalo potřebným, neboť taková oprava chtě nechtě není tak daleko, jak si většina lidí myslí.
Avatar - Hammunasakra
14. 4. 2013 22:04
Re: Chápu-li to správně...
1) Ano SOUHLASím
2) Ano SOUHLASím
3) Věřím že až jednou v budoucnu bude ona "druhá západovýchodní trasa" tak se přetížené dálnici D1 uleví, ALE (byť NEjsem v oboru vzdělaná) předpokládám že (i pokud by to náhodou "najednou" bylo "už" za těch 10 let, rsp. s ukončením této "generální přestavby D1") počet vozidel bude dál stále NARŮSTAT = pokud nebudou 3 pruhy potřeba ihned po dokončení rozsáhlé rekonstrukce D1, bude to...
..třeba za dalších 5 nebo třeba 10 let (konkrétní termín je nepodstatný) a pak začne "další (6ti, nebo i VÍCEleté "kolečko oprav")? Nebo (jako studovaný dopravák) počítáte že
a) severní trasa BUDE (relativně vbrzku = do doby ukončení rekonstrukce D1) DOKONČENA?
b) snížení provozu na (nyní permanentně přetížené) D1 bude T-R-V-A-L-E takové, že třetí pruh nebude (NIKDY) potřeba?¨
Já PŘEDPOKLÁDÁM že v době ukončení rekonstrukce D1 (za 6 let) severní trasa NEbude kompletní. A současně že přes dočasní snížení provozu na D1 (které NASTANE ve chvíli dokončení severní souběžné dálniční trasy) bude JEN a POUZE "dočasné" a (doslova) do pár let na ní bude STEJNÝ provoz jako (např.) v posledním roce a dříve či později se (tak jako tak) ZAČNE mluvit o 3tím pruhu (že by - pokud v autoprůmyslu nenastane nějaké MEGAzemětřesení/změny - vydžela úroveň provozu "najednou" na úrovni např. loňského roku a přestala růsto považuji za HODNĚ NEpravděpodobné...
= očekávám že za nějakých 10-15 let po skončení drahé kompletní renovace D1 bude MUSET přijít (alespoň plán na) rozšíření na tři pruhy (minimálně v některých dalších částech...
14. 4. 2013 19:05
Re: Chápu-li to správně...
Ad1) Tady je nejeden projekt, který čeká už od revoluce (i déle) na dokončení, ba na vůbec začátek stavby.
Ad2) Jízdu vlevo na D1 (tam, kde "stojí za to") mi taky nevadí, když tak jezdím, potkávám tam třeba autobusy, které mne zahlédnou, stáhnou se doprava a za mnou, když je volno, se zas v klidu přesunou doleva, aby jim tam lidi neblili jak Alík, ale protože pro velkou část tamních řidičů je prostě zpětné zrcátko akorát odpor navíc, tak je to často o něčem jiném.
Ad3) Jako běžný občan-řidič ani jako "študovaný" dopravák názor nezměním - D1 nepotřebuje 3 pruhy, potřebuje netáhnout na zádech obrovské množství aut a kamionů, které na ní nepatří a jezdí po ní jen proto, že jiná adekvátní alternativa prostě není.
Avatar - Hammunasakra
14. 4. 2013 14:36
Re: životnost po úpravách?
:-)