Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Infiniti FX37S – Famózní X-over

Diskuze (0)
Pamatujete doby, kdy se na českých silnicích vyrojily Infiniti FX individuálně dovezené z Ameriky? Časy se mění, a tak nyní můžete pořídit novou, ve všech ohledech lepší, generaci přímo v Česku.

Už první generace Infiniti FX (2003 až 2008) měla silné kouzlo osobnosti. Vždyť jak jinak si vysvětlit skutečnost, že neznámý model neznámé značky, který se do Evropy nikdy oficiálně nedovážel, si našel cestu na české silnice v tak hojných počtech.

Design exteriéru je prvním, co na FX37S upoutá pozornost. I předchůdce měl sice extravagantní kabát, ale v případě nové generace zašli designéři mnohem dál. Po stranách široké masky se nacházejí agresivně tvarované bi-xenonové světlomety, které dodávají přídi žraločí vzhled. Dlouhá kapota motoru přechází do boulí nad blatníky, které jsou viditelné i zpoza volantu.

Boky jsou kromě vytažených blatníků prosty výraznějších tvarů. Linie bočních oken a kapkovitý profil střechy uchovávají typické znaky řady FX. Na skloněný zadní sloupek navazuje střešní spoiler integrovaný do rámu pátých dveří, které také nesou decentní odtrhovou hranu. Celkový dojem umocňují i pro FX37S standardně dodávaná 21palcová kola, která pro Infiniti vyrábí japonský specialista Enkei. Mimořádná propracovanost designu FX vynikne především ve srovnání s dalšími SUV – vedle Infiniti nemá žádný konkurent tak atletické křivky a vyvážené proporce.

Jestliže exteriér nadchne, interiér nezklame a obstojí i v konfrontaci s přísnými evropskými měřítky. Banální tvary předchozí generace vystřídaly nápadité a vkusné křivky. K zajímavým detailům patří diagonální prošívání kůže na sedadlech nebo pevná hořčíková pádla pod volantem. Zpočátku určitě také zaujme, když po nastartování motoru ručičky rychloměru a otáčkoměru rychle prolétnou celou stupnici tam a zpět.

infiniti testy vyssistredni infiniti testy vyssistredni  

Z pohledu řidiče je ergonomie téměř bezchybná. Volant, který se podobá tomu v Nissanu GT-R, dobře padne do ruky a to samé platí i pro řadicí páku. Škoda, že slouží jen jako volič automatické převodovky… Jediné, co vám znepříjemní život, jsou tlačítka ovládání palubního počítače umístěná po stranách přístrojového štítu, kam je nutné natahovat ruku z volantu. Alespoň přepínání displeje by mohli u Infiniti přesunout na páčku pod volantem. Vyloženě po ruce není ani tlačítko deaktivace ESP (zřejmě aby nelákalo k častému použití). Pokud jej ale vlevo pod volantem nahmatáte, můžete i za jízdy stabilizaci vypnout jedním krátkým stisknutím.

Šest válců a sedm převodů je víc než dobrý základ

Crossover znamená anglicky kříženec a Infiniti FX37S toto slovo naplňuje lákavým obsahem. Karoserie s proporcemi SUV ukrývá pohon všech kol ATTESA-ETS, který nemá původ nikde jinde než v Nissanu Skyline GT-R. Motor o objemu 3,7 V6 je sdílen napříč celou modelovou řadou Infiniti a s Nissanem 370Z, v FX37S je kombinován se sportovním sedmistupňovým automatem.

Pohled na základní technické údaje (výkon 235 kW při 7000 min-1 a maximum točivého momentu 360 Nm položené až v 5200 min-1) okamžitě vyvolá jasný dojem: tento motor bude milovat otáčky a za to se odmění vyšší spotřebou a slabším projevem v nízkých otáčkách. Jenže realita těmto představám, které se nabízejí, odpovídá jen z části.

Šestiválec 3,7 VVEL nabízíme jako důkaz, že i atmosférické agregáty mají v době, která přeje turbomotorům, stále co nabídnout. Díky relativně velkému zdvihovému objemu a absenci škrtících klapek má velmi přesvědčivý potenciál už v okamžiku, kdy se ručička otáčkoměru odlepí od jedničky. Ve městě a na okreskách motor pracuje při plynulé jízdě nejčastěji pod 2000 otáčkami, a to i pokud jedete do kopce. Pokud pořádně nešlapete na plynový pedál, tak převodovka motor dokonce přímo nutí pracovat v tomto režimu.

infiniti testy vyssistredni infiniti testy vyssistredni Toto nastavení společně s vynikajícím utlumením interiéru znamená, že pokud zkrotíte emoce, jedinou zvukovou kulisou za jízdy bude hluboké předení agregátu, který tím jen připomíná svoji přítomnost. Při jemném přišlápnutí plynu ale převodovka okamžitě vyhodnotí váš požadavek zvýšit cestovní tempo a podřadí o jeden či dva převody.

Stačí pak na pedál akcelerátoru šlápnout důrazněji a sportovní geny Infiniti se rády projeví. Převodovka si s elektronicky nastaveným meziplynem rychle odřadí a motor spustí svoji árii a ochotně vyráží dobývat horní část otáčkoměru, která končí až hodnotou 7500. I přes hmotnost převyšující dvě tuny je pružné zrychlení ve všech cestovních rychlostech více než dostatečné, a tím myslíme i rychlosti výrazně převyšující dálniční stotřicítku. Nadšení, které FX37S poskytuje, dá vždy na čas zapomenout, že existují desítky rychlejších aut.

Základem pozitivních dojmů je příjemná charakteristika motoru a jeho zvukový projev. Nezastupitelný podíl má ale i sedmistupňový automat. Ten nabízí dva režimy řazení – normální a sportovní. Jenže jejich nastavení se překrývá, což je jen dobře. Řídicí jednotka převodovky se nespoléhá na to, v jaké poloze je řadicí páka, ale reaguje především na vaše pokyny. Pokud v normálním módu aplikujete kickdown, převodovka podřadí se sportovní razancí. Naopak když plynový pedál ve sportovním režimu jen lechtáte, i zde se dočkáte výše popsané jízdy v nízkých otáčkách.

Sportovní režim se proto především vyznačuje jednou opravdu sportovní vlastností. Při akceleraci nespěchá s řazením nahoru, které odkládá až téměř k omezovači otáček. Jestliže začnete pružně zrychlovat a sundáte nohu z plynu, převodovka ještě zhruba na dvě sekundy podrží motor v otáčkách, aby byl připraven pro další případnou akceleraci. Když výkon nepotřebujete, software po této pauze sám přejde do komfortnější charakteristiky řazení. Také naopak funguje automat v poloze S stejně sportovně – následuje-li po prudké akceleraci brzdění, můžete se těšit na podporu rychlého podřazování s meziplyny. Před utaženou zatáčkou klidně až na první převodový stupeň.

Za celých 1200 kilometrů v testu se převodovka nechala zmást jen jednou, a věřte, že příležitostí zaváhat dostala víc než dost. Už z principu nemůže automat rychlostí řazení konkurovat dvouspojkové převodovce, ale také Infiniti dokazuje, že dobře odladěné konvenční převodové ústrojí může nabídnout vysoký uživatelský komfort bez toho, aby bylo požíračem točivého momentu.

infiniti testy vyssistredni infiniti testy vyssistredni  

Jistě se ptáte, a co tedy ta hořčíková pádla? Ta jsou pod volantem vlastně, jak bývá u automatů pravidlem, spíš na parádu a z jakési sportovní nutnosti. Ťuknutí do levé páčky má za následek okamžité podřazení, změna převodu směrem nahoru ale zdaleka není tak blesková. Automat nezapře svoji konstrukci a dává si na čas. Zatímco v automatickém režimu řazení pod plnou zátěží trvá o chvilku déle, než by bylo ideální, při manuální obsluze se tento čas znatelně prodlužuje. Nečekejte ani, že bude převodovka řadit za vás: když špatně načasujete okamžik stisknutí pádla (nebo ho nestisknete vůbec), motor okusí zásah omezovače a pak se teprve převodovka uvolí přejít na vyšší stupeň. Přičteme-li k tomu, že podřazovat můžete jen, když otáčky motoru klesnou pod 4000, v drtivé většině vám lepší nebo alespoň stejně dobré služby poskytne převodovka bez asistence řidiče.

Zadokolku alternuje 4x4

Ačkoliv máme před sebou SUV s pohonem všech kol, ve skutečnosti je Infiniti FX37S zadokolkou. Ano, toto se ukrývá pod zkratkou ATTESA-ETS. Výchozí rozdělení momentu mezi nápravy 0:100 se plynule mění až na 50:50. Dostatečně rychlou reakci mezinápravové spojky zajišťuje elektrické čerpadlo, podobně jako v nejnovější generaci Haldexu. Při akceleraci nebo výjezdu ze zatáčky se proto plynule připojí přední kola. Co víc si pro dynamickou jízdu přát?

Dobrou trakci zaručují pneumatiky s šířkou 265 mm, na suchém povrchu tak Inifniti nemá problém přenést sílu motoru na vozovku. Na sněhu naopak díky tomuto enormnímu rozměru rádo mírně sklouzne a nabízí možnost vyzkoušet kouzlo dlouhých řízených smyků. Komu tato vlastnost nevyhovuje, má po ruce tlačítko Snow. Při jeho aktivaci kontrola trakce zasahuje častěji a výrazněji, pro lepší trakci se navíc mezinápravová spojka při rozjezdu automaticky uzamkne v poměru 50:50.

K potentnímu hnacímu ústrojí přidejte rychlé a přesné řízení. Není přeposilované a i kolem středové polohy reaguje na natočení volantu ihned. Vzhledem k velikosti a hmotnosti auta je zpětná vazba od kol utlumena, utlumení je to ale citlivé. Dá se říct právě takové, aby přenos sil od kol do volantu netahal za ruce a neunavoval a zároveň měl řidič vždy pocit kontroly nad situací. S řízením je nutné bojovat jen v hlubokých kolejích, do kterých se široké pneumatiky rády zakousnou, zejména při brzdění.

infiniti testy vyssistredni infiniti testy vyssistredni  

Vrcholem všeho je podvozek s širokým rozchodem kol, který navzdory všem sportovním vlastnostem činí z Infiniti FX pohodlné auto pro běžnou jízdu. Na kvalitním povrchu auto po silnici tiše pluje a skutečná rychlost se bez kontroly rychloměru odhaduje jen obtížně. Nerovnosti již podvozek dá pocítit, ale rozhodně vám lidově řečeno nevyklepe zubní výplně. Karoserie se téměř nenaklání (navzdory přítomnosti pouze konvenčních stabilizátorů) a rozhoupat ji v podélném směru dokáže jen sled krátkých příčných nerovností. Jízdní projev je sportovní, ale bez výrazných ústupků v oblasti komfortu, zde mají ostatní „sportovně“ orientovaná SUV co závidět. Svůj podíl na tom má vzhledem k průměru disků nezvykle vysoké pneumatiky – profilové číslo 45 nemá konkurence ani u 20palcových kol.

Jistě vás zajímá i to, kolik paliva motor odebere z nádrže. Při plynulé jízdě mimo město se dá udržet pod 10 l/100 km, klidná jízda po dálnici v rámci rychlostních limitů žádá zhruba 11 až 12 litrů. Při razantní jízdě nebo pohybu v městském provozu počítejte se spotřebou 15 l/100 km, příjemnou skutečností ale je, že i při maximálním využívání potenciálu motoru nepřekročí spotřeba 20 litrů. Vzhledem k rozměru pneumatik asi nepřekvapí, že na ekonomiku provozu má větší vliv kvalita povrchu silnice než její profil.

Infiniti FX37S - Spotřeba paliva
Odečtená spotřeba paliva FX37S
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km] 7,8
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] 9,6
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 100 km/h [min-1] 1900
Otáčky motoru při rychlosti jízdy 130 km/h [min-1] 2500

Atraktivní auto s atraktivní cenou

Pokud zatím převažovala pozitiva, v otázce ceny a výbavy nebudeme na vyznění testu nic měnit. Základní cena Infiniti FX37S (1.506.900,- Kč) je ve srovnání s konkurencí dobrou nabídkou sama o sobě, standardní výbava obsahuje mnoho prvků, za které se jinde připlácí. Zaškrtávat nemusíte například adaptivní bi-xenonové světlomety, adaptivní tlumiče, odvětrávání předních sedadel, sportovní sedadla nebo adaptivní tlumiče.

Několik příplatkových položek (především navigace, parkovací kamery a adaptivní tempomat) posouvají výslednou cenu na 1.655.300,- Kč a testovaná konfigurace tak představuje maximum toho, co Infiniti se šestiválcem nabízí. Druhou stranou mince je nemožnost zvolit některé luxusní prvky výbavy, jako je noční vidění, čtyřzónová klimatizace nebo multimediální systém pro zadní sedadla. Zadní cestující vlastně doslova i obrazně sedí v druhé řadě – i přes dostatek prostoru jejich sedadla nejsou tak pohodlná a nemohou si užívat takového komfortu jako ti vpředu. Ale Infiniti FX je auto hlavně pro řidiče.

První cena vozu 1.425.000,- (FX37 GT)
Základní cena testovaného vozu 1.506.900,- (FX37S)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.655.300,- (FX37S)

Plusy

  • Poměr cena/hodnota
  • Výkon motoru a spolupráce automatické převodovky
  • Atraktivní design a image
  • Bohatá výbava a kvalita zpracování
  • Na kategorii SUV nízký posaz

Mínusy

  • Pomalé řazení nahoru v manuálním režimu
  • Velmi omezené možnosti příplatkové výbavy
  • Podprůměrný objem zavazadlového prostoru
Diskuze (0)
Infiniti FX37S
Cena základní sestavy 1 506 900 Kč
Výbava základní sestavy 6x airbag, aktivní opěrky hlavy, couvací kamera, parkovací senzory vpředu a vzadu, tempomat a omezovač rychlosti, audiosystém (rádio/CD, konektor pro externí přehrávač, 2GB harddisk, barevný displej), připojení Bluetooth, inteligentní klíč, dvouzónová klimatizace, kůže potažený volant s řazením hořčíkovými pádly, hliníkové pedály, dekor z javorového dřeva, kožené čalounění, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a klimatizovaná přední sportovní sedadla, elektricky vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, zatmavená zadní skla, hliníkové střešní ližiny, adaptivní bi-xenonové světlomety, přední mlhovky, lak odolný proti poškrábání, tlumiče s plynulou regulací, sedmistupňová automatická převodovka, 21palcová kola (pneumatiky 265/45 R21 W) Kč
Cena testované sestavy 1 655 300 Kč
Výbava testované sestavy Inteligentní tempomat (28.000,- Kč), Bose Premium Sound Systém s 11 reproduktory (22.300,- Kč), systém Conectiviti+ (67.000,- Kč), kamery pro sledování okolí vozidla (28.000,- Kč), nouzové dojezdové kolo (3.100,- Kč), čalounění kůží Graphite (0,- Kč), dekor černý lesk+hliník (0,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3696
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 235 / 7000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 233
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16.8 / 9.4 / 12.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1305
Objem nádrže (l): 90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2012 / 0
Rozměr pneu: 265/45 R21
Infiniti FX37S
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4870
b) šířka (mm): 1930
c) výška (mm): 1680
d) rozvor (mm): 2890
e) rozchod vpředu (mm): 1640
f) rozchod vzadu (mm): 1640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1525
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne