Indický minisedan Tata Zest se už prodává
Vlna prvotního zájmu o Nano v Indii už dávno opadla, ani přes postupnou cizelaci, doplňování výbavy a rozšiřování nabídky motorů o něj není moc zájem. I přesto si Ratan Tata za oživení myšlenky opravdu lidového vozu zaslouží obdiv. Relativní úspěch zaznamenala alespoň nová Indica/Vista druhé generace. Daleko větší naděje ovšem vkládá do řady Bolt/Zest. Po únorové světové premiéře na Auto Expo v Novém Dillí jsme mini mohli vidět na jaře i v Ženevě a nutno dodat, že dvojčata hodně překvapila svěžím designem. Kvalita materiálů a zpracování moderního interiéru už také nejsou tak tragické jako kdysi, i když na něj auta nejezdí...
Bolt i Zest využívají modernizovanou platformu Visty s označením X1 a rozvorem 2470 mm. Sedan s kratičkou zádí je dlouhý jen těsně pod čtyři metry: 3995 mm, 1706 mm široký a značných 1570 mm vysoký. Pohonné jednotky jdou v souladu s dobou. Benzinový přímovstřikový čtyřválec Revotron 1.2 T je přeplňovaný turbodmychadlem. Nabízí nakonec oficiálních 66 kW při 5000 otáčkách a točivý moment 140 N.m v rozmezí 1750-3500 otáček, který přenáší dopředu výhradně pětistupňová přímo řazená převodovka. Motor umí pracovat ve třech jízdních režimech: Sport, Eco, respektive City. Taktéž přeplňovaná, ale vznětová třináctistovka Quadrajet pochází od Fiatu. Disponuje 66 kW při 4000 min-1 a o točivý moment 200 N.m ve stejném spektru obrátek jako v případě zážehového motoru se stará kromě manuálního ústrojí i robotizovaná skříň F-Tronic, rovněž s pěti rychlostmi a sportovním módem. S jiným agregátem ji objednat nelze. Levnější alternativu pak představuje slabší diesel naladěný na 55 kW.
Minivozům nechybí ABS a EBD, dva airbagy, elektrický posilovač ZF, klimatizace, manuální centrální zamykání, elektrická přední okna a litá kola. Ve vyšších specifikacích (výbavy jsou celkem čtyři) najdeme třeba denní diody, palubní počítač, volant v kůži, audio s CD a USB nebo parkovací senzory. Třešničkou na dortu je určitě informační systém Harman s dotykovou pětipalcovou obrazovkou, Bluetooth připojením a hlasovým ovládáním. Slouží i jako výstup zadní kamery. Zest váží jen 1106 kg. V Indii se už začal prodávat, Bolt přijde na tamní trh během několika týdnů. Ceny ale k dohledání na webu výrobce bohužel nejsou.
Segment sedanů na základě aut této kategorie je v Indii oblíbený. Zatím není jasné, zda se novinka objeví i v Evropě. Ano, Tata chce na starý kontinent konečně pořádně proniknout (užitkové pick-upy se na konci minulého století prodávaly také v České republice...). Například ve Španělsku působí již několik let, pro expanzi počítá také s Portugalskem, Itálií a balkánskými zeměmi. Východní Evropa včetně zatím nebyla potvrzena.
Pro ty, kteří nehledí na image, by mohla být indická miniauta zajímavou alternativou... Zbývá je přizpůsobit evropské legislativě, ale Tata je na standardní montáž ESP a senzoru tlaku v pneumatikách údajně připravena. Navíc má logicky v záloze motory splňující normu Euro 6. Volant už se z pravé strany vlastně ani přesouvat nemusí...